Reveenka Skrevet 8. november 2010 #1 Del Skrevet 8. november 2010 jeg aner ikke hvordan jeg skal starte. Å få tak i lokale er ikke noe problem - men derifra? Det økonomiske? Hvor finner jeg leverandører? Kan man få støtte? DU-støtte? Bor i grisgrendte strøk... Hvordan går jeg frem for å ordne med regnskap, innmelding av bedriften osv. Er det noen som kan sette meg litt på sporet? Har så lyst til dette, men synes disse tingene står i veien for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #2 Del Skrevet 8. november 2010 http://www.bedin.no/cwobjekter/starte.shtml http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Ny-ide-eller-starte-bedrift/ http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=918785 http://www.bedriftshjelp.no/no/Starte-bedrift/ http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=140354 Du kan for eksempel begynne med å google pittelittegranne... Alle disse linkene fant jeg i løpet av to minutter ved å rett og slett google "starte bedrift i Norge"... Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fleur Delacour Skrevet 8. november 2010 #3 Del Skrevet 8. november 2010 Når du skal starte bedrift treng du eit organisasjonsnummer. Begynn med å lesa deg opp på www.brreg.no (Brønnøysundregisteret), og som nevnt over her er Bedin ein kjempefin ressurs. Trur du kan bestille gratis informasjonspakke på Bedin (etablererpakken). Før du registrerer firmaet må du velgja organisasjonsform (enkeltpersonforetak, AS osv, og det er ulike reglar for alle desse), namn på bedriften og så vidare. Eg gjorde alt dette i 2007 og det var ein del å setja seg inn i, eg har enklaste form for bedrift (momsfritatt enkeltpersonforetak) så eg har ikkje noko erfaring med reknskapsplikt, momsplikt og alt det der, men les, les, les - og så går det også an å senda epost til Bedin/ringja dei - du får raskt og gratis svar! Lukka til! (ps - det er noko pes med skatt og sjølvmelding også, men om du brukerr rekneskapsførar tar han seg av alt det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveenka Skrevet 8. november 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 8. november 2010 Takk begge to, for både linker og gode råd :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra_85 Skrevet 8. november 2010 #5 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg anbefaler deg sterkt å ta kontakt med en regnskapsfører som kan hjelpe deg i fra første stund, alt i fra velge organisasjonsform, innmelding i Br.sund osv osv. Da unngår du å havne i noen fallgruver som det ofte er veldig lett å havne i. Om du skal starte butikk, blir du også momspliktig etter å ha oppnådd 50.000 i omsetning, og skal da melde inn om dette. Er selv regnskapsfører, og ser store forskjeller på de kundene jeg hjelper med oppstartsfaren kontra de som prøver dette selv og som da gjerne gjør noen elementære feil i starten. Sjekk ut regnskapsførere der du bor, forhør deg litt på pris, kapasitet osv, og velg ut en du ønsker å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra_85 Skrevet 8. november 2010 #6 Del Skrevet 8. november 2010 Oppstartsfasen, ikke faren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym Bruker11 Skrevet 4. april 2018 #7 Del Skrevet 4. april 2018 Det man trenger for å starte et AS er følgende: Først: - Stiftelsesdokument - Vedtekter - Protokoll fra styremøte Så: - Dokumentasjon fra finansinstitusjon på egenkapital (dette får man etter man har betalt inn egenkapitalen) Jeg har brukt DNB sin start bedrift der jeg har lastet opp Stiftelsesdokument, Vedtekter og Protokoll fra styremøte via nett for å få dokument fra finansinstitusjon som man får etter DNB har motatt dokumentene i steg 1. Når man får bekreftelse på at egenkapitalen er innbetalt så går man i altinn å laster opp alle dokumentene. Første gang jeg startet et AS betalte jeg 5.000 eks mva for å få dokumentene, på de neste ASene har jeg brukt www.stiftelsesdokumenter.no, de tar bare 500 kroner å jeg får dokumentene med en gang uten og måtte maile frem og tilbake med regnskapsføreren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #8 Del Skrevet 4. april 2018 29 minutter siden, Anonym Bruker11 skrev: Det man trenger for å starte et AS er følgende: Først: - Stiftelsesdokument - Vedtekter - Protokoll fra styremøte Så: - Dokumentasjon fra finansinstitusjon på egenkapital (dette får man etter man har betalt inn egenkapitalen) Jeg har brukt DNB sin start bedrift der jeg har lastet opp Stiftelsesdokument, Vedtekter og Protokoll fra styremøte via nett for å få dokument fra finansinstitusjon som man får etter DNB har motatt dokumentene i steg 1. Når man får bekreftelse på at egenkapitalen er innbetalt så går man i altinn å laster opp alle dokumentene. Første gang jeg startet et AS betalte jeg 5.000 eks mva for å få dokumentene, på de neste ASene har jeg brukt www.stiftelsesdokumenter.no, de tar bare 500 kroner å jeg får dokumentene med en gang uten og måtte maile frem og tilbake med regnskapsføreren. Tror du virkelig hun sitter tripper etter råd åtte år etter...? Anonymkode: 6d272...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå