Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Lagt på meg!

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 272 658 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 21:22

Hei.. Jeg er ei jente på 19 år, som er gravid i 11 uke.. og har allerede gått opp 4 kilo siden jeg fant ut at jeg var gravid for 4 uker siden.. er dette normalt? og hva er best å spise? jeg går å spiser hele tiden, og spiser bare dårlig mat og masse godis!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 272 658 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 21:28

Hvis du bare spiser dårlig mat, masse godis og spiser hele tiden...så svarer vel det på spørsmålet ditt ? Spis sunt! Ellers ødelegger du barnet ditt.. Eller vil du gi barnet ditt snop hver dag etter fødselen også ? Grønnsaker, frukt, grovt brød, ta tran, beveg deg moderat...

#3 kitri

kitri

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 21:38

Føger opp peronen før meg: du bør nok skjerpe deg litt på dette med kosthold... Vanlig norsk sunn kost, lite godteri. Og for all del: trening!! Turer, svømming, langrennski, aerobic, lette vekter. Det er kun positivt for deg og den lille. Lykke til :-)

#4 prøverigjen:)

prøverigjen:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 21:41

finnes mange slike oversikter over hvor mye det er vanlig å gå opp pr.mnd i svangerskapet, står på masse av sidene her også. jeg har også lagt på meg en del, vært så mye trett og ikke fått beveget meg og trent så mye som jeg pleier. + at en er jo så oppblåst. en kan også bli obstipert, alt går dobbelt så sakte i tarmen. en annen ting er at jeg tror også at man har mer vann i kroppen. du må nok vente på et svar fra jordmor for å få et ordentlig svar men, håper at dette var til litt hjep ihvertfall. skal du veie deg bør du veie deg på morgenen etter at du har vært på toalettet før du har spist. har opplevd at vekten i dette første trimesteret har svingt med noen kilo opp og ned fra uke til uke. tror virkelig ikke 4 kilo i første trimester er så uvanlig. bare brystene er også hos meg blitt to str.større allerede... masse lykke til :)

#5 prøverigjen:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 21:42

og som de sier over spis sundt:)

#6 Ijea *Fødeklar*

Ijea *Fødeklar*

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 02 november 2010 - 23:55

Må bare bryte inn her for jeg blir faktisk litt sjokkert! Hvem er du som kan si at vis man ikke spiser sunt, tar tran, spiser grovt brød, spiser grønnsaker og frukt så ødelegger man barnet sitt? Er du er helt på tur du eller? Greit nok at det ikke er gunstig og bra og bare spise dritt mat og godis, men å si det ødelegger barnet ditt det er å gå litt langt! Da hadde det vært ufattelig mange ødelagte barn og voksne her i verden! Det er helt vanlig å ha lyst på godis og usunn mat når man er gravid og du er langt fra den eneste som har spist det gjennom graviditeten. Bare pass på å snik inn litt vanlig mat også, ikke bare knaske usunt hele dagen. Du vil nok få forskjellige lyster, og det kan fort skje at du kun har lyst på frukt og grønt en periode. Slik er gravide :) Ta det med ro og nyt tiden :D

#7 Lillemy89

Lillemy89

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:
  • StedAkershus

Skrevet 03 november 2010 - 10:49

jeg svarer litt på den her, jeg har jo kommet litt lengre enn den. er i uke 32 nå. og jeg har lagt på meg masse.!!! 18 kg har jeg rundet ¨nå. og nei, til dem som tror det, så spiser jeg faktisk ikke godteri eller drikker brus, saft alt sånn i ukedagene. jeg spiser helt normalt. hjemmelaget brød, fisk, kylling, mye frukt. og rundt 4-5 liter vann om dagen. og jeg tar tran og alle vitaminene mine. det er nok riktig at jeg ikke beveger meg så mye som jeg burde, men med ganske kraftig bekkeløsning så blir det ikke all hverden jeg orker. går en tur på 30 min hver dag, så har jeg fysio gruppe trening på 1,5 time og bading på 1 time hver uke. så alle som legger på seg mye, lever ikke bare på dritt. og ligger rett ut på sofaen. jeg har fått til svar at det er mye vann som er skyld i mitt tilfelle. men selvfølgelig så er det også mange som stapper i seg alt de kan, hele tiden. og da er det jo deres skyld. og det er heller ikke gunstig for babyèn.men jeg ville bare frem til at det er noen som virkelig prøver og gjøre, spise riktig. og alikevel legger på seg mye.(som i mitt tilfelle) et svangerskap er individuelt. :)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 272 658 Innlegg:

Skrevet 03 november 2010 - 11:04

La jordmødrene svare, så kan dere kommentere på andre forum sider.. hun har sikkert lagt det inn her for å slippe slike svar.. Merk dere følgende: I dette forumet kan du stille spørsmål til jordmor Siw Guren og jordmor Kristina Jacobsen om alt du måtte lure på i svangerskapet. Siw og Kristina er innom forumet mer eller mindre daglig og svarer på spørsmål etter kapasitet. De velger først og fremst ut spørsmål der svaret vil angå mange.

#9 prøverigjen:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 03 november 2010 - 13:09

var hos jormor i dag og jeg har gått opp 5kg første trimester, jormor sa at dette pleier å jevne seg ut i graviditeten og at det ikke var uvanlig eller noe å bekymre seg for!