Gå til innhold

Sex etter fødsel.


Tannpierk

Anbefalte innlegg

Min kjæreste har veldig lyst til at vi tar opp igjen sexlivet og jeg er litt usikker. I dag er det akkurat en uke siden lille ble født... og jeg har hørt man burde vente seks mnd. MEN om man dusjer og bruker kondom, kan det gå greit da? Jeg er veldig usikker og jeg har bare sydd ett sting på innersida...

 

Hvor lenge ventet dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe oi.. Etter 1 uke tror jeg faktisk det hadde vært det siste jeg hadde tenkt på.. Vet ikke helt jeg, men mener å ha lest at man burde vente 4-6uker. Med tanke på infeksjoner og liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann... det er 6 uker man bør vente :) Når barseltiden er over er det fritt fram! :) Vi begynte med sex når mini var 4 uker, gikk fint det, men jeg kjente det hadde blitt forandringer nedi der.. men det har nå gått seg til.. alt er som vanlig nå :) han er 4 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg drøyde 6 uker etter min første... Etter 1 uke hadde jeg fortsatt vondt for å sitte, så om du er i så god form at du vurderer sex, må jeg si jeg er misunnelig på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei:-)

 

Oi,oi,det va tilig ja. Æ blødde ca i 3 mnd etter alle 4 fødslene og ventet til æ var ferdig med det ja. Men det e jo opptil hver enkelt da. No vente æ barn nr 5 og har ikke tenkt å ha sex noe tidligere denne gangen heller hvis æ blør så lenge. Dessuten så tar det lang tid før en føle sæ bekvem med det etter en fødsel. Bi jo ganske ødelagt i underlivet ei god stund da. Dette må jo mannen din bare finne seg i hvis du finner ut at du ikke vil eller kan ha sex med han på ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke etter fødselen? Er kjæresten din helt gal??? Beklager, men det synes jeg er ganske ufint av ham å prøve seg så tidlig. 6 uker bør man vente ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal helst vente 6 uker etter fødsel pga. livmormunningen, den bruker opptil 6 uker på å lukke seg helt igjen etter en fødsel.

Selv om man bruker kondom er det ikke annbefalt å ha sex så tidlig som en uke etter fødsel....man skal heller ikke bruker tampong i denne perioden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha sex når du selv føler for det, men må bruke kondom i 6 uker etter fødsel- eller så lenge du blør, pga infeksjonsfaren.

 

Ta det rolig, og husk at det er vanlig å ha tørre slimhinner, så glidemiddel kan være en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hadde min kjæreste bedt om sex 1 uke etter fødselen tror jeg at jeg hadde klabbet til han!

for det første får man beskjed om å vente til etter man har vært på kontroll for å se at alt står bra til der nede og for å redusere infeksjonsfaren.

for det andre kan han da ha liten forståelse for hva du nettopp har gått gjennom og han tenker kun på seg selv og sin nytelse.

 

Heldigvis hadde jeg en veldig tålmodig mann som ventet på meg. Jeg lot han få av og til fordi jeg visste at han hadde behov, men det var ikke før det var gått tidligst 3 mnd. Ikke før det var gått 11 mnd kunne jeg også nyte det. Hadde en hard og tøff fødsel med masse sying og arrvev, så brukte lang tid før det var begynt å myke seg opp igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg klarte ikke å tenke på sex de første tre mnd etter min forrige fødsel. Tror egentlig ikke det blir noe bedre denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lille knerten: Jeg sydde også en god del etter fødselen. To dype vaginalrifter og en 2. grads perinealrift. 3 måneder siden fødsel og hvis jeg kjenner i skjeden med en finger så kjenner jeg bare masse klumpete arrvev nederst. med to rifter og en perinealrift som har "tatt rotta på" bakre skjedevegg så er vel om rådet innenfor skjedeåpningen nærmest bare arrvev også da. Har ikke turt å tenke på sex ennå. Hadde håpet det skulle bli bedre etter hvert men lurer nå på om jeg noen sinne blir i nærheten av normal igjen. Hvor bra har det blitt hos deg og hvor lang tid tok det før du merket noe ordentlig bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke meg du spurte, men svarer likevel :). Jeg hadde en dyp vaginalrift, og en revne 3a i perineum. Hadde sex først fem måneder etter fødsel, det var vondt.. Gikk ca 13 mndr før jeg syns det gikk bedre, men hadde i den perioden bare 7 ganger, så kan være det hadde blitt raskere bedre om vi hadde hatt sex oftere. Arrene mine var vonde i fire mndr, med gradvis bedring. Kunne bare bruke grønnsåpe å vaske meg med, ellers ble det stramt og vondt. Jeg har fortsatt litt vondt/ubehag rett før og i starten av mensen, bla er det veldig ubehagelig å sitte på do, det sprenger liksom. Kan fortsatt kjenne en klump/arr der vag.rift og p.rift møttes, dette plager meg ikke bortsett fra at det minner meg om syinga og smertene i barseltida.. MEN! Den gode nyheten er at jeg for en mndr siden hadde min første deilige opplevelse mht sex! Så det gikk bra til slutt :) mini var da 15 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De sier at en skal vente opp til 6 uker men det er veldig forskjellig. Det spørs hvordan du føler deg og om sexlyst er der el om det blir mye arbeid med amming. Jeg har hatt sex 1 uke etter fødsel men jeg hverken rivnet, sydde el noe. Men du må nesten kjenne på det selv og evt. ta en prøve tur og føle om det er greit.

Lykke til. Men ikke stress med det. Normalt er ventetiden 6 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo??? Du må vente lenger enn det!!

Om du og han føler dere klar, så vent 6 uker minst! Dessuten hadde du fått veldig vondt og kanskje revet opp stinget ditt, fått infeksjon og diverse annet... Husk at du er helt "åpen" rett oppi livmora, og det er en grunn til at du har denne rense-tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå skjønner jeg at noen venter veldig lenge her, og når det er snakk om renselsen/barsel så varer jo den litt forskjellig fra person til person. Jeg vet at man er i barsel 6 uker etter fødsel, men jeg har ikke hatt noen blødning eller lignende mer enn 2 uker etter fødsel. Med nr. 3 så trengte jeg ikke et eneste sting heller. Jeg var i fin form, og vi hadde sex 17 dager etter fødsel. Da med kondom så klart. Men en uke var litt lite ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke hadde vært helt uaktuelt for meg! Men tror vi prøvde oss etter ca 4-5 uker. første gang var det veldig skummelt. jeg ble mest fokusert på å kjenne etter hva som var annerledes og var redd for at det skulle være vondt... så vi tok det veeeeldig rolig.

 

Men det gikk fint, og de neste gangen føltes ting normalt igjen.

Men må si jeg gruer meg veldig til tiden etter fødsel nå også.... Er ikke særlig ok å ikke følse sev "hel" der nede.

Men nå vet jeg iallefall at det blir bra med tid og stund. =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange forskjellige svar, så antar det er veldig forskjellig for de fleste! selv hadde vi sex ca 3 uker etter fødsel, hadde et par små sting som var helet, og vi tok det veldig med ro, og jeg kom rett fra dusjen og følte meg nogenlunde klar;) renselsen over med andre ord... gikk fint etter det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Man kan ha sex når man selv føler for det. Men har det ikke gått 6 uker, bør en bruke kondom pga infeksjonsfaren :)

 

Hadde sex etter 10 dager. 0 problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...