Gå til innhold

Bryr dere om jente/gutte farger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde jeg kledd 3 åringen i rosa hadde han kledd av seg igjen og antagelig heller valgt å gå naken i bhg. Han kunne nemlig fått jentelus og det er farlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg lite så lenge barna ikke bryr seg. Pappaen derimot har nedlagt veto mot rosa på gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Til deg med gutten på 3 år: Jeg kan se det for meg ;)

 

Det var bare et eksempel på ekstrem jente/gutte farger.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er de ekstreme fargene. Husker alle som skulle kjøpe barselgave til oss lurte på om vi viste kjønnet så de viste om de skulle kjøpe rosa eller blå klær.. Derfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt og gult er vel mer nøytralt enn blått og rosa?

 

Var kanskje det HI mente?

 

Ikke HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det stort sett er de fargene som er jente/guttefarger. Min gutt bruker en del rødt og det kler han og har aldri hørt han har klaget over fargen heller. Han mener selv at lilla er jentefarge og jeg er jo enig i det. Men hadde sett en så fin skjorte med litt lilla i men da han nektet prøve den på butikken gadd jeg heller ikkje kjøpe den. Han nekter også bruke sokker med den lilla cars bilen på. Ingen tvil om at jentelus er et stort tema i bhg blant de større gutta:)

 

Hilsen gutt på 3:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bryr meg. Hadde aldri kjøpt en knallrosa pysjamas til nygutten til ei venninn for eksempel. Når de blir eldre, så visner vel det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle farger unntatt rosa er unisex.

 

Men rosa på gutt går greit hvis det er et typisk gutte-plagg som skjorte under dressen f.eks, men ville nok ikke valgt det da heller, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gutteklær på gutteavdeling som er rosa/lilla eller what so ever. så er det en ting...

 

men kjøper ikke rosa hello kitty nattas fks og kler gutten i det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, overhodet ikke! Her er det faktik sånn at gutten på 6 år elsker rosa og jeta på 4 år elsker blått. Jenta har dessverre ikke så mange blå klær enda, men gutten har veldig mange rosa klær. Og han er nydelig i dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutta mine har mye rødt, og litt lilla (mørk) Men når det gjelder rosa, har de bare hver sin lyserosa "dandy" skjorte som de har arvet.

Blir ikke noe mer.

 

Både fordi at jeg synes ikke gutter skal ha rosa klåær, og fordi at jeg ikke liker rosa i det store og hele.

Hadde vi hatt ei jente, hadde hun nok ikke blitt så veldig rosa heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan går i rosa, så det har guttungen også hatt. Han har også gått mye i rødt, som lenge var en klar yndlingsfarge. Rosa gutteklær er helt greit (piqueskjorter o.l.), men dessverre må det alltid klistres på et hjerte, sommerfugl eller noe annet stæsj som markerer at dette er ei jente... :-P

 

Lillemor har hatt en svært rosa periode og jeg er så lei av rosa at jeg gladelig betaler litt ekstra hvis jeg finner fine kjoler i grønt, blått eller brunt.

 

Det er dessverre ikke til å komme vekk fra at jenter gjerne kan gå i gutteklær (klær med cars, brannbiler e.l.), men ikke omvendt (kjole, Hello Kitty osv). Det gir gutta mye mindre å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bryr meg ikke. Spyr at den ekstreme kjønnsdelingen på små barn.

 

Men vet at jeg ikke kommer til å kunne tvinge gutten min til å gå i rosa, når han kommer i jentelus-alderen. Desserre! Får bare håpe perioden går over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til baby har jeg vært litt nøye, ikke minst fordi det ofte er klin umulig å se forskjell på jenter og gutter når de er så små. Det gjør faktisk jobben litt enklere dersom folk kler babyguttene sine i typiske "guttefarger" og stil, og babyjentene sine i typiske "jentefarger" og stil. Med stil mener jeg at det er mest vanlig med f.eks litt blonder, hjerter, blomster osv på jenteklærne.

 

Når barna blir større derimot og det er ganske tydelig om de er gutter eller jenter på utseende ellers så synes jeg ikke det spiller så stor rolle. En gutt med typisk guttesveis og tøffe jeans kan godt gå med en rosa t-shorte og man ser godt at det er gutt likevel, eller en jente med langt hår med strikk og en klemme i kan gå med f.eks jeans med en sommerfugl på ene leggen og en tøff blå skjorte og man ser likevel godt at det er en jente.

 

Så lurer sikkert noen på hvorfor det er så viktig å se om det er gutt eller jente. Vel, med mine barn synes jeg det er greit at andre skal slippe og lure og måtte spørre. Selv om jeg faktisk har opplevd at f.eks datteren min har gått i lilla kjole og hatt klemme i håret og folk fortsatt har spurt "er det jente?", eller sønnen var kledd i blått fra topp til tå, med blått teppe rundt som liten baby og folk spurte om det var gutt. Dette er unntakene da, de fleste tar riktig med en gang pga fargene. Når noen ikke kler babyene, eller smårollingene, sine i "rette" farger, eller i helt nøytrale klær, så klarer sjeldent jeg å se forskjell og må gjerne spørre. Det hadde ikke vært noe problem, bortsett fra at noe faktisk blir fornærmet over å bli spurt og tydelig mener at det må da være mulig å se. Så for de av dere som liker å kle barna i nøytrale klær, "feil" farge osv når de er små, da må dere også tåle at folk ikke ser om dere har gutt eller jente, og kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei bryr meg ikke om jente/guttefarger, bryr meg kun om hva guttungen kler...og ja han har et par rosa gensere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den inndelingen er bare tullete. Mine jenter har gått mye i f.eks blått eller brunt, og gutten min på snart 6 år liker godt rosa, så han er den stolte eier både av rosa T-skjorte, rosa skjorte og rosa crocs (som han valgte selv). Og både han og kameraten vil begge ha det rosa plastkruset når kameraten er på besøk og de skal ha noe å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hvem farge det er, nå har jeg bare jenter så det blir vel litt anderledes om jeg hadde hatt gutter. Hu ene hadde spiderman dilla en stund, så hun hadde spiderman klær i de fleste fasjonger.

 

Mine tantebarn går rett inn i skapet til mine jenter, for å finne noe tøy de vil ha på seg når de er på overnatting her. Da er det nattkjoler, rosa og lilla ting. De kan ikke gå med sine ting når de er her, en gutt som syns kjoler er såååååå kult (og han har en pappa som er veldig guttefarger til sin sønn, så da må jo jeg være den kule tanten som lar de gå med kjoler og hva de vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg bryr meg ikke spesielt om gutte- og jentefarger.

 

Har en sønn som nettopp har hatt en veldig rosa periode. Men da har jeg nektet og kjøpe de største tingene i rosa da. For han ville gjerne ha rosa seng og rosa sykkel. Det fikk han ikke. Men han kan godt få plagg med rosa eller lilla i om han vil ha det. Rosa tannbørste har han også :o)

 

Den store rosa perioden ser ut til å ha gått en del over.

Han snakker mye om jentelus, men det tror jeg er fordi kaptein sabeltann sier det i en av filmene. For han sier jentelus til så mye, bland annet mat. Men ikke til typiske jenteting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å kle fremtidige bebbis i litt blått(noe fra storebror er bare for søtt til å ikke brukes) og sort. Men kommer aldri til å ha rosa til gutt. Guttungen har heldigvis ikke brydd seg om hva jeg kler han i enda.men et par t-shorter i mørkelilla m biler/clonewars har han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...