Gå til innhold

Jo høyere utdanning = lavere sosial intelligens??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring er litt annerledes. De med høyest utdanning er flinkest til å samtale med andre og tilpasse praten til samtalepartnerens nivå.

 

De med lavest utdanning greier gjerne ikke samtale på alle nivåer, men prater om det de kan.

 

De som faktisk kommer verst ut er de som har litt høyere utdanning. Ofte har de veldig stor tro på sin egen fortreffelighet og synes det er greit å overkjøre samtalepartneren for å vise hvor "kloke" og "skolerte" de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig

 

De fleste jeg kjenner med veldig høy utdannelse har, riktig nok, temmelig lav sosial intelligens. Hvorfor, vites ikke. Men jeg antar at det kan ha med at de har spisskompetanse på et ganske snevert område, at de dermed også har et ganske snevert interessefelt, samt at de jobber mye = lite tid (overskudd) til å dyrke andre interesser. Dermed blir de kanskje fort ensporede og lite interessante samtalepartnere sammenlignet med andre? Ellers er det kanskje tilfeldig?

 

Jeg er forøvrig uenig fordi de jeg kjenner som ikke har høyere utdanning, (dvs de som har tatt yrkesskole/fagbrev) overhodet ikke er mer sosialt kompetente enn de jeg kjenner med høyere utdanning. Kanskje snarere tvert imot, da de mangler den sosiale kompetansen studentlivet gir, samt at de har et langt mindre kunnskapsnivå enn andre jeg kjenner..

 

GENERELT sett, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker. De jeg kjenenr med høyere utdannelse er flinkere til å tenke på flere nivåer enn bare sitt eget og derfor blir diskusjonene litt anerledes enn de jeg kjenner uten utdanning som bare fokuserer på sitt eget syn ofte.

 

Men samtidig kan det jo være at jeg liker den ene måten å diskutere på bedre enn den andre, det trenger jo ikke bety at de har høyere sosial intelligens. Bare at vi snakker samme språk, eller snakker samme språk på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilfeller ja...en tidligere venninne er superglup, men kan ikke forstå enkle ting som ironi :-s og de som er superintellingente er jo litt vinglende med tanke på psyken, brorren min hadde en lærer som var medlem av mensa, han tippa det over for midt under en undervisningstime......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

ironi kan jo være så mangt...det er ikke hvertfall ikke lett å forstå dårlig ironi. Høyt utdannede er ofte bedrer på å se sak og situasjoner fra flere sider og er gjerne mindre trangsynte og fordømmende mot andre mennesker (nettopp fordi de har tillært seg evnen til ikke bare tenke svart/hvitt, men se den store helheten). I følge forskning er det de med lite eller ingen utdanning som i større grad sliter med dårlig psykisk helse og mental ubalanse. Den viktigste grunnen til å ta utdanning er at man utvikler seg som menneske...får et bredere perspektiv på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke så veldig mange med høy utdanning. Men den ene person jeg kjenner er kanskje litt distre, men utrolig sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fasitsvar her, men har inntrykk av at folk som tilbringer hele livet med nesen i fagbøker kanskje har litt mindre av den sosiale biten, men slettes ikke alle som har levd hele livet med nesa oppi bøkene, som har høyere utdanning. Jeg har 5 års høyere utdanning, og mener den sosiale intelligensen min er helt på stell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken enig eller uenig.

 

Jeg kjenner mennesker både med høyere utdanning og kun med fagbrev som har lav sosial intelligens. Og jeg kjenner likeså mennesker fra begge grupper som har høy sosial intelligens.

 

(Forstår ikke hvorfor folk her på DiB/BiM er så opphengt i hva høyere utdanning "gjør" for intelligensen, personligheten osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 8 års utdanning og såkalt sittet med nesa i bøker veldig mye, men jeg har ingen grunn til å tro at jeg skulle være sosialt tilbakesatt av den grunn...har flere venner som er bla leger, sosiologer og advokater, samt venner med lite utdanning...jeg tror ikke det er veldig store forskjeller mht sosial intelligens, men jeg opplever at de med utdanning tenker mer nyansert om ting, de er mindre bastante i sine meninger, og har ofte mer forståelse for andre menneskers situasjoner...det vil si at vi mennesker er ulike og slik sett gjør ulike valg i livet uten at noen skal henges for det.Det er også mindre baksnakking av andre mennesker blant folk med utdanning, opplever jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

uenig, men at en med dr grad og en med fullført ungdomskole kanskje ikke alltid har mest å snakke om tror jeg ofte skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror ikke utdanning gjør så mye med intelligensen, men den former deg som menneske og påvirker personligheten....du lærer deg selv å kjenne på en annen måte enn om du ikke tar noe skole...Jeg kjenner mange med høy utdanning, men alle har god sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sosiale intelligensen er det vel ikke noe i veien med på et slikt generelt grunnlag, men jeg opplevde i skoletiden at mange av de flinkeste elevene ikke var så empatiske ifht de svakere elevene. Som "sterk" elev holdt jeg meg derfor ofte sammen med de svakere elevene sosialt, men samarbeidet om fag med de faglig sterke.

 

Det finnes noen åndssnobber, men det er ikke mange av dem. Merker ihvertfall lite til det på jobb, hvor vi er mange som har høyere utdanning og noen har ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig i det du sa om svakere studenter og empati...der satt du spikern på hodet!! Akkurat det samme jeg opplevde i de mange årene jeg studerte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Fordi jeg studerer selv og lest endel forskningsresultater på undersøkelser som kan ligne litt på denne hypotesen, og de viser at generelt sett gir høyere utdannelse (eller genene/interessen som resulterer i høyere utdannelse) som regel høyere kompetanse i privatliv/familieliv og sosialt samspill.

 

Virker uansett som et argument de med lavere utdannelse kommer med for å ikke føle seg underlegende og for å minske sin egen mindreverdighetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uttalelsene kom fra meg som har studert medisin, i tillegg til at jeg har en annen utdannelse fra før...altså ikke lavt utdannet med såkalt mindreverdighetskomplekser som du sier..jeg driver også mye med forskning. Det er sant det du sier at forskning antyder at høyt utdannede har høyere kompetanse i privatliv og familieliv, men det betyr ikke at de har økt evne til å vise empati for sine medmennesker. Det er ingen automatisk sammenheng mellom det å danne familie/ få barn og evne til å vise medfølelse for mennesker rundt seg!!Det vil si vise ydmykhet! Medisinstudenter og leger er de som får flest barn, men jeg kjenner færre medisinstudenter og leger som virkelig bryr seg om sine medstudenter og kolleger og kan vise ydmykhet...det er mye spisse albuer og opp og frem. De har jo sosial intelligens da, man kan jo prate sammen om mye, men det er noe med empatien som mangler hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra person til person. Jeg har en svigerfar som har høyutdannelse og er sjef i ett selskapet . Han er superflink i jobben sin og tjener enormt med penger, men i privatlivet fungerer han ikke i det hele tatt...Han eier ikke sosial intelligens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjalp på min sosiale intelligens, var å komme seg ut og gå på skole, ha verv her og der, og omgås folk som er faglig og sosialt sterke. Skal dog nevnes at grunnen til at jeg var sosialt tilbakestående før, var sterk sosial angst ... For min del har utdannelse og å kunne vise at jeg kan noe vært den mest effektive veien ut fra å være engstelig i sosiale sammenhenger. Med faglig tyngde i baklomma kan ikke folk avfeie meg som uvitende lenger.

Tror også universiteter og høyskoler er et nyttig miljø å være i. Man omgås andre på sin egen alder som er i samme situasjon, man får ny input konstant og har alltid masse å snakke om hvis man ikke har sett hverandre på en stund - dessuten blir man gal hvis man ikke kommer seg ut og bort fra bøkene iblant. Og man har en hel gjeng å feire med når en oppgave er levert, eller eksamen er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial intelligens handler vel om å opptre dannet, kunne "lese" situasjoner, vise empati for andre, ha forståelse om hvordan verden henger sammen, kunne delta i en interessant samtale osv. Min erfaring er at en del av disse momentene kan læres, bl.a. gjennom utdanning. Så jeg er uenig. Jeg mener at jo høyere utdanning = høyere sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig, fordi om det ofte føles sånn. Husker når jeg gikk på sykepleierstudiet, og vi hadde noen studenter som hadde topp karakter i alt av eksamen. Men de kunne jo ikke kommunisere med ordentlige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...