Gå til innhold

Hva gjør dere på dere som går hjemme og er sykemeldt?


mum4 2girls-81

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% sykemeldt pga at jeg er veldig kvalm stort sett hele dagene. Jeg har av og til stunder om dagen der jeg ikke føler meg så dårlig. Jeg har lest litt, surfa litt.....Men det er jo ganske kjedelig til tider med mann på jobb og eldre barn i barnehage og skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg gjør det husarbeidet jeg klarer og ellers sitter jeg og leser og surfer slik som deg. Men har mer enn nok med å klare å komme meg opp på morgenen og er verre og klare å få minsten i barnehagen fordi jeg spyr i ett. ALT tar tid. Akkurat nå er jeg mer fortvilt over å være så dårlig enn jeg synes det er kjedelig. Jeg har ingen lyse tidspunkt i løpet av dagen der jeg er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bruke fantasien litt for å finne noe å fylle dagene med. Jeg er sykmeldt ut svangerskapet, så må gå hjemme i nesten 3 mnd til :o Forløpig har jeg forsøkt å fordele følgende aktiviteter utover dagene jeg går hjemme:

 

- Les bøker

- Strikking eller annet håndarbeid

- Surfing på nett

- Gå seg en tur om formen tillater det

- Yoga

- TV-titting (kjøp gjerne en serie som du kan følge med på)

- Nettshopping (kan bli dyrt om man ikke begrenser seg)

- Husarbeid (vask, støvsug, oppvaskmaskin, vask av klær osv)

- Vaske babytøy, gjøre klart barnerommet

 

Det varierer veldig hvor mye jeg får gjort fra dag til dag. Noen dager er jeg for dårlig til å gjøre annet enn å lese litt bok, andre dager er litt bedre og da blir det storrengjøring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her også varierer det vaelig utfra dagsformen. Viktigste er å få levert jenta mi til barnehage før 930, før da skal alle være på plass :P, etter det går jeg en tur med bikkje , men lengen blir utfra dagsformen - har mange ganger måte spyd i veikanten- festlig!! Resten av dagen går til litt husarbeid, lesing, surfing, soving og planlegging av middag som ikke lukter for mye og innebærer minimalt kontakt med råkjøtt- klarer ikke det for tida!

 

Kjeder meg ganske, men vet at jeg klarer ikke jobben min som jeg er nå - håper det går over om ikke alt for lenge, hadde vært godt å komme på jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Det er ikke lett å være 100% sykemeldt når man er gravid... jeg har selv 4 uker igjen og sykemeldt fra uke 11. Svangerskaps kvalme m oppkast 1- 5 g pr dag er ikke så lett å kombinere med daglige sysler og det er heller ikke bekkenløsning og andre frustrerende svangerskaps plager. Du blir ganske redusert og frustrert med en stor porsjon dårlig samvittighet .. men.... man må bare gjøre det beste ut av det selv om det er lettere sagt en gjort. turgåing har ikke jeg kunnet gjort, men har beveget meg likevel. snart 4 barns mor med en mann som arbeider offshore kan bli ganske så heftig til tider. utrolig nok er jeg ikke lei av å gå gravid. jeg er bare lei av å spy og nå er jeg lei av å ha forkjølelse i tillegg. så over til det jeg har bedrevet tiden med.... ja..lese bøker, sove, hus arbeid, film med mann og barna, hjemme kos, hobby, strikking, kryssord, sudoku, surfing, snakke i tlf, gode fine dager- nyte været ute, lese interiørblader, klargjøre litt etter litt til den lille kommer, bake muffins og boller med barna. For det meste har jeg ryddet og vasket når barna har vært på skole og i barnehage. man trenger den hvile man kan få når man er sykemeldt generelt. Til dere som enda har en stund igjen til fødselen og er sykemeldt, nyt hver et sekund med den lille i magen, sørg for at du ikke stresser med mer en de daglige gjøremålene dine. prøv å skap en rolig og harmonisk stemning når du er alene, fokuser på deg selv og at du skal kose deg med noe du liker som en bok, musikk og ikke minst hver og en bevegelse barnet gir, vi er tross alt heldige som er i denne situasjonen *:-) jeg blir jo mamma til barn nr 4 :-) Kan jeg være heldigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

UNNSKYLD MEG, men hvorfor er dere sykemdeldt fra jobben om dere klarer husarbeid? jeg er sykemdeldt og jeg har liggi rett ut i 8 uker,har ikke kjangs til å gjøre noen ting pga kvalme og oppkast! og dere snakker om å vaske huset!?

 

trenger dere virkelig sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sykmeldt, har bekkenløsning med store smerter. Huset mitt (= bitte liten leilighet) trenger ikke så mye husarbeid, men jeg klarer å gjøre små ting som å tømme oppvaskmaskina og tørke støv. Jeg flyr ikke rundt og løfter møbler og tar rundvask. Man tar jo det husarbeidet man orker!! Og man kan bruke så lang tid man trenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er også sykmeldt, heldigvis kun 50% pga bekkenløsning. Men blir nok 100% om ikke så lenge desverre. Jeg gjør også husvask, men tar kun de lette tingene og overlater støvsuging og vasking av gulv og andre "tyngre" ting til kjæresten. For grunnen til at jeg er sykmeldt er jo å slappe av og ikke presse kroppen. Så jeg løfter ikke mer hjemme enn jeg gjør på jobb. Hadde jeg orket å gjøre alt hjemme hele tiden så kunne jeg jo like så greit vært på jobb, mener jeg hvertfall. Så her blir det mange kjedelige timer hver uke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er sykemeldt på grunn av kvalme og oppkast... Jeg har nært sykemeldt i tre uker for å ta det med ro så jeg kan få blodprosenten min opp, og ifølge fysipterapeuten bør jeg sykemeldes resten av svangerskapet pga bekkenløsning. Jeg har ikke uutholdelige smerter hele dagen, jeg kan både snu meg og komme meg opp av senga helt alene og jeg kan gå små turer... Jeg fungerer men andre ord ganske greit... så lenge jeg ikke går på jobb... Ble bare verre og verre helt til jeg ble sykemeldt, da stagnerte det, så for å slippe et smertehelvete bør jeg ikke jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er også sm ut svangerskapet, pga bekkenløsning;(

Fungerer forsåvidt greit, så lenge jeg ikke går på jobb...

 

Dagene går i lette ting, som små turer, pc, tv osv. Bruker også tiden til å lage gode middager, som er klar til normale tider(før var ikke det alltid like lett pga arb.tider)

 

Benytter også sjangsen til å hente min elskede sønn tidligere fra bh!;)

 

Har også skaffet oss vaskehjelp ( kan VIRKELIG annbefales på det sterkeste!!!)

 

Er forresten i uke 15, bare...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sm ut svangerskapet, har to mdr igjen nå. Dette blir vårt 5. barn, så vi har naturlig en del å gjøre på hjemmebane med de barna vi allerede har ( 3 av de er under 7 år).

 

Jeg står opp om morgenen og hjelper mannen med å stelle barna. Sitter så oppe et par timer, før jeg legger meg igjen ca kl 10-11, og sover ofte til eldste kommer hjem fra skolen kl 14:30. Plages med søvn på natten, så tar nok igjen noe på dagtid pga d. Står opp og lager middag og tar kopper ( eldste barn tar ut av koppmaskina, jeg setter inn). Vi spiser middag når far og de tre minste har kommet hjem, og da er jeg ganske opplagt, slik at jeg kan hjelpe barna med lekser, dusjing etc., mens far drar og trener eller gjør annet arbeid i huset, evt er sammen med oss. Jeg setter ofte på et par maskiner med klær og henger opp/vasker evt skittent yttertøy fra bhg/skole.

 

Etter alle har lagt seg ordner jeg med nye klær til neste dag, tørker utenpåklær og ser til at alt er i orden til neste dag. Går med et par timer til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er seksti prosent sykemeldt, og jeg bruker dagene på litt lett husarbeid, og å slappe av, pluss at jeg prøver å dra å svømme om jeg orker det, og å gå en liten tur hver dag... Noen ganger går turen helt til postkassa, mens andre ganger kan jeg gå en halvtime.. Alt tar tre ganger så lang tid som vanlig, en halvtime med aktivitet krever en time på sofaen... :S

 

Jeg er sykemeldt på grunn av kvalme, oppkast og tretthet. Jobber en ganske hard turnus, som ikke fungerer for meg akkurat nå. De dagene jeg jobber er jeg helt knekt, men med så mange andre syke, så vet jeg at det at jeg tar arbeidshelgene mine og noen få andre dager gjør utrolig mye for de andre som jobber der...

Synes forøvrig det er tungt å gå så lenge sykemeldt, når gravididteten foreløpig er en hemmelighet, og det er kun sjefen som vet hvorfor jeg er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sykemeldt. Er 21 uker på vei, men har hypermobileledd, så hoftene vil helst hoppe ut av leddet sitt. Etter at jeg ble sm er det blitt bedre og mer stabilt. Har en ganske fysisk krevende og slitsom jobb og ettersom min sjef ikke løftet en finger for å hjelpe meg så legen min ingen annen utvei. Det var ganske fortvilende for jeg har alltid jobbet og føler meg ikke syk, men til tiden nedsatt beveglighet, da hofte e vil ut av leddet og låser seg. Dagene går ut på å gjøre det jeg orker i leiligheten, gå en tur - varierer i lengde, snakke litt i tlf, lage middag og fysioterapaut en gang i uka. I dag snødde det så heftig at å gå en tur var ikke et tema engang, så da ble jeg hentet av ei vennine og vi dro på ei messe. Etter noen timer med rolig gange og flere pauser, så blir jeg helt utslitt. Bruker fryktelig mye energi på å holde leddene på plass. Den lille tiden kan kanskje sammeliknes med en 1/4 dagsjobb, og ser at sånn som det er nå kan det bli noen laaange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som lurer på hvorfor folk er sykemeldt, og kan gjøre husarbeid, har det tydelivis lett på jobben! Prøv å få dere en fysisk anstrengende jobb, så kan dere få mene hva dere vil etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke alle er så heldige som har en mann som tar over ALT husarbeidet fordi man er sykemeldt pga bekkenløsning, kvalme eller hva det måtte være. Det er begrenset hvor mye man kan diktere mannen rundt uten at det går utover samlivet.Å ved å slippe å jobbe 100% i tillegg til husarbeidet så klarer man faktisk å bidra litt hjemme. Den var ment til deg som lurer på hvordan man er istand til å gjøre husarbeid når man er sykemeldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er så heldige som har en mann som tar over ALT husarbeidet fordi man er sykemeldt pga bekkenløsning, kvalme eller hva det måtte være. Det er begrenset hvor mye man kan diktere mannen rundt uten at det går utover samlivet.Å ved å slippe å jobbe 100% i tillegg til husarbeidet så klarer man faktisk å bidra litt hjemme. Den var ment til deg som lurer på hvordan man er istand til å gjøre husarbeid når man er sykemeldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er sykemeldt pga depresjon.

Dagene er veldig opp og ned. Noen dager klarer jeg å gå på butikken, andre dager klarer jeg ikke stå opp.

Er snart 25 uker på vei og har enda ikke tatt igjen den vekten jeg startet på da jeg ble gravid. Alt er bare grått og trist.. håper på en bedre dag i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme på fulltid pga rygg og bekkenplager. Jeg klarer fint å ta husarbeid så lenge jeg kan bruke den tiden jeg trenger på det. Tar ofte pauser for å "lade opp" Nå har jeg en butikkmedarbeider stilling som man må stå oppe hele dagen i kassen + springe bort til post i butikk kassa når kunder trenger hjelp der. Og ja, vi er kun 1 person i kassepunket fra morgen til kveld. Derfor er jeg blitt sykemeldt fordi det ble for tungt.

dette var også svar til deg som ikke skjønner at vi klarer husarbeid, og ikke jobb. Folk har forskjellige stillinger og jobber. Noen er mer krevende en andre. Hadde jeg hatt en kontorjobb så hadde jeg nok vært i jobb enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenker nok at de som er sykemeldt er det fordi de trenger det, legen vurderer jo ut i fra helsesituasjon, jobbsituasjon mm. som jo varierer for alle!

Jeg er sykemeldt i 50% på grunn av kvalme. Blir mye mer kvalm jo mer sliten jeg er, og da hjelper det veldig for meg å jobbe redusert. Hormonene er litt ute og kjører, får veldig kort lunte når jeg er sliten, så prøver å unngå å slite meg helt ut. Blir roligere og mye bedre dager når jeg jobber mindre, både for barna på jobben, mine kolleger, meg, den lille og ikke minst samboeren;)

Jeg bruker tiden på å slappe av, sove og gjøre det koselig hjemme. Får mer overskudd når det er ryddig rundt meg, så blir litt husarbeid:)

Men satser på å øke opp jobbingen fra 1.juni, og få tilrettelagt sånn at jeg får litt mer kontorarbeid og ikke så lange dager ute i felten;) Da er det lettere å ta pauser oftere og kan gå hjem om det blir skikkelig ille:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenker det å gnåle om hvorfor folk er sykemeldt ikke har noe for seg da alt er individuelt. Man skal ikke trenge å beklage seg eller måtte forsvare seg for at man er sykemeldt. Er selv sykemeldt grunnet kvalme/oppkast, og selv om jeg ikke spyr like mye som de forrige svangerskapene tenker jeg det er nettopp derfor jeg er sykemeldt -for å forebygge sykehusinnleggelse.

 

Lag deg en prioriteringsliste over hva du kunne tenkt deg å få gjort (om det er å tømme oppvaskmaskinen, handle, se film, lufte deg..), og forsøk å få gjort det de små øyeblikkene du er i relativt ok form. Jeg har et mål om å prøve å gå meg en liten tur hver dag da frisk luft skal hjelpe på.. Så er det hjem for å sove for å glemme kvalmen. Og så får huset bare se bombet ut. ;) Tenker også å låne meg en god serie jeg kan slumre til på sofaen. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg er sykemeldt pga depresjon. Dagene er veldig opp og ned. Noen dager klarer jeg å gå på butikken, andre dager klarer jeg ikke stå opp. Er snart 25 uker på vei og har enda ikke tatt igjen den vekten jeg startet på da jeg ble gravid. Alt er bare grått og trist.. håper på en bedre dag i morgen

Hei!

Hvordan gikk det med deg? Gikk det over så fort babyen var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...