Gå til innhold

Grensa er på 38 år !


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ganske Naivt og blåøyd av deg å tro at mødre over 35 år ikke har energi og kan følge opp barna sine? hvorfor har du fått dette fra?

 

Bra du har en garanti allerede for livet ditt da, at du kan se inn i fremtiden.

 

- ikke alle som kan det nei.

 

Er selv over denne magiske grensen "gammel" og har en sønn på 2 år- ingen som klager på at jeg har økonomi til å jobbe deltid, og har hus,hjem og overskudd.. til en 2 åring og de andre barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, det er trist at du som skal være et forbilde viser så lite ydmykhet for livssituasjoner du ikke er i stand til å forstå. Respekt og ydmykhet burde du utvist før du kom med slike kommentarer på dette forumet.

 

Jeg hører heller ikke hjemme er, er bare 32 blir 33. Men kan saktens virkelig forstå alle her inne. Og jeg vet hvilke ressurser de sitter inne med.

 

Du sier du ikke møter modenhet her, men flere har forsøkt å nå deg på ditt nivå uten hell. Jeg tar gjerne en faglig diskusjon med deg, men da må du legge frem fakta og ikke kun synsing slik du gjør nå.

 

Skal vi snakke om "skader" så viser deg seg at flere barn som får vanskeligheter med sosialisering er barn av yngre mødre. Så alle aldre har sin pris. Dessuten var tanken om 38 år aktuell på 60-tallet når levealderen og standarden var helt anerledes.

 

Selv mente jeg selv da jeg var så ung, at barn skulle man ha før fyllte 30. Jeg ble ikke gravid med lykkelig utfall før nå og vet hvilken påkjenning det er. Likevel, jeg har mer innsikt og evne til å ivareta et barns behov nå enn jeg hadde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men som sagt så er det mange kvinner over 40 som kan og blir gravide. Det kommer da et annet spørsmål og det er om ditt barn vil bli født friskt. Akkurat som at eggene gjør det vanskeligere for en ”eldre” mamma til å bli gravid, er det eggene som bestemmer om man klarer å fullføre et svangerskap. Barn av ”eldre” mødre har ofte en risiko for å få barn med noen skader som downs syndrom som er resultat fra genetisk forstyrrelse i egget. "

 

LINK : http://www.fjalar.no/graviditet_og_fodsel/artikkel.asp?kid=1774&artikkel=10099

 

"Cirka hver tredje graviditet hos kvinner i 40-44-årsalderen ender med spontanabort. Det finnes flere årsaker til det, egget kan ha vært defekt fra starten av, eller så er ikke blodforsyningen til livmoren høy nok.

Barn født av kvinner i 40-årsalderen har høyere risiko for å bli født med en lav fødselsvekt. Risikoen for kromosomavvik og Downs syndrom øker stadig.

Hos en 40 år gammel kvinner er risikoen for at barnet har Downs syndrom 1 på 106 og risikoen for kromosomavvik 1 av 66. Hos en 44 år gammel kvinne er risikoen for Downs syndrom 1 av 38 og for kromosomavvik 1 av 26. "

 

LINK : http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/bligravid/article529556.ece#title5

 

Ethienne, her har jeg lagt frem noen fakta.. Derfor jeg mener man bør innse at en gang bør man bare innse at det er for sent.. Det er min mening, dere kan ha deres mening..

 

Jeg har fått frem mitt poeng nå og synes det er egoistisk å prøve å få barn så sent...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etter dine poeng, Babyjente på 24; hva skal en kvinne på over 38 eller i 40-årene gjøre om hun blir naturlig gravid? For kvinner over 40 kan bli naturlig gravide. Skal kvinner over 38 ta abort om de oppdager at de er gravide, uansett om fosteret er friskt? Bør de steriliseres, slik at vi er sikker på at de ikke blir gravide? Forby dem å ha sex??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For aldrene 20, 35 og 40 år er risikoen for Down syndrom henholdsvis 1:1500, 1:400 og 1:100. Fars alder har derimot ingen sikker betydning. En skal likevel huske på at det er mødre under 35 år som føder 2/3 av ungene med Down syndrom fordi flest barn blir født av denne aldersgruppen".

 

"Det viser seg at abortraten er høyest i Norge blant kvinner fra 20 til 24 år. Nesten en tredjedel som blir gravide i denne alderen, velger abort. Det ble utført 3 689 aborter i denne aldersgruppen".

 

Så når vi snakker om egoisme....vil vel dette være øyet som ser frøken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 23:27. : Ja, du vil vite min mening om det ja. Jo, for om en kvinne over 38 år blir naturlig gravid ved et uhell bør hu gjøre som en på 16, 24 og 40 år for den saks skyld burde gjort : TA AVSVAR OG GJØRE DET BESTE UT AV UHELLET !!! Er barnet sykt så må hu pleie og vise omsorg for det.. Er det frisk er det FANTASTISK !!!

Jeg mener uansett at man ikke bør utsette seg selv eller barne for de usikkerhetene det medfører å få barn over 38 år !! Så derfor kan vel de bruke prenensjon som alle andre.. Er du helt tett eller ??

 

Og du Katten74.. Tydelig at du er provosert over dette.. Fordi du føler deg usikker? Gammel? Redd?

 

Det med at abortstatistikken er høyest bland 20-24 har vel ikke noe med saken å gjøre. Er de så dumme å ikke bruker prevensjon så er det synd.. Hva har det med saken å gjøre? Det handler ikke om at man er over 38 år og risikerer mye for seg selv og barnet.....

 

Og det poenget du sier om down, ja, ser du at statsikken ser best ut for de rundt 20 og blir dårlige jo eldre man blir?? Og ja, det er mest barn som blir født av de under 35 derfor høyere andel med downs, men hva om det blir naturlig å vente såpass lenge til nærmere fødsel, jo da endrer statistikken seg !!

 

Innse fakta !!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva om det blir naturlig å vente såpass lenge til nærmere 40, jo da endrer statistikken seg !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånne som deg er grunnen til at folk tenker nedlatende om oss unge mødre. Synd at noen må ødelegge for oss andre som faktisk kan oppføre seg...

 

Bare et tankekors til deg; siden det viktigse argumentet ditt mot å få barn etter fylte 38 er faren for kromosomavvik, hva da med de (unge mødrene) som tidligere har født barn med kromosomavvik?? Risikoen er jo mye høyere for en på 24 år som har født et barn med f.eks Downs syndrom tidligere, enn en på 40 år som har født frisk(e) barn tidligere...! Så hvis man i en alder av 20 år føder et barn med kromosomavvik, så bør man bare innse at man ikke bør få flere barn, fordi risikoen er så høy for å få det igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir så lei meg når jeg leser tråder som dette. Du er ikke føste som har lagt inn et slikt innlegg her, BabyjenteMars. Jeg blir trist av å lese dine meninger, men også av mange svarene du får. Men, her er det mye følelser med i bildet, så da er det ikke alltid like lett å være saklig.

Men, det jeg blir mest lei meg for er at det ikke virker som du innser at det kan være mange forskjellige årsaker til at man får barn etter at man har blitt 38 år, og som du *kanskje* selv kommer til å se når du når den alderen, Jeg har lest om flere som har fått barn i din alder, og ønsker kull nr 2 med ny mann når de er eldre, for eksempel fordi mannen ikke har barn fra før.

 

Jeg har ikke lyst til å legge ut livshistorien min her, men skulle jeg ha hørt på deg hadde jeg nå ikke hatt en fantastisk jente som jeg fikk da jeg var 41 år. Og jeg håper at hun ikke blir enebarn, men jeg tar ingenting for gitt, ja akkurat pga statistikkene dine. Men, selvom statistikken er slik den er, så er det faktisk fortsatt en større sjanse for at barnet blir født friskt - selvfølgelig om man kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedlatende om oss unge? Alle er forskjellige. Alle har hver sin mening. Så om jeg på 24 år mener dette betyr ikke at andre på 24 år mener det !? Unge? Vi er voksne mennesker, akkurat som en på 32 !? Vi har bare mindre livserfaring, og ja, kanskje jeg en gang endrer mening om nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn når jeg var 25 og jeg har fått 2 barn etter din magiske aldersgrense på 38 år. Det var like lett for meg å lage dem og få dem nå som da, og de er like friske og fine. Selvom risikoen for det ene eller det andre øker, er den fremdeles svært liten. Jeg er en mye bedre mor nå enn da jeg var 25,-heldige barn:) Kanskje er jeg mora til en venn av ditt barn hehe.....Lykke til,-måtte vi alle få de barna vi ønsker å elske og å ta vare på:)

Ps Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å mene noe om dette,da? Det har jo liksom ikke noe med deg å gjøre, like lite som jeg bryr meg i at du får barn.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips Babyjente: det finnes forum som heter "assistert befruktning", "slitere" og "gravid-moden alder" som har mange "gamle" damer innpå. Kanskje du også burde gå inn der å skrive om dine meninger? Jeg er sikker på at de også trenger å strammes opp litt, slik at de ikke er så tullete å få barn!

Du virker som en fornuftig talskvinne på det området:-):-):-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Unge? Vi er voksne mennesker, akkurat som en på 32 !?"

 

Jeg føler meg iallfall ung :) Jeg sier ikke at jeg er et barn.... Vi er alle voksne. Men ung må jeg vel strengt tatt få lov til å kalle meg når jeg er 23 år og har to barn... :)

 

Ja, vi er alle forskjellige, og godt er det! Men det kan jo ikke stikkes under en stol at det sies mye om såpass unge mødre som det vi er (jeg ble gravid da jeg var 20) og med de meningene og utsagnene du kommer med så er jo ikke det så rart... :-/ Du fremstår som særdeles umoden og ureflektert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TIL HI

 

Du refererer til nettsider som igjen refererer til tolkning som igjen refererer til. Jeg ba om en faglig diskusjon på dette, men jeg tror ikke du skjønner hva det innebærer.

 

Det vil si: bruk av rene forskningsartikler, publisert siste 4 år. Dette grunnet at medisinske og sosialvitenskapelige fakta har en snittgyldighet på 4 år. Dessuten bør du kune lese vitenskapelige artikler og produksjoner for å kunne ytre deg faglig.

Ta deg en tur på pubmed og bruk noen timer der. Kan være du blir opplyst.

 

Så nei, ikke forsøk deg med synsing her, det lir bare for teit! Det blir som på bruke VG som kilde...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min kan svakt erindre da jeg var så ung og trodde jeg visste det meste. Søtt!

 

Til din opplysning, unge dame, så er ikke det å få barn i en alder av godt over førti et nytt fenomen. Hvis du leser f. eks. slektshistorie, så var det et utstrakt fenomen at kvinner fødte til de var mellom 45 og 50, rett og slett fordi det ikke fantes prevensjon og abortmuligheter. Tvert i mot, så var det en ganske alminnelig greie. Og det var heller ikke uvanlig at disse kvinnene ble ganske gamle før de døde, noe som skulle tilsi at det ikke var direkte skadelig å føde i voksen alder.. Disse kvinnene hadde hverken vaskemaskin eller hushjelp, men holdt seg i form ved datidens harde arbeidsvilkår. Voksne kvinner i dag trener og holder seg kvikke i hodet gjennom utdanning og utfordrende yrker, samt at mange er bevisste på trening og kosthold. Tror ikke det gir ulemper i forhold til å være mor. Og jeg trenger vel ikke å påpeke at det er mange unge mødre som ikke holder et slikt nivå. Jeg fikk min første da jeg var 23, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er en bedre mor i dag i en alder av godt over 40. Jeg er faktisk sprekere, mer utholdende og mer tålmodig en dengang. Og bedre på grensesetting. En av fordelene med å bli eldre er at man blir mindre kategorisk og i beste fall mer romslig. Du provoserer meg ikke, jeg kjenner vel heller fordelen med lengre livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje alle skal få barn i en alder av 38 + da eller ? Kan virke som om det er det du sikter til ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser på diverse forum her inne, er det ikke fritt for at jeg noen ganger tenker at enkelte godt kunne ha venta litt med å få barn,ja;) Men det varierer selvfølgelig fra person til person, som med alt. Det er derfor jeg lurer litt på hvorfor det er så viktig for HI å mene noe om dette, siden det er et tema hun ikke har noe som helst erfaring med,-ja om hun da ikke hadde en eldre mor og selv ble født med en skade....Altså,-noen får barn tidlig, noen sent og noen både sent og tidlig,hehe, men det sier jo slett ikke noe om kvaliteten på resultatet. Derfor er det lurt å se litt stort på ting, å ikke mene at ting er enten sånn eller slik. Det har livet lært meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser inleggene dine her inne tenker jeg at det kanskje burde være en minimumsalder for å få barn og den har ikke du nådd ennå!! Jeg fikk min første da jeg var 23 og andremann da jeg var 29. Er nå 37 og vurderer å sette igang igjen. Grunnen til det er at jeg nå føler meg mye mer "klar" for en baby enn da jeg var yngre. Jeg er tryggere på meg selv, har en god utdannelse og en meget god økonomi. Helsa mi er bedre nå enn da jeg var 23 og man blir mye klokere oppgjennom åra, (det er jo noe DU kan trøste deg med:-)

 

Har du sett på "unge mødre" ??????? Takke meg til en mor på 40 enn en mor på 20 sier nå jeg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første noen måneder før fyllte 35.

Prøver på nr 2 nå og fyller 38 i slutten av 2010.

 

Vet du... Jeg hadde nok hatt barn før hvis jeg hadde fått meg kjæreste tidligere:o)

Jeg var singel fra jeg var 27 til jeg var 33. Det jeg trodde var mannen i mitt liv før det var nok ikke det allikevel.

Heldigvis satset ikke vi på å få barn.

 

Min mormor fikk min onkel som 40 åring. Hennes mor igjen (oldemor) fikk sin yngste datter da hun var 42. Min bestemor fikk tanta mi da hun var 39... og de var ikke de eldste mødrene fra sin tid. Glemmer du litt at kvinner i all tid har fått barn helt frem til de ikke er fruktbare lengre? Vel, var det nok flere dødfødsler og spontanaborter og "døde i barselseng", men sånn var det.

 

Jeg tipper du vet nøyaktig hva du gjør når du surrer rundt her inne og provoserer frem reaksjoner. Det er nok det du vil også.

Trist å tenke på at det morer deg, og trist at du ikke kan se (du som er så voksen og reflektert) at mange kan ha en skjebne bak seg med en smerte man håper du aldri får føle.

 

Dine meninger og ord er for meg et bevis på at du tar din fruktbarhet for gitt og overhodet ikke har noe forståelse for de som ikke kan det.

 

Med andre ord har du verken erfaringen eller bakgrunnen til å påstå at du innehar en sannhet vi andre må være enig i.

 

Skjønner du ikke det selv???

 

(Henvender meg bare til deg som du henvender deg til oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ting og si at nàr du er 35 vil du være full av energi, det kan du umulig vite nå, man vet aldri hva livet vil bringe, håper jo for din del at du vil være det da, og for dine barns sin del

Selv er jeg 37 og har et barn på 4 og vi prøver nå på nummer 2, skulle gjerne hatt barn før, men slik har det ikke blitt.

Kanskje vi kan gi våre barn noe som ikke du kan??

Ikke døm så hardt, stig ned fra din høye hest, jeg ble født da min mor var 40 og kunne ikke ha hatt en bedre mor og heller ikke en bedre barndom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskeligheter for å se sammenhengene her.

 

Forumet har etter din mening feil navn fordi det burde hete "over 38 år og prøver". Samtidig mener du at de over 38 år ikke burde prøve i det hele tatt...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvgod er den største fjott" .. Har lest innleggene dine her og du er kynisk og mangler ydmykhet for livet og dine medmennesker. Så stusselig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle forskjellige og takk for det. Og det er mange årsaker til at man ønsker barn etter 38 år også. Jeg ville også ha barn før jeg fylte 30, og fikk et barn, slik gikk det ikke, men har slitt siden, med bl annet 4 aborter.... Så ikke kom og døm noen. Det hele kommer an på hvordan man føler seg , helse og energi. Jeg har like god helse som 40 åring som da jeg var 30, og ikke minst mer erfaring og fremdeles "ung til sinns".

OG JA.... alle vi vet faktisk at det kan være større risiko for å få barn etter 38, men det er faktisk naturen som avgjør om man er for gammel eller ikke.

Men det er jo litt artig å tenke på at du tror selv at du er gammel med med lite energ og ork når du er 38.... hi hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...