Gå til innhold

"Hjemmesnekra" navn - som man så pent kaller det..


♥ Herligheten ♥

Anbefalte innlegg

Nå er det vel en ganske spredt oppfatning av hva som er "hjemmesnekra" og ikke hjemmesnekra. Jeg har ikke så mye peiling, og har ikke tenkt å uttale meg så mye om akkurat hjemmesnekra navn heller. Men jeg trur at vår oppfatning av navn er veldig forskjellig. Man kan ofte tro, mene, føle og tenke at et gammelt norsk navn er hjemmesnekret. Jeg har fått høre det angående navnet Minda.

 

Minda er et gammelt norsk navn, som pr i dag 163 personer har, min oldemor het det. Men får likevel kommentarer på at det må være hjemmesnekra, høres hjemmesnekra ut. Men det er det altså ikke. Kan jo forsåvidt hende det var noen som "snekret" det i ca 1880/81, hva vet vel jeg.

 

Det finnes jo andre navn også som man tror/syns er hjemmesnekra som ikke er det, eller navn man er helt sikker på at ikke er hjemmesnekra som faktisk er det. Så ikke alltid godt å vite. Uansett hvor uenige vi er og hvor forskjellig navnesmak vi har så kan vi vel enes om at vi er forskjellige og oppfatter også navn forskjellig.

Jeg har også alltid syntes/trodd at Nathaniel var et "hjemmesnekra" navn, helt til jeg skjønte at det var en variant av navnet Nathanael, som forekommer i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Serenity, hørt det i en bok.. Liker det navnet veldig godt, men passer helst på en voksen og ikke en unge ;P

 

Carromeena :) Liker det også veldig godt :)

 

Jeg "snekret" Pontoline selv, men det er marsvin navn, hehe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Casandra høres litt sånn ut, men jeg tror ikke det er det :)

 

Jeg elsker Lillefix navnet <3 Kaninen heter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alrik er et gotisk navn iflg navneguiden, finnes også i varianten Alrek. Navnet er eldgammelt.

 

Mange gamle navn føles litt "hjemmesnekra" fordi de er lite i bruk i dag, men jeg syns nå at det er kulere å ta i bruk gamle navn enn å bruke de som "er i sirkulasjon." Min datter heter Hennika, og jeg kjenner en liten årolilja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saraina må vel være ganske hjemmesnekret eller? Jeg har i hvertfall ikke opplevd at noen heter det før min søster kom å sa "vi liker både Sara og Aina, så vi har bestemt oss for å kalle henne Saraina".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabella.

 

Kombinasjon av Elisabeth og Isabella. Men synes faktisk det lyder ganske fint selv om jeg ikke hadde valgt det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...
Hvor mange babyer kjenner du som har fått navnene Knut eller Kari de siste 5 år? Det vil komme en tid da du syns Emma og Thea er det kjedeligste i verden.

Syns Emma og Thea er kjempekjedelige nå jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så engang i avisen ett barn som heter Katreas. Om dette var jente eller gutt vet jeg ikke, men regner med at dette navnet er hjemmesnekra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mammantil2prinser

Sneskjønneengel nå vet jeg ikke om det skrives i et ord eller om det deles opp.. Sne skjønne engel. Men det er ikke kødd.

 

Ei jeg kjenner fortalte meg dette navnet på noen hun kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...