Gå til innhold

Hva skjer egentlig om jeg nekter å jobbe julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første spørsmål er:

Kommer du noensinne til å jobbe for samme arbeidsgiver igjen?

Hvis ja, så bit i det sure eplet og jobb juleaften.

 

Har du bruk for god attest derfra?

Hvis ja, så bit i det sure eplet og jobb juleaften.

 

Er du sur fordi andre går bak ryggen din, og avtaler ikke holdes, og du aldri skal ha noe mer med dem og gjøre, og du har allerede fått annen jobb, så få sykmelding pga førjulsstress på mandag før jul med god samvittighet.

Jul med små knøttiser kommer ikke igjen.

 

I ordnende arbeidsforhold med fast ansettelse er avtalt turnus en del av arbeidsavdelen, og da får alle sin likeverdige del av dårlige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å prate med kollegaen din etter dette skjedde?

Kan du ikke bare gjøre deg litt dum og si at du gjerne kan jobbe 1 juledag for henne om hun jobber julaften for deg, "for du sa jo tidligere at det ikke var noe problem!"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som sier at ungene ikke vil merke at jeg ikke er der. Barn er veldig forskjellige. Mine barn er veldig knyttet til både meg og faren sin. De blir triste når jeg går på jobb til vanlig. Når jeg da drar fra dem på julaften tror jeg det vil bli to knuste gutter som står igjen. Jeg har uansett veldig vanskelig for å tro at det skal være vanlig at små barn ikke bryr seg om foreldrene er tilstede på julaften, i så fall ville jeg vært veldig bekymret som forelder.

 

Jeg har ikke kunnet snakke med kollegaen min om dette, da hun for tiden er på ferie i syden i fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover og regler, tillitsvalgt osv.

 

Hva med å snakke med kollegaen din? Enklest det. Hvis hun likevel vil ha fri (jeg hadde kalt en spade for en spade og sagt rett i ansiktet at hun er en løgner!), da kan du vurdere andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Så mange helsearbeidende martyrer på én tråd har jeg ikke sett før.

Skjønner godt at du ikke vil jobbe på julaften og jeg forstår enda bedre at du ikke har noen lojalitet i forhold til arbeidsgiver og arbeidssted. Du er der jo bare midlertidig.

Jul for ungene uten en av foreldrene til stede høres trist ut for dem og trist ut for den som er borte.

Jeg ville uten tvil brukt en egenmelding. Sikkert fordi jeg vet at jeg alltid har vært den som jobber ekstra, sier ja når jeg blir ringt opp osv, fordi andre sier nei. Og jeg har jobbet som den som må ringe rundt for å få folk på jobb når noen er blitt syke. De færreste har en så fantastisk arbeidsmoral at de sier ja til å jobbe dersom de ikke er interessert.

Om andre "må" jobbe på julaften er strengt tatt ikke ditt problem. Det er arbeidsgiverens sitt problem. Og ingen blir tvunget til å gå på jobb. Alle har lik mulighet til å si nei.

Da er det arbeidsgiver (eller din overordnede) sin oppgave å finne en løsning, om det så er å lokke folk til å jobbe for en solid bonus e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen blir tvunget til å gå på jobb? Selvfølgelig blir man det. Hvis ingen melder seg frivillig, er det noen som blir pålagt. Da må man ha en svært god grunn for å si nei. Det har ikke noe med å være martyrer, men å ha litt arbeidsmoral. Kjipt å måtte jobbe julaften, men jobber man i et turnusyrke kan det umulig komme som en overraskelse at man evt må jobbe jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal hun utvise noen arbeidsmoral overfor sleipe kollegaer (hun som gikk bak ryggen på henne) i en jobb hun ikke får noe annet enn et tre mnd langt ansettelsesforhold? I et yrke hun sansynligvis ikke kommer til å jobbe i etter endte studier?

 

Hvem som helst kan si de er på andre siden av landet, har sjuke unger eller er sjuke sjøl. Det kommer ingen og tvinger deg fysisk til å gå på jobb. Eneste er vel om det er noen som har bakvakt..

 

Min arbeidslojalitet og moral avhenger av at jeg som arbeidstaker også blir respektert og behandlet på en ok måte.

Det er da ikke en ensidig relasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn jobbet faren min annenhver jul. Da feiret vi 23. desember. Det gjorde ingen forskjell for oss... Vi var tilogmed litt stolte av at vi fikk presanger før alle andre. Så barna er det ikke synd på. Nå er jeg selv i jobb som innebærer helgearbeid og det er alltid kjekkest og slippe, men noen må jobbe.... Jeg synes du skal bite tennene sammen og jobbe. At hun andre på jobben din ikke har barn har ingenting med saken og gjøre synes jeg. Før jeg selv fikk barn fikk jeg ofte den slengt i ansiktet. Men det var jo faktisk kjekt for meg også å få fri.... Og så oppdaget jeg at de som alltid mente at jeg ikke trengte fri også mente at jeg ikke trengte fri da jeg fikk barn. Det er ofte de som tenker på seg selv først som sier sånn..... og de finner nye grunner for at absolutt de alltid må ha fri. Ta vakta og du får kanskje noen bonuspoeng på jobben ogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at kollegaen var sleip, men det er jo ikke hun som er arbeidsgiveren. Sjefen sa jo at han skulle prøve å ordne det så HI også fikk fri, men fikk ikke tak i andre som kunne jobbe. Synes ikke det hørtes ut som manglende respekt fra sjefen sin side. Sansynligvis er det vel ikke den sleipe kollegaen som må jobbe, men en annen stakkar som må unngjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med deg, HI. Kanskje ikke i det at du har mer rett til å få fri fordi du har barn, men at du blir 'utnyttet' og nedprioritert fordi du ikke har fast stilling. Jeg har selv jobbet i mange år innen service- og kommunesektoren som vikar, og vet av erfaring at vikarer kommer lengst ned på lista når det gjelder ønsker, goder, osv.

 

Selvfølgelig vil du ikke ofre noe som er kjempeviktig for deg for en jobb som du ikke skal være i så mye lengre. Jeg syns du skal skrape sammen det du har av feriedager/avspasering og gå til sjefen og si at det betyr alt for deg (bruk familieforhold/personlige grunner som grunn) å ha fri på juleaften og at du håper han forstår. Da har han god tid til å finne en annen.

Hadde det vært en fast jobb ville det vært helt annerledes fordi man må regne med helligdagsjobbing, men det har du jo presisert selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordavind fra sør

KaMa skreiv akkurat det jeg ville ha skrevet selv. Jeg var i samme situasjon som deg. Skjenerelt er det veldig mye vikariater og små prosentstillinger i helsevesenet. For meg har det vært et stort problem, at jeg bare må ta til takke med usikker arbeidstid og lønn. Alt blir så usikkert og jeg lengtet etter en arbeidssituasjon der jeg hadde muligheten til fast stilling, med den sikkerheten det fører med seg. Jeg ble også satt på vakt på julaften og fikk ikke mitt ønske om fri oppfylt. Da fikk jeg beskjed om at de som jobbet der fast, fikk førstevalgene. Jeg har tenkt en stund på å skifte jobb, av forskjellige grunner og sa opp engasjementet mitt etter det. Nå har jeg søkt på en kontor og administrasjonjobb og har vært der på to intervjuer. Det virker så koselig der. Og jeg gleder meg kjempemye til å begynne, hvis jeg får den. Angrer ikke en dritt og er glad for at jeg turte og gå videre. Lykke til videre for deg HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest gjennom alle svarene.. Skjønner vel egentlig ikke hva du klager over.. Kjedelig og jobbe julaften er det uansett..

Jeg skal selv jobbe kvelden på lillejulaften og kvelden på julaften.. Men på min arbeidsplass deler vi opp vakten på julaften.. Noen jobber fra 15-19 og noen fra 19-22 ( jobber på sykehjem)..

Vi får en fin jul alikevel:)

Neste jul har du jo fri:) Jobb og vær glad.. :) Man skal være glad man har en jobb og gå til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun mener bestemt at hun ikke skal arbeide julaften, så får hun jo stå opp for seg selv og ta en seriøs samtale med arbeidsgiver.

 

Man kan da ikke benytte seg av egenmelding fordi man ikke gidder å arbeide julaften, det er noe en benytter seg av fordi man er for syk til å arbeide. Misbruk av denne ordningen, er vel nettopp et av argumentene til kritikere av dagens sykelønnsordning for å innføre karensdager..

 

Arbeidsmoral og annen moral, bør man først og fremst ha for seg selv. Og er det noe jeg virkelig misliker så er det folk som alltid skal argumentere for hvorfor nettopp de ikke skal jobbe dager som f.eks.julaften.

 

Man kan velge å lage masse problemer for andre og seg selv, eller rett og slett gjøre det de fleste andre gjør; nemlig jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spiller da vel ingen rolle for hennes arbeidsgiver, det er det som er poenget. Han kan vel ikke ta hensyn til at en ansatt kanskje må jobbe julaften til neste år også, på et annet arbeidssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal vise deg som den største personen her, bite tenna sammen og gjøre juleaften på jobb til noe trivlig som mulig...Barna og familien kan feire som vanlig,- har de mulighet til å komme på besøk en tur kanskje? Slik at de kan få en liten gave fra deg der, og du kan få fra de? Også 1.juledag tar dere en skikkelig "kjernefamiliefeiring" hvor dere gjør absolutt BARE ting hele familien koser seg med.Lager god mat, leier en eller to gode filmer, ute og leker, koser dere med snop osv..... Barna vil Helt sikkert like det like bra,- og gjem noen av gavene til den dagen også, regner med at dere også får masse gaver, spesielt til barna og å gjemme en 2-4 stykker til dagen etter vil nok bli bare stas...Skjønner det kan virke trasig til å begynne med, men man må prøve å fokusere på løsninger, det er mange jobber man må belage seg på å jobbe på helligdager nå til dags..Så man vet aldri hva som kommer til å bli hverdagen fremover heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et veldig nært forhold til min mor, men jeg var vant til at hun måtte jobbe av og til på julaften. Problemet er ikke større enn du lager det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rett og slett sjokkert over at noko meinar det er ok å bruke eigenmelding for å sleppe å jobbe julafta. Sjølvsagt går det utover nokon andre. Nokon må jo ta vakta.

 

Trur du verkeleg det er verre for dine born enn andre sine born å feire julafta utan den eine av foreldrene? Kor mange ungar trur du ikkje gjer det, enten pga skilsmisser eller at den eine forelderen jobbar?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir provosert når du sier at hun i 20 årene kan jobbe siden hun ikke har barn...Kan ikke "straffe" mennesker på julaften kun fordi de ikke har barn.

 

Julaften er spesiell for mange, med eller uten barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...