Gå til innhold

40+ og assistert befruktning.


Ønskebaby

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Leser hist og her om dere over 40 år som vurderer eller allerede har prøvd å bli gravid ved assistert befruktning.

 

Er selv ruger på to egg nå. Både ivf+icsi metoden ble brukt og bærer nå på ett egg fra begge metodene.

 

Kjenner jeg blir stresset over dette med alder og prosentvis sjangse for å lykkes. Noen som føler det samme, eller noen som har gode eller mindre gode historier å fortelle?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Hvilken spennende tid for deg!

 

Den gode historien jeg kan bidra med er at jeg er 41 og er gravid i uke 7+5 etter ivf. Ultralyd i 7+0 viste hjerteslag, og det var en deilig bekreftelse og stor lettelse.

 

Jeg har forsøkt å ikke fokusere så mye på prosentsjanser men tenker at dette går bra. Vært opptatt med jobb og fritid så tiden har gått, og går, fortere.

 

pash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, nå ble jeg glad!!

 

Gratulerer så masse med graviditeten og ønsker det beste for svangerskapet ditt! Godt å høre en slik positiv historie!

 

Sikkert lurt å bare tenke positivt og ikke prosentvise sjangser. Ble du gravid på første forsøk eller har du vært til flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fikk en ICSI gutt i 2007, da var jeg 42 år. Er nå gravid 7 uker i morgen på 2. ICSI forsøk. Har ikke vært på UL enda, så jeg vet ikke om det holder helt i mål denne gangen, men assistert befruktning kan virke godt på oss over 40 også, selv om noen av oss trenger mange forsøk før det klaffer.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ønskebaby!

 

Er du allerede ruger, så bra!! Jeg "pratet" såvidt med deg inne på "Over 35.." Selv er jeg nå på dag 8 i stimuleringsfasen i forkant av fryseforsøk. Skal på ultralyd i morgen for å vurdere livmorslimhinnen, og er kjempespent! Selv er jeg nå 38,5 år, og tenker nok litt på det med alder. Samtidig leser jeg så ofte om jenter godt over 40 som får barn, så jeg tenker at hvorfor skal det ikke kunne lykkes?? Tror det er veldig viktig at man prøver å tenke positivt (selv om det kan være vanskelig innimellom...). Sjansene dine er vel større når du har fått satt inn to egg også? Selv får jeg bare satt inn ett, St.Olavs setter svært sjelden inn to.

 

Krysser fingrene for deg, har tro på at dette skal gå bra!

 

Prates, håper jeg :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lissi43 og lightblue!

 

Takk for fine ord, tanker og fortellinger! Er utrolig godt å vite at vi er flere i samme båt. Så godt for deg Lissi at du har en liten baby i magen og håper det samme for deg lightblue!

 

Har dere slitt med å få nok mange modne egg? Jeg fikk ut kun seks egg, derav var fire modne, tre ble befruktet og to endte opp i min mage... :-) Fikk ingen på frys og det var litt dumt. Har kjøpt en tre pakk med forsøk, så hvis det ikke går denne gangen blir det flere sjangser. To egg inn gir jo litt større sjangs for å lykkes. Er på rugedag 3 og merker ingenting....når merket du Lissi at forsøket var positivt (eller i alle fall at du begynte å få en god følelse)?

 

Lykke til på ul i morge lightblue og ja, det er nok bra å være positiv!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ønskebaby!

 

Jeg merket at jeg kunne være gravid ca 1 uke etter innsett, dvs ca 10 dager etter uttaket. Merket småkvalme, veldig ømme kløende pupper.

Men slike symptomer kan også komme av progesterontilskuddet, så sikker var jeg ikke før testen.

 

Jeg har fått ut hele 17 egg (1. ICSI) og 16 egg (2. ICSI), som er mye i min alder, men det skyldes nok min PCOS diagnose. Det er greit å få mange egg, men kvaliteten har jo ikke akkurat vært tipp-topp, så første gang fikk jeg tre på frys, andre gang ingen på frys. Nå andre gang satte de inn to 8-delte egg.

 

Akkurat i dag er jeg kjempenervøs, kvalmen som har plaget meg mye er plutselig så godt som borte. Tidigere har den ikke forsvunnet før ca uke 12-14, og nå er jeg bare i uke 7. Dette betyr enten at jeg har en forestående MA, eller at vitamin B6-tilskuddet jeg begynte med på lørdag virker. Det siste er nesten for godt til å være sant.

 

Vel, jeg har mista før i uke 11 og uke 14, men ikke så tidlig som uke 7. Får se om det er noe positivt nytt på UL på torsdag.

 

Lykke til med ditt forsøk, og husk at det er kvalitet og ikke kvantitet som teller mht eggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Håper virkelig at du ikke har grunn til bekymring ang kvalmen og svangerskapet ditt. Skjønner godt at du er kjempenervøs. Jeg krysser alt jeg har for at det skal gå bra.

 

Enig med deg ang mengde egg og kvalitet, men beundringsverdig at du får ut så mange egg da. Så langt i forsøket så tror jeg vel egentlig ikke at jeg er blitt gravid denne gangen. Jeg har vært gravid fire ganger før, så jeg mener og tror jeg skulle ha hatt en positiv magefølelse nå allerede hvis gullegget hadde klart å klamre seg fast. Kjenner ingen implantsjonssmerter/stikninger. Det er nå uansett tidlig å la dommen falle, så jeg får vente noen dager til.

 

Igjen, håper alt går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 43 år, og vi fikk ei lita tulle for 5 mnd siden. Det var det andre innsettet mitt, frys i naturlig syklus. Jeg var igjennom to avbrutte forsøk før jeg kom så langt som til innsetting.

Første gang fikk jeg ut 5 egg, men ingen ble befruktet. Andre gang var det fire egg der 3 ble befruktet (ICSI). Alle ble fryst, da jeg fikk blødning før uttaket. Første gang ble det satt inn 2 egg i stimulert syklus med negativt resultat. Det siste egget overlevde også tining og ble satt inn i naturlig syklus.

Var en del urolig de første ukene i svangerskapet, da jeg har vært igjennom 3 aborter (naturlig gravid), men alt gikk så fint. Kjempefin form, og minimalt med plager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maisen65!

 

Kjenner at jeg virkelig får trua på at dette skal gå når jeg leser din og de andres historier!

 

Du har jo også vært veldig heldig selv om du har hatt avbrutte forsøk bak deg. Virker jo som du relativt raskt oppnådde graviditet og det er jo verdt det meste. Og så flott at du hadde lite plager. Graulerer!

Har du etter din erfaring større tro på naturlig syklus enn stimulert?

 

Leser litt om at enkelte kanskje mener at klinikk Hausken opererer med bedre prosentvis statistikk for oss over 40 enn andre klinikker. Jeg har selv vært på Medicus og opplevde det som veldig positivt. Har du eller dere andre noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte selv på at det hadde blitt MYE hormoner på meg i løpet av det året det tok fra vi begynte 1. forsøk til gull-egget ble satt inn.

Måtte ha store doser pga alder.

Jeg ba om at vi kunne forsøke i naturlig syklus, noe legen var positiv til. Jeg har to barn fra før som jeg fikk i 20-åra, og var blitt gravid tre ganger det året jeg var 41, så kroppen min er jo mottakelig for naturlig graviditet.

Jeg følte meg så proppa full av stimuli, så jeg kutta ut både hormoner, akupunktur og babyklister ved dette forsøket.

Mulig det var det som skulle til for meg, men også mulig det var en tilfeldighet - det kan en ikke vite. Brukte progesteronstøtte i 12 uker + albyl E etter innsett.

Vi var på Medicus. Har ikke hørt suksess-raten på over 40 år der, men har hørt den er på 25%, alle medregnet.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Ja, ett år med hormoner er mye det skjønner jeg godt! Jeg sa senest i går til min kjære at dette ville jeg ikke gjøre mer nettopp pga hormonene og det ubehag det har. I dag føler jeg at hormonene har sluppet taket og innser at jeg er klar for en runde til om ikke lenge. Er på rugedag 5, og selv om det er tidlig føler jeg meg overhodet ikke gravid. Regner med at det blir flere forsøk før vi lykkes. Det er seks år siden jeg var gravid sist. Har vel ikke lett for å blir gravid. Har prøvd aktivt i ett år nå.

 

Tør jeg spørre hvor store doser stimuli du måtte ha? Jeg fikk en "standard" dose ut i fra alder, høyde og vekt og tok derfor 225IE Puregon pr. dag. Følte meg ikke så voldsomt stimulert av det. Synes ubehaget har vært størst etter jeg satte eggløsningssprøyten og frem til i dag da. Også jeg tar Progesteronstøtte, men skal ta det kun i 14 dg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på 450 IE Puregon på begge forsøkene. Blodprøve viste at jeg så smått begynte å nærme meg overgangsalder (bla forhøyet FSH), så sterkt krutt måtte til. Fikk innvilget 1 forsøk. Det ble to uttak, fordi det ikke ble befrukning første gang. Fikk ut få egg, men av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei i gjen, glemte å skrive at jeg hadde veldig få symtomer i rugeperioden. Bitte litt ømme pupper - ellers ingenting.

Lykke til med rugingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin tråd!!!

 

Etter mange nedturer det siste året, deriblant MA etter nesten 12 ukers lykkelig uvitenhet om at babyen var død i maven, hadde jeg begynt å miste troen på at vi skulle klare å få barn sammen på egen hånd. Hormonprøver viser i tillegg at jeg begynner å nærme meg overgangsalder. Etter å ha lest litt her inne har jeg fått opp øynene for at assistert befruktning kanskje kan hjelpe oss, og har nettopp tatt kontakt med Medicus i Trondheim. Nå er jeg/vi kjempespente på tilbakemeldingene derfra!

 

 

Lykke til videre, både nybakte småbarnsmødre og dere rugere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Maisen65!

Det var litt av en kruttdose....!! Beundrer deg virkelig, men skjønner jo det medisinske sett ut i fra hormonnivå og overgangsalder. Godt å høre at du ikke hadde så store symptomer i rugetida heller, da er det jo enda håp! Det sier forresten venninda mi og.....de kan være gode å ha i disse tider!

 

Velkommen hit håperogtror!

Ja, er ikke dette en fin tråd! Her kan vi som ikke har spire i magen finne håp til tross for våre "modne" alder.. :-)

Trist å høre om din MA. Som du ser er det fortsatt mulighet og jeg kan trykt anbefale Medicus. Vi har kjøpt en tre pack og jeg har ingen problemer med å dra tilbake dit. Både uttak og innsetting gikk veldig fint. Håper dere får positive tilbakemeldinger på henvendelsen.

 

Ha en fin kveld jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ønskebaby,

 

Takk for hyggelig hilsen tilbake.

 

Vi var heldige og det gikk bra på første forsøk, så det viser at alt er mulig!

 

Blodprøve i forkant av behandlingen hadde viste gode verdier på hormoner, og jeg hadde fine egg for min alder. Jeg fikk 275 IE Puregon og reagerte ifølge gynekologen bra på behandlingen, de fikk ut 6 egg. Fire ble befruktet og de delte seg veldig fint (jeg vet ikke hvor mange ganger men de var veldig fornøyde på klinikken). De satte inn to egg som anbefalt ved min alder, og ett festet seg.

 

Etter hva jeg har forstått, hvis ellers alt er i orden, så er det i hovedsak kvaliteten på eggene som er avgjørende når vi blir eldre.

 

Håper det går bra med deg og lykke til videre! Hell og lykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for hyggelig svar!

 

Så utrolig heldige dere var som lyktes på første forsøk! Det er jo det optimale. Jeg har vært rimelig hormonell til tider nå og gruer til en runde til. Har sniktestet og fikk negativt svar. Var litt tidlig, men kjenner meg ikke gravid, så jeg har så smått tenkt på neste forsøk. Jeg fikk også ut 6 egg, men kun 4 var modne. Av disse ble tre befruktet og to holdt til innsetting. Jeg fikk 225 IE med Puregon og er spent på om dosen blir justert opp ved neste forsøk.

 

Tror nok du har rett med tanke på kvaliteten på eggene. Har jo vurdert om jeg kan ha fått arrdannelse i livmoren etter spontanabort med påfølgende utskrapning, fødsler hvor livmoren ikke lett har sluppet og spiraler som kroppen ikke har godtatt, men tror nok slimhinnen i livmoren restituerer seg igjen. Så da må en håpe på god eggkvalitet! Jeg fikk bare høre at mitt forsøk var som forventet ut i fra alder. Skal prøve å få et tydligere svar på eggkvaliteten neste gang jeg er i kontakt med dem.

 

Kos deg med voksende mage!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere modne kvinner :o))

Flott tråd, med oppmuntrende lesning! Får litt mer tro når jeg leser om andre som klarer det tiltross for både alder og høye hormonverdier. Selv er jeg 41 år, og er i gang med mitt fjerde forsøk på Medicus. Jeg har forøyet FSH og LH, og har gått på 300 IE puregon og 150IE menopur. Jeg har fått ut alt fra 7-12 egg, men bare to har blitt befruktet og overlevd frem til innsett i alle forsøkene. Jeg sliter i tillegg med tynn livmorslimhinne, men håper likevel at en liten spire skal klare å klore seg fast i disse dager. Jeg er på rugedag 5 i dag, så det er spennende!! Merker egentlig fint lite, borsett fra at jeg blir utrolig trøtt av progestanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen Mumrikken, ruger igjen!

 

Ja, dette er en god tråd. Gir håp og gode svar for oss "modne" prøvere og de som er kommet i mål!

 

Krysser fingrene for deg nå. Det er utrolig spennende tider dette!

 

Jeg har testet negativt i dag, så jeg trekker ned håpprosenten litt denne gangen, men var så forberedt på resultatet at jeg allerede har tenkt igjennom neste forsøk. Jeg er også på Medicus og kjenner hvor godt det er at en får så god oppfølging der. Tenkte ta en "hvilesyklus" nå først og så gå i gang igjen hvis vi får alt til å klaffe. Har ikke egg på frys, så må ha full stimulering igjen.

 

Klem til dere jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Så trist å høre at du testet negativt! Vet akkurat hvordan følelsen er... selv om vi liksom stålsetter oss og "forventer" negativt resultat, er det et slag i trynet! Vi har jo ikke all verdens tid på oss heller...klokka tikker litt for fort :o(

 

Vi er som sagt i fjerde forsøket, og har betalt for to forsøk til i en tre-pakke. Håper jo selvfølgelig at vi slipper flere forsøk, men men...Vi har heller aldri fått egg på frys, så om det ikke klaffer så er det full stimulering atter en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, dette med at klokken tikker litt for fort, gjør meg mer stresset enn jeg vil vedkjenne meg! Det er virkelig et stressmoment.

For min egen del har jeg to barn, men min samboer har ingen. Vil så gjerne ha en sammen og han ønsker seg bare ett barn, og det er jo perfekt siden jeg ikke er noen ungmøy lengre!!

 

Jeg håper virkelig for deres del at det var gullegget dere fikk satt inn denne gangen :-) Er så imponert over dere som har gjort disse forsøkene så mange ganger. Hormonene sliter en del på sinn og skinn....Sånn sett er de heldige de som har egg på frys.

I mitt stille sinn har jeg tenkt at to trepack må holde, men tiden vil vise.

 

Skal i alle fall håpe på at spiren kommer når den er klar for det!

Krysser fingrene for deg! Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan...bare et lite spørsmål; hvor mange ganger bruker dere crinone ved forsøkene? Noen sier 1 x pr dag, andre 2....vanskelig å vite hva som er best :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nifficat :o)

jeg tror det er mest vanlig å bruke crinone 1 gang pr dag, men vet egentlig ikke.. Jeg bruker alltid progynova, to kuler -tre ganger pr dag. Har du ikke fått beskjed fra klinikken hvordan du skal bruke den da?

 

Ønskebarn :o)

Jeg har også tre barn fra før, men samboer har ingen. Han sier jo at dersom vi ikke får et barn sammen så er det greit også, men jeg føler veldig på at han virkelig ønsker (jeg også selvfølgelig :-)) barn selv også. Får indelig håpe at spiren sitter nå (eller i løpet av de to neste førsøkene)...realisme er viktig i dette gamet har jeg skjønt! Jeg er 41 år, og med forhøyede FSH og LH så vet man jo ikke hvor god tid en har heller..

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...