Gå til innhold

Slank av amming! Dummeste jeg har hørt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke sant og bare dumt! Kroppen er full av hormoner som produserer melk og sparer på fett og vann i kroppen. De som går ned i vekt når de ammer ville gå ned i vekt enda fortere uten å amme! Det er bare bløff fra helsevesenet at ammende trenger mer kalorier! De sier det fordi amming er bra for barnet! Jeg snakker av egen erfaring og av mange jeg kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å problemet er? Det er vel strengt tatt ikke helsemyndigheter som reklamerer for amming som slankemiddel, men vi damer selv som gjerne skulle hatt en enkel måte å bli slankere på. Tvert om sies det at man ikke bør slanke seg når man ammer, og ja, kaloribehovet til fullammende er generelt hakket høyere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at alle dumme kvinner ( og jeg var blant dem) tror på at de går ned i vekt fortere av amming! Det skrives om det i mange blad for gravide og generelt mening fra helsevesenet. Og det er ikke sant!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man bruker ekstra kalorier på å amme er jo logisk. Når man fullammer er det jo et annet menneske som får all sin næring fra deg, og ikke bare overlever, men faktisk legger på seg i en ganske bra fart. Kaloriene som går til dette må jo komme fra et sted (= den som produserer melka). Dersom man gjør opp for dette ved å spise mye mer enn man trenger, eller kutter ut fysisk aktivitet, vil man jo ikke slanke seg. Men selvfølgelig trenger ammende flere kalorier (dersom alt ellers er likt).

 

Det betyr IKKE at man nødvendigvis blir slank av amming, men for en del betyr det jo at man får tært litt på reserven man la seg opp som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg oppdaga at jeg går ned i vekt hvis jeg spiser nok. Dersom jeg spiser for lite, holder den seg helt i ro. Tror kanskje kroppen holder på kaloriene hvis den opplever at den får for lite næring. Så jeg har i hvert fall for egen del opplevd at det lønner seg å spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig raste jeg ned i vekt, og ammet, mens venninner som ikke ammet fortsatt sliter med vekta, så det er vel muligens individuelt som alt annet, men min erfaring tilsier altså at amming gjør det lettere å miste kiloene som er komt på i svangerskapet. Jeg la på meg 25 kg som etter et par mnd var borte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, javell..

 

jeg gikk opp med førstemann under amming.

de andre har jeg rast ned i vekt..:) så hva som er sant el ikke spiller egentlig ingen rolle, lykkelig som slank jeg:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet!!! Når jeg fikk jentungen, sa sykepleieren at dette var eneste gangen i livet man kunne spise så mye man ville uten å legge på seg. Så jeg gjorde det, og gikk opp 10 kg! Men ei venninne gjorde det samme og gikk ned til en str 34. Når hun sluttet å amme, la hun på seg igjen.

Tror det kommer an på hvor mye man legger på seg i svangerskapet, og hvilke anlegg man har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE peiling på dette, for jeg har ingen erfaring med det.. (men vil jo få d etterhvert nå ;) )

meeen, har jo hørt at d er derfor vi legger på oss, pga "oppsparing" til fettreserver under ammingen..så da fungerer vel amming optimalt, dersom man fortsetter med samme kosthold, og ikke begynner å spise mer?

mamman min sine gravidkilo rant jallefall av med amming, og d har dem fleste jeg har kjennskap t, erfart... men jeg vet ikke hvilket kosthold dem har hatt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynnte først og gå ned i vekt etter jeg var feridg og amme.. men det som er det viktigste her er at mm er det beste for barnet. ikke at man ligger på seg litt.. man kan alltids bli slank igjen..=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk tilbake til startvekt i.l.a 3 mnd mens jeg ammet (fra 72 kg, høygravid til 53 kg).

Har to venninner som fikk barn for hhv 3 og 6 mnd siden, de ammer ikke, og har heller ikke tatt av mange kiloene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk av meg 17 kg på ca 2-3 mnd etter fødsel. Jeg fullammet, men hadde også to aktive hunder som skulle ha de faste turene sine. Klarte ikke gå med begge hundene samtidig,. så jeg gikk ca 8 turer om dagen. Så om det var amming, gåing eller en kombinasjon av begge som gjorde det, vet jeg ikke. Kiloene ble borte ihvertfall. Vet også om mange som ikke ammer, som bruker mye lengre tid på å få bort vekta igjen. Men mulig det er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bløff at ammene forbruker mer kalorier enn ikke ammende! Hvor i heite har du det i fra! Din egen erfaring. Bare fordi du ikke gikk ned når du ammet? Da er kalori inntaket ditt FOR STORT! Bare fordi og noen du kjenner ikke gikk ned. Spis mindre, så går du ned, og ammer du så går du raskere ned, men å slanke bevisst når du ammer er dumt, for dine avfallstoffer som kroppen da kvitter seg med gå inn i melka.

Jeg VET at det ikke er bløff! Jeg gikk heller ikke ned når jeg ammet, og ville det heller ikke. Målte du kalori inntaket ditt når du ammet? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn og ammet alle! Jeg er vanlig normal slank men legger på meg 25 kg hver gang jeg er gravid. Kiloene satt fast så lenge jeg ammet og det var mye vann i kroppen. Når jeg sluttet å amme så fikk jeg tilbake vekten min! Jeg spiser normalt og sunt og trener regelmessig, men ikke for mye. De som sier at de ble slanke pga amming kan ikke bevise det! Hvis de ikke ammet så ville de gå ned i vekt allikevel, det er genetisk! Hormoner gjør ofte at vekten går opp eller stopper opp, og vi er full av hormoner når vi produserer melk! Men noen går jo også ned i vekt når de blir gravid..., så det jeg vil frem at det er dumt å tro og håpe at hvis du la på deg under svangerskap så er det nok å spise vanlig og amme så forsvinner kiloene! Slik er det bare ikke!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned igjen i normalvekt mens jeg ammet, men det var sikkert ikke pga ammingen i seg selv.

MEN med nummer to måtte jeg fullamme til barnet var 9 mnd, og DA ble jeg faktisk veldig tynn. Da trengte jo babyen MYE melk og jeg skrumpet helt inn. Jeg har ingen annen forklaring på det enn ammingen, for jeg spiste og mosjonert ellers helt som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har selv gått ned til str xxs etter fødsel, var xs før.

Dette er iallfall noe som ligger i familien blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg og legger på meg litt mye når jeg er gravid. Skjønner ikke hvor kiloene kommer fra(er slank ellers). Det MÅ da være hormoner innvolvert??? Flesket legger seg litt overalt...

Hilsen fleskebolla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...