Gå til innhold

blir faktisk litt rystet over hvor mange det er som har "88", "89"etc i nicket sitt..


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For et merkelig innlegg.

Antagelig fordi de er klare for å få barn. Fordi det passer. Fordi de ønsker seg barn. Man må faktisk ikke være 35 og ha syv års utdannelse for å være kvalifisert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Finnes nok av mødre på fødestua med grått hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer på hva slags type mennesker dette er...jeg har ingen i min omgangskrets som har fått barn før fylte 26 f.eks. Alle har først prioritert reising, folkehøgskoler, høyere utdanning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en ting, men å være rystet over at noen velger noe annet?

 

Jeg vet om mange som gjør begge deler. Tar utdannelsen, får barn, reiser... Hvem sier at barn ikke kan være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja for det var AKKURAT det jeg mente Fifi...snakk om å dra det i den retning du vil..

Men jeg vil tro at en mor som føler hun har fått selvrealisert seg, har en større ro til å slå seg ned med mann og barn kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo du som skriver at du blir rystet over at det er så mange med 88 og 89 bak nicket. Drar den ikke noe vei jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har vel forskjellige behov for å selvrealisere seg, akkurat som alt annet.

 

De fleste på min alder har blitt oppdratt av foreldre som fikk barn da de var rundt 20-25, og jeg opplever min mor og samtlige av mine venners mødre som reflekterte mennesker. De har fått barn i alderen du blir rystet over, men har likevel gode utdannelser, er bereiste, flerspråklige og er kloke kvinner og gode mødre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 23.

Jeg rakk både reising, festing, utdanning, fagbrev og å få meg en god jobb før jeg fikk barn. :)

 

Så det er fullt mulig å bli foreldre som ung, og likevel få oppleve alle de tingene.

 

Vi har ikke gitt opp hverken festing, reising, eller jobb selv om vi har blitt foreldre...det blir bare litt mindre av de to første enn før (spesielt det første) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første når jeg var 17, er nå 25. Er nok mere moden og "voksen" enn venninnene mine uten barn med utdannelse og bereist.

 

Skjønner ikke helt sammenhengen til HI.

 

Vil bare si at jeg forsvarer ikke det å få barn som 17åring selv om jeg var det, men når man er 19 eller 20 år..hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det er rystende at 88 og 89-modeller får barn, selv om jeg absolutt syns det er ungt ungt ungt. Kan jo bare sammenlikne med lillebror som er 88, huff og huff om han skulle blitt far.

 

Men man kan ikke sammenlikne mødrene våre med de som er unge i dag. Da min mor var ung, begynte man ofte å jobbe som 18åring, og mange flere enn i dag begynte voksenlivet mye tidligere enn det vi gjør. I dag er man ungdommer lengre, og det er ikke uten grunn man sier at "the thirties are the new twenties".

 

Men det betyr ikke at en 20åring ikke kan bli en god mor, tvert i mot. Og merker at veldig mange unge gravide gleder seg til å få et baby som kan elske dem betingelsesløst, og bidra til noe mer i hverdagen osv. Er ikke bra å bringe et barn til verden som har som oppgave å gjøre mor og far lykkeligere. Vet jeg generaliserer veldig nå. Men det viktigste i denne sammenheng er å vente med å få barn til man har de riktige grunnene og forutsetnignene, uavhengig av alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med LilleElla...

 

Og forresten..er det så mange med 88 og 89 bak nicket sitt her egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart man kan sammenligne før med nå! :D

"Da min mor var ung, begynte man ofte å jobbe som 18åring" ??

Alle mine foreldres venner har høyere utdannelse, nesten alle foreldrene til vennene mine også... Forskjellen er vel at våre foreldre har rundt tre års høyere utdanning, mens vi tar opptil fem år lengre utdannelser.

 

Det er da mange som begynner å jobbe som 18åringer nå også, og ikke tar noe videre utdannelse. Akkurat som før. Det poenget der kjøper jeg ikke.

 

Jeg er enig i at for mange så kan det være ungt. Din bror er sikkert ikke moden nok. Men det ER forskjell på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teit innlegg ja,

jeg ble gravid når jeg var 19, og fikk gått ferdig skole, og reist med typen, festet i 6 år, og var ganske klar for å bli mamma.

Synes det er bra at det er så mange ansvarsbevisste unge omkring, og ikke bare de som fester i helger, og studerer i uka.

 

Stå på alle som ønsker og får barn tidlig, er man moden nok for det, så er alder ingen hindring.

Finnes like mange 26 åringer som enda ikke er modne nok, og venter de blir slutten av 30 årene.-

 

Sånne innlegg blir for dumt,

skal jeg lage et nytt et : hvorfor er det så mange som venter med å barn??like forståelig det og, alle er vi forskjellige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange av venninnene mine på 25(som ikke har barn) som er så j**lig egoistisk at jeg blir klar av dem. Finnes det mere ego damer? *argh* de vil få seg en skikkelig "aha opplevelse" når de må tenke på noen andre enn seg selv 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja enig, de over 25 som ikke har fått barn enda, klager over at de må stå opp tidlig for nå begynner arb.livet, og klager om man vekker de før 3 i helgene, og bare er ute osv.

Hvis jeg noen gang før har blitt sliten av å kun måtte tenke på meg selv, så var det helt teit av meg.

 

Føler meg voksen, og er stolt av at jeg ble gravid når jeg var 19:0)

Har ikke noe spesiell utdanning, men vet ikke hva jeg vil bli enda allikevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vente med å få barn? kan jo like greit få det før som sent. jo lengre man venter, jo eldre blir man, og det blir vanskligere å bli gravid, + at det er oftere større risiko med graviditet til de i 30 og 40årene enn de i 20årene. ikke alle som blir planlagt gravid, og syns det er bare bare med abort heller (gjelder uansett alder). og helt ærlig, hva er det å bli rystet over at en på 20 skal få barn? greit, jeg har bare ett års utdannelse på HIO, men det har da ingenting å si for hvordan barnet mitt kommer til å få det? hvis du blir rystet over at noen har 89 og 88 i nicket, kommer du til å få ett sjokk når du ser hvordan verden er. er mye verre ting der ute, enn at en på 20 som skal få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme med pekefingengen altså;-)

 

Men vil si at det å få barn i en alder av 18 vs 37,mener jeg har sine fordeler og ulemper.Er helt sikker på at det finnes mange flinke mammaer tidlig i 20 årene og mente jeg selv var en flink 18 åring.

Nå jeg ser tilbake,vet jeg jeg jo det at jeg var en snill og god mor,men også at jeg ville gjort en del ting annerledes.Idag har jeg fantastisk datter på 19 år,som har manerer og god oppdragelse.Som har empati og omsorg for andre mennesker (så noe har jeg ihvertfall gjort rett ;-) )

Det værste jeg ser er når barnet tror det er "forelderen" og får gjøre stort sett det det har lyst til.Barn som som krever langt mere enn det som er normalt,som er både frekk og ufordragelig.de er barn av foreldre som er ganske så unge....Og det foreldrene før har synes har vært søtt,blir nå uholdbart.Og når den voksne så skal gjøre noe med det er det forsent,for barnet styrer både foreldrene og sin egen oppdragelse.Dette er noe jeg ofte har sett hos de som vært ung når de fikk barn og fikk barn samtidig med meg.Trodde det var flere unge før,men ser på BIM at det er minst like mange nå.Hihi,¨så mistet vi poenget ;-)Det er mine barn som har gitt meg erfaring og "utdannelse" som ingen skole kunne gitt meg og hadde fjerdemann vært førstemann idag hadde jeg ikke visst halvparten av det jeg vet idag.Og når det gjelder den utdannelsen man tjener gode penger på og så mange mener man må ha for å barn,ja da tror jeg mange har misforstått.For penger hjelper jo bare på det matrialistiske,det betyr jo ikke at man kan/vet og oppdra et barn.Tenker at erfaring med barn gjør deg mer rustet til å oppdra et.Ikke hvor mange 6`ere man fikk på skolen,men det er no min mening;-)

Det jeg mener å si,er at jeg føler nå er at jeg har et hav tolmodighet.Koser meg på en helt annen måte nå en før,da det ofte var om å gjøre å være med på ting, med eller uten barna.Løser ting på en annen måte,men også blitt mere forsiktig.Er mye mer redd for barna nå enn før,med det er fordi at verden og menneskene i den blir mer og mer jævlig og ondskapsfull.Og at mange "voksne" egentlig ikke ser for en oppgave det er å oppdra barn.Også tror ganske mange at når barnet er kommet i 12-13 er det stort nok til å klare seg selv,men det er da den virkelige jobben begynner.Da er barnet så lett påvirkelig og med alt som lurer "der ute"bør man følge opp og passe ekstra godt på barnet sitt.Og det bør man gjøre til det er minst 18 år .Da kan man løsne på tømmene,men ikke slippe de helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 87 modell, så blir vel dradd under samme kam her. jeg gikk siste år på vgs når jeg gikk med min første, og høsten etter kom jenta. jeg ble da 19 to dager etter fødselen hennes. jeg var meget klar til å få barn, festing og turing har jeg aldri hatt noe stor interesse av, og jeg kan jo feste noen ganger nå også fordi om man har fått barn. det er jo ikke bare barnløse kvinner som er ute på byen heller. reising får jeg og gjort, men sammen med familien istedet for alene. jeg liker ikke å drikke alkohol, så har liksom ikke den store trangen til å få gjort det når jeg er ute og reiser, og kan derfor like greit ha med barna mine. jeg er etablert med samboeren min, vi har eget hus og en ny familiebil. jenta har alt hu trenger fordi om vi ikke er av den rikeste sorten, men jeg prioriterer å kjøpe kvalitetsvarer til henne. nå venter jeg mitt barn nr 2, og gleder meg stort til det. tar utdanning som førskolelærer nå, og synes det går helt fint å studere med små barn. jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skulle være så mye mer lukrativt å vente til man er 26? hvorfor skal man være så mye mer klar for å få barn da? kjenner mange på 26 som ikke egner seg som mødre. er alltid en evig diskusjon om dette med å være unge mødre. og jeg mener selv at jeg ikke hadde vært noen bere mamma fordi om jeg hadde noen år ekstra med festing,reising og studering på baken altså! så at HI kan bli rystet, det synes jeg er fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke rystet, men jeg syns det er ungt.

Det er fordi jeg selv har vært "så ung" og trodd jeg var utlært..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være utlært for å få barn? Og er det slik at alle andre tror de er utlært på den alderen, siden du selv var korttenkt nok til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva feiler det deg? Jeg blir litt rystet..Trenger man utdanning for å pule og få barn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...