Gå til innhold

Kan noen komme med sine meninger? Ang oppkalling.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboern min har slitt veldig med å enes om navn, spesielt guttenavn.

Vi har en utrolig ulik smak, så dette skal ikke bli lett...

Så kom vi på den idèen å skrive ned navnene på våre besteforeldre og oldeforeldre, så kanskje vi kan oppkalle babyen. Det er jo litt koselig :)

Å tro det eller ei, fant vi ett navn vi er nogenlunde enig om.

Det er bestefaren til samboeren min som het dette.

Eneste "problemet" mitt er at jeg vil ikke barnet vårt skal oppkalles etter han, for han var ikke noe snill mann.

Sambo og svigers har fortalt at han dengte kona si (og barna fikk ris, såklart), var alltid frekk i kjeften med alle. Tilogmed barnebarne fikk seg en saftig ørefik hvis de f.eks lekte "for høyt", dvs lagde lyder overhodet.

Egentlig var det altså ingen som likte han...

 

Er det dumt av meg og ikke vil kalle barnet mitt det samme som han?

Skjønner jo at det ikke vil ha noe å si for babyen sånn sett, navnet er jo ikke "smittsomt".

Men alle vi i familien vil jo vite hvem (hvilken person) han er oppkalt etter. Samboeren min mener jeg er hysterisk.

Hva mener dere?

 

Nå er det nesten så jeg håper vi aldri får enb gutt, så vi slipper å ta stilling til hva han skal hete... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er kansje litt hysterisk,for dette er jo mange år tilbake å fordi dere kaller babyen det samme som han så behøver det ikke være oppkalling,dere liker det navnet å da sier dere bare at det ikke er oppkalling, men lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har funnet et navn dere liker så bruk det og spill overrasket om noen tror det er oppkalling. si at dere hørte navnet fra noen andre og likte det.

Hva er navnet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så mener jeg at man skal gi barna sine navn fordi man liker navnene ikke pga oppkalling, men kaller man først opp barna etter noen bør man like personen ellers blir det helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hele "poenget" med oppkalling er at man kaller opp etter noen man kanskje hadde et spesielt forhold til. Første "regel" er hvertfall at man skal like personen man kaller opp. Selvsagt er ikke navnet smittsomt, men jeg tror ikke jeg hadde klart å bruke navnet i deres situasjon. Hm, hva er navnet? Finnes det ikke andre "varianter" av navnet? Mulig jeg er "hysterisk".. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok veldig enig med Miss Beauty. Selv om navnet ikke er "smittsomt", så hadde jeg også hatt problemer med og bruke navnet til en slik person. Og jeg synes at poenget med oppkalling er og bruke navnet til en person man liker/likte, eller som f.eks bestemor/bestefar likte hvis det er snakk om tippoldeforeldre o.l. Jeg synes hvertfall ikke at poenget med oppkalling er og bare ta et navn fra en hvilken som helst person uansett hvordan denne personen har vært.

F.eks så liker jeg godt navnet til en av mine oldefedre, men jeg kommer aldri til og bruke navnet, fordi han ikke var snill med sine nærmeste.

 

Dette var en vanskelig situasjon ja, håper dere blir enige til slutt. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde personlig ikke likt å ha det samme navnet som en slektning som mishandlet andre. Dere klarer ikke å finne noen andre forslag i samme sjanger som navnet hans da? altså at det er litt snevrere hvilken kategori navn dere trenger å lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du tenker på dette, for dette er sånn jeg også ville hengt meg opp i. Er navnet veldig spesielt da? Du trenger jo ikke si hvilket navn det er, men det er jo veldig forskjell om navnet er "Jens" eller "Heidart"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er hysterisk.

 

Min bestefar var heller ingen snill mann ( til oss barnebarna var han kjempekul, men ikke til sine barn og bestemor).

Jeg har vært innom navnet Josefine (Josef), men har tenkt samme tanken. Jeg tror heller ikke at min far ville satt særlig pris på å måtte brukt navnet. Han nekter å kjøre bestemor til kirkegården, så jeg tror det kan stikke dypt til evt foreldre...

 

Jeg synes man skal like navnet, men ikke ha dårlige assosiasjoner til det. Kanskje er det noen navn som ligner. Gi oss et vink om hva navnet er da... Kanskje vi kan hjelpe:)

 

Jeg signerer med anonym..

NN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...