Gå til innhold

Æ,Ø,Å i navnet


Pysjen

Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt sånn at det kan være lurt å unngå disse bokstavene i navnet i disse dager hvor verden har blitt så liten.

Men det finnes jo så mange flotte navn med æ,ø,å også!

 

Hva tenker dere? Ungår dere helst sånne navn eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg unngår de bokstavene. for tenker at vi kan komme til å flytte til utlandet, reise mye osv og da er det kjekt å ha et halvveis internasjonalt navn, noe de kan skrive i det minste. har heller ikke funnet noen navn med æ ø å i som jeg har falt for. men skulle jeg finne DET perfekte navnet og det tilfeldigvis inneholdt disse bokstavene så hadde jeg jo valgt det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid unngått de bokstavene fordi navnet da vil fungere bedre i utlandet. Jeg har selv bodd i USA og Australia, så det er derfor ikke uttenkelig at vi kommer til å bo i utlandet en liten periode + at vi reiser mye tilbake til USA for å besøke familie der. Jeg har heller ikke funnet navn med de bokstavene som jeg liker særlig godt, så det har aldri vært et problem for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller overhodet ingen rolle for oss. Vi har ikke planer om å flytte utenlands, så hvorfor skal vi unngå disse bokstavene. Og hvis barnet vårt flytter utenlands, ja så takler h*n vel å ha et norsk navn fordet. Har aldri hørt om noen som har hengt etter i livet pga at navnet hadde en æ, ø eller å i seg.... Skal man tenke slik, er det veldig mange fine navn som går i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Om man så evt. skal flytte utenlands, så er det ikke værre enn at man skriver om litt. å=aa, ø=oi/y, æ=ae. Vanskeligere er det ikke. Man kan da ikke være nødt til å gi avkall på en hel, staselig flott navnetradisjon bare fordi "verden har blitt så liten"? Da har verden blitt for liten, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fokuset bør være på uttalelsen fremfor bokstavene. Det faktum at det finnes måter å skrive æ, ø på i alfabeter som ikke inneholder de bokstavene gjør hele dilemmaet rimelig irrelevant synes jeg. Selvsagt; navnet vil kanskje ikke bli skrivet slik foreldrene mente det; men det er tross alt det samme navnet selv om en skriver det 'Aase fremfor 'Åse'. ... Uttalen derimot... En jeg kjenner blir ofte kalt 'dolphin' av utlendinger (Dagfinn). Mitt eget navn; Hildegunn; blir også uttalt rimelig rart (Hildigon er nærmeste skrivemåten av det). 

 

At det også er navn som på engelsk kan ha tvetydig betydning.. vel... er helt andre ting jeg ville fokusert på og vært skeptisk til enn akkurat bokstavvalget.



Anonymous poster hash: 53fc0...35a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA!! Vi er da norske! :) Velg navn dere liker - og ikke tenk for mye på at det skal fungere internasjonalt (som da oftest er engelsk!) Vi er altfor amerikaniserte!!! Ikke velg bort navn bare fordi de har æ, ø eller å i seg. Tenk alle utenlandske navn vi har blitt vant til i Norge de siste tiårene. Det er da ikke noe stort problem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...