Gå til innhold

Gravid og vektòkning, Fettsuging....Bare noen tanker


Gjest

Anbefalte innlegg

Fòrste gang jeg var gravid gikk jeg opp 27 kg! Jeg spiste hele dagen... Jeg var svaert slank, 63 kg, og veide 90 pà slutten. Jeg er 1.82 m hòy. Sà tok jeg av alt etter 2,5 mnd.

 

Nà er jeg gravid igjen,8 àr senere :-) 12+4 uker, og har hittil lagt pà meg 2 kg tror jeg. Startvekt ca 70 kg.

 

Jeg grubler mye, jeg skal gifte meg til neste sommer, klarer jeg à komme i form til da? Jeg har 7 mnd til à gà ned i vekt, trimme og bli fast i fisken... Har tenkt at om det skjaerer seg fullstendig, sà tar jeg fettsuging! Galskap? Det er jo ikke sikkert at jeg er like heldig med vektnedgang denne gangen...

 

Jeg skal i hvertfall vaere mer forsiktig med vekta i dette svangerskapet... Jeg fòler meg uvel med kroppen min som vokser, ikke noe gòy à innròmme det, men sànn er det... Er det flere av oss?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettsuging er en ganske "farlig" operasjon, for det er mye som kan gå galt under både innsprøytning og utsuging. Det fjerner bare fett på stedene man suger og har ikke så mye å si for kroppsvekta totalt sett. Det er nok mer lønnsomt å kjøpe seg et treningskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bevisst på hva du spiser i svangerskapet og mosjoner - da vil du ikke legge på deg så mye denne gangen! Fettsuging er som allerede nevnt en risiko, og det trenger absolutt ikke å bli vellykket. Trening og sunn mat er løsningen! ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dem som bruker 1 àr pà à komme ned i normalvekt igjen, eller enda mere. Da hjelper ikke 7 mnd. Fettsuging er uansett ikke noe lettvint alternativ, det er den siste utveien for de aller fleste vil jeg tro. Uansett, sà lufta jeg bare tanker her :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du tenker tanken, må si så klart at det beste er jo gå ned og sunt mat og trening osv... men hvis du føler at det er riktig for deg å gjøre det så gjør du det.

Jeg har tenkt tanken jeg også. :)

Lykke til uansett. :) spennede tid, moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heheh! Den tanken kjenner eg igjen!

 

Ville aldri tora å gjera det sjølv, men klart det har slått meg at det hadde vore fint å få vekk litt ekstra her og der! Ikkje i forbindelse med graviditet (er førstegongs), men sånn generelt. Er normalvektig (1,77 og ca 67kg+/-) i utgangspunktet, men likevel...

 

Kom an, jenter, eg tippar det er mange som har *tenkt* det sjølv om de ikkje kjem til å gjera det? ;o)

 

Men sju månader er ganske så god tid, så eg trur du kjem til å klara det fint, Gravid. Fordelen med å vera så høg, er jo at du har "større plass" til å fordela kiloa på. Forstår at du har mest lyst å vera like stram som du var i utgangspunktet, men det er utruleg kva som kan kamuflerast med den rette kjolen ;o)

 

Eg trur uansett det er sunt å innrømma overfor deg sjølv (og andre) at du ikkje syns den veksande kroppen er det kjekkaste med graviditeten - vel å merka så lenge du ikkje gjer noko drastisk etterpå av den grunn!

 

Masse lukke til, eg har trua på at du fint klarar det du ønsker, både før og etter fødsel!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjenner veldig godt til den tanken der, jeg gikk fra 60-90 forrige svangerskap, gikk det bort igjen uten trening på ett år. Denne gangen starta jeg på 70 og er nå 73... gikk ned noen kg første mnd..

Jeg vet at jeg får dekt mageplastik etter svangerskapene mine, grunnet veldig mye strekt død hud.. Da skal jeg også ta fettsuging, side/rygg. Men jeg vil nok anbefale å vente lenger enn 7 mnd, du må dessuten gå ned så mye du greier selv først før de vil operere deg mener jeg. Men tankegangen din har jeg full forståelse for!!!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sà koselig à lese alle svara jeg har fàtt! :-)

 

De fleste tror jeg, ònsker à vaere slank, ha en flat mage, osv.... Fettsuging er ikke sà "hysj hysj" som det var tidligere, og som regel gàr det fint!

 

For meg er det et alternativ i hvertfall, om ikke annet hjelper. Det er jo en kjent sak at man kan slanke seg tynn, men likevel ha fett enkelte steder som bare ikke gàr bort, uansett hvor sunt man spiser og hvor mye man trener.

 

Og sà er jo bryllupsdagen en veldig spesiell dag ogsà, der man vil vaere penest mulig :-)

 

Ogsà vil jeg bare si : "Pen" er ikke synonymt med slank, men at JEG trives best som slank... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gravid!!!

 

Jeg tror virkelig vi tenker veldig likt. Og er i så og si samme situasjon. Er gravid i 26 uke snart, og tenker mye på at jeg faktisk spiser mye og går opp i vekt. Det er jo selvsagt helt naturlig, men jeg skal gifte meg juli 2009, og har ikke såååå god tid til å komme meg i form på. Det er jo NESTEN et år, men føler at det er mye man må rekke før den tid i tillegg til å komme seg i form.

 

Fettsuging er vel for de som har problemområder som det ikke går an å bli trent bort, men jeg tenker ikke de baner.

Jeg har heller tenkt på den "fett-vekk" sprøyten jeg da. Hehe. Den inneholder vegetabilske oljer som soyabønneoljer +++. Skal visst være veldig effektiv, og man slipper å operere...

 

Hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett du ikke når å fettsuge deg og få et bra resultat om du har 7 mnd. på deg. Tviler på at noen lege vil fettsuge noen som nettopp har født heller ikke som ammer (om det er aktuelt). Kroppen må nok få minst ett halvår på å stabilisere seg, i tillegg blir ikke magen flat rett etter en fettsuging, den er hoven i lange tider etterpå. Man bør beregne 6 mnd. før man ser det endelige resultatet etter inngrepet.

 

Tror nok du bare må belage deg på å gjøre det du selv kan gjøre for å redusere kroppsvekt og stramme opp kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må kommentere påstanden om at vi har fettreserver som ikke kan trenes vekk..... det er jo en stor misforståelse! Ja, vi har fettreserver som er mer gjenstridige (for jenter rumpe/lår). Ja, du kan ikke "punkt fett-forbrenne" feks magen. Men ved riktig kosthold og trening vil man få en generell nedgang i fettprosent, og de gjenstridige fettlagerene vil også etterhvert forsvinne. Fettet på magen forsvinner faktisk mye raskere enn rumpe/lår. Og huden vil strammes opp når fettet forsvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette avhenger VEELDIG fra kropp til kropp.

Har man ridebukselår, så har man ridebukselår!

Sjeldent man klarer å trene dem vekk..Men ja, de blir jo selvsagt mindre i størrelse når man trener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, må bare si at det er ikke så rart at du gikk opp mye første gang, for du var jo rett og slett undervektig med den høyden og bare 63 kg! Vil jeg tro i hvert fall? Ditt utgangspunkt denne gangen med 70 kg høres jo mye sunnere ut i hvert fall. Derfor er det ikke sikkert du går opp så mye denne gangen. Dessuten er det vel litt slik at når det gikk veldig fort og lett av forrige gang, så er det stor sannsynlighet at det gjør det igjen. Slik har det i hvert fall vært for alle jeg kjenner som har gått lett ned etter fødsel (jeg er desverre ikke en av dem...;))

Og så har du jo mulighet for å begrense vektoppgangen litt denne gangen hvis du går inn for det. Det er ganske typisk at man er veldig ubevisst første gangen. Hvis du holder deg aktiv og spiser sunt, som flere sier her, så burde du klare å begrense kiloene litt, hvis det er viktig for deg. Og så kan du jo evnt melde deg på et Grete Roede kurs for gravide hvis du virkelig vil passe på.... Mye billigere og sunnere enn fettsuging!

Du høres ut til å ha en flott kropp med din høyde og vektutgangspunkt, så det går nok bra. Jeg har flere venninner som har født både to og tre barn uten a man kan se det på kroppen deres en gang (nok en gang, jeg er ikke en av dem...;)).

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag er jo aa utsette bryllupet f.eks et aar.... =o) Saa faar du ryddet paa plass utseendet ditt dersom dette er saa viktig. Tror jeg ville gjort det, og saa trent som den duracellkanin fra babyen er ca 6 mnd eller noe.

 

Jeg har innerst inne lyst til aa si mye annet ogsaa, men vil ikke gjoere det, prinsippet om respekt for andre veier tyngre enn mine meninger i saanne saker. Likevel, haaper jeg du - hva enn du gjoer - blir et godt forbilde og en god og sunn rollemodell for dine barn som skal vokse opp i aarene som kommer. Det blir du helt sikkert!

 

Min mor er 1.80 hoey, og har hele livet vaert ekstremt opptatt av imaget sitt som hun for det meste knytter til utseendet sitt og hvor "i farten" hun er, i yngre tider var hun modellslank, men som i voksen alder ble til radmager. Jeg husker den ene gangen i livet hun var nydelig, det var da hun var gravid med lillesoesteren min og i barselstiden, en hoey og sunt slank kvinne med frodige former, til og med litt kjoett i ansiket! Helt flott med andre ord....

 

Henne om det, og meg med mitt. (og ikke minst; deg med ditt)

 

Jeg maatte selvsagt finne andre forbilder i forhold til kropp og helse, moren min som rollemodell i forhold til helse avskrev jeg i 14aarsalderen og godt er det. Jeg har null respekt for hennes ideer av hva som er en flott kvinne, og hun er ikke saa ressurssterk naa naar utseendet ikke lengre aapner doerer for henne, mens jeg er en sunn, glad og ressurssterk kvinne. Moren min er litt saann bitter dame som ikke forstaar hvor all oppmerksomheten ble av med aarene.... =o7 Jeg tok avstand fra denne tankegangen, selv om hun med sin atferd, sine slanketiltak og kommentarer lett kunne skadet selvbildet mitt, heldigvis gjorde hun ikke det.

 

Jeg tror ikke du blir som henne, og jeg tror du har sunne verdier, og jeg oensker deg lykke til samme hva du gjoer.

 

Haaper du trener deg superflott, sterk og slank slik du oensker og at du utsetteer bryllupet og blir den flotteste 2010bruden ever!! =o))

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte aa si at moren min valgte den billige loesningen - aa kaste opp - for aa kontrollere vekten sin. Hun snakker ikke saa pent om de med litt ekstra paa kroppen heller og soler seg i glansen naar noen (for det meste alle) rundt henne er kraftigere enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstàr det slik at moren din hadde alvorlige problemer med seg selv, tenker da pà dette med à kaste opp maten spesielt... Det er trist, og jeg skjònner at hun ikke kan vaere et forbilde for noen.

 

Mora mi var alltid overvektig, og gikk pà den ene slankekuren etter den andre i hele oppveksten min. Men hun ble bare tykkere og tykkere... Jeg husker at hun sa flere ganger: Jeg vil ikke ha tykke barn! Og: Pass pà helsa di, og hva du spiser, osv... Hun mente ikke vondt med det, men hun visste hvor slitsomt det var à vaere overvektig, og unnet ikke meg à bli det. (Hun er dòd nà) Hun var heller ikke et sunt forbilde.

 

Uansett, jeg trives best med kroppen min som slank. Jeg liker à ha en flat mage, og vil ikke tillate meg selv à bli overvektig eller à ha noen kg for mye. Jeg synes jeg kler best à vaere slank, normal... :-) Jeg har et avslappet forhold til plastikk kirurgi, det er et alternativ nàr annet ikke funker. Jeg har silikon i brystene, fordi jeg var helt flat etter flere mnd med amming. Sà jeg gikk fra A-cup til C-cup, en helt normal str. for meg som er sà hòy.Det tok meg 7 àr fòr jeg endelig tok denne operasjonen, og har ikke angret en dag! :-) Det var viktig for meg à fòle meg litt kvinnelig ogsà.... Jeg tror ikke jeg er et dàrlig forbilde, og det er for enkelt à si : "vaer fornòyd med deg selv for den du er". Det er viktig à ha det bra med seg selv, men noen ganger trengs det tiltak for à bli det.

 

Jeg hàper pà à bli en flott brud i 2009 jeg da :-D Kan ikke utsette det enda et àr :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få lov til å ta fettsuging, må du ha kommet deg ned til trivselsvekten din igjen. Fettsuging kan ikke brukes til såkalt"slanking", kun til bruk av fjerning av overflødig fett man ikke får bort ved hjelp av slanking og trening.

Slik fungerer det jallefall i Norge.

 

De er ekstremt strenge på det.

 

 

Uansett, har du lyst til å fettsuge deg, og kan det, da gjør du det, så lenge det får DEG til å føle deg vel!

 

Jeg kommer også til å bruke fettsuging etter fødselen, og går jeg ikke ned nok til å få tatt fettsuging, da nøler jeg ikke med å ta i bruk ulovlige slankepreparater for å få fart på sakene!

 

Det er tungt å gå rundt å være kraftig når man trives best som tynN!

Jeg hater denne vektøkningen, ridebukselår som blir større og større... er glad når d er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ gifta mæ fårje sommer,å da tok æ to behandlinge me contour wrap å d fjerna mange sent på kroppen... e ei helt trygg behanling(som æ veit), den fjerne avfallsstoffa fra kroppen... man får tatt behandlinga på spa avdelinge... huden blir også bedre av d..:) liten anbefaling bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa bra at du har reflekterte tanker rundt dette, jeg doemmer ingen - i hvert fall ingen damer, og i hvert fall ikke i forhold til vekt, kropp og utseende. "Vaer fornoeyd som du er" er jeg enig med deg i at bare er tull, blir litt som at jeg skal "kose" meg med min overvekt, i stedet for aa ta i et tak aa trene/spise meg sunn og sprek igjen, som jeg skal bruke to aar paa naa (begynte rolig naa i svangerskapet) =o) Jeg vet ogsaa hvem jeg egentlig ER, og naa har jeg vaert Julia Roberts +++ noen aar og skal snart bare vaere Julia Roberts (+) Det er min sak, akkurat som alle andre damer sine valg er sine valg.

 

De moedrene vaare har nok ikke alltid vaert gode forbilder og de har nok plantet noen tanker i hodene vaare enten vi vil det eller ikke... Det maa ikke vi gjoere med vaare doetre og ikke tror jeg vi gjoer det heller. Voksne damer har lov aa gjoere hva vi vil! Det mener jeg da.... Mange som mener jeg er heeeeeeel gaaal som har begynt aa trene i svangerskapet, naar jeg ikke har trent ordentlig paa 10 aar, men de glemmer jo at jeg har trent i 15 aar da, vaert instruktoer i flere idretter og at jeg har drevet med idrett paa hoeyt nivaa, saann at jeg baade har godt grunnlag (selv om jeg selv har latt det skli ut siste 10 aar og formen nok har blitt altfor slapp) OG at jeg vet hva jeg driver med.

 

Jeg haaper og tror du blir en flott brud jeg, samme naar det blir. =o)

 

Du faar gjort mye paa 7 mnd tror jeg. Man har jo ogsaa dette trikset med bringebaerbladkapsler som gjoer at livmoren trekker seg raskere sammen (man starter ca uke 36-38 tror jeg) og saa er det bare aa staa paa etter beste evne noen uker etter foedselen og amme godt, naar babyen er noen mnd faar man jo trent ganske mye mer ogsaa dersom man har energi.

 

Lykke til da!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott du har begynt à trene Femina! :-) Da blir man bedre rustet i svangerskapet, og tiden etterpà. Jeg kunne ogsà tenkt meg à trent litt nà, men har vaert litt redd for det, fordi jeg hadde en blòdning i morkaka. Men nà virker jo alt bare fint, sà kanskje jeg skal begynne med noen òvelser? :-)

 

Hva tror du om òvelser for bein og rumpe, samt rygg? Jeg tenker da ulike òvelser jeg gjòr selv, hjemme. Ikke apparater og vekter og slikt. Kun min egen kroppsvekt :-) Det er vel ikke skadelig eller noe for babyen?

 

Takk for lykke ònskninger :-) Jeg har tenkt à amme denne gangen ogsà, og det gir jo litt drahjelp til à bli kvitt eventulle ekstra kilo! Jeg har ogsà vaert inne pà tanken om à skaffe meg egen trener...Vet det er dyrt, men fettsuging er jo enda dyrere! :-)

 

Skal skaffe meg litt info om disse bringebaerkapslene ogsà tror jeg!

 

Lykke til med treninga! Det er tòft gjort av deg à begynne igjen etter 10 àr! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper egen trener, TETT kontakt med lege/jordmor siden du har hatt neon bloedninger og kanskje yoga er det beste for deg. Yoga blir jo det man gjoer det til, man kan "dalle med" litt rolig, eller ta skikkelig i, og strekke og toeye godt og loefte (seg selv) intenst eller forsiktig alt ettersom. I Norge er det vel en del gravidyogaklasser rundt omkring.

 

Men ville ogsaa satset paa tett dialog med helsevesenet grunnet utgangspunktet ditt, og en personlig trener, vedkommende vil vite hva som er lurt med "dine planer" (bryllupsvakker 7 mnd etter foedsel)

 

Tipper ogsaa at du skal unngaa magemuskler grunnet det med morkaka. Vi andre kan jo trene alle magemuskler unntatt de helt foran, for de deler seg jo, men vi kan trene de skraa og de bakre og i det hele tatt.

 

Jeg har en toaarsplan, og den begynte jeg med i januar, termin er i juli og til paa nyaaret 2010 boer jeg begynne aa vaere litt som mitt gamle spretne jeg, og jeg har selve utseendet bare som et av mange maal, god helse, god form, mer energi og det aa ta opp igjen alt mulig jeg gjorde foer, som har med aktivt liv aa gjoere - DET er egentlig hovedmaalene. Dessuten har jeg fryktelig mye dyre, flotte, tidloese klaer som jeg gleder meg til aa bruke igjen.

 

Har allerede begynt aa bruke noen klaer jeg maatte legge bort en stund, saa 3 mnd og snart 3,5 mnd - har virkelig oekt formen, det er helt sikkert. 3 mnd igjen til termin og like blid jeg. =o)

 

Naa sklir denne traaden helt ut, hehe....men det gjoer kanskje ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. du kommer deg sikkrt ned i vekt på den tiden tror jeg;) hvis du bare spiser sunnere denne gangen og ikke "overspiser" så slipper du å legge på deg like mye som i forrige svangerskap. ;) er slik jeg prøver å gjøre det. spiser mye frukt og gode, mettende middager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

 

Jeg har tenkt pà Pilates ogsà jeg, det ligner vel litt pà Yoga, eller? *Grònn*

 

Jeg har revmatisme, og det gàr i bòlgedaler hvor vondt jeg har det. Men litt trening smòrer ledda og myker opp muskulaturen :-) Jeg skal hòre med legen min neste gang jeg skal dit. Sier han at det gàr greit, skal jeg se om jeg kan finne en trener. Kanskje har de trening for gravide her ogsà...

 

Du har vaert kjempeflink mà jeg si! Og du kan bruke klaer nà som du tidligere hadde lagt bort!! Jeg tror at om man gjòr det rette i forhold til kosthold og trening, sà forandrer kroppen seg veldig raskt. Det er greit à vite, og gir motivasjon til à fortsette :-) ( Eller à begynne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Contour wrap ja...Det skal jeg undersòke om de har her. Jeg vet de har mange slike "estetiske klinikker", sà det er nok mye à velge mellom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...