Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Smutthullet for gravide studenter

• Logg inn for å svare
190 svar til dette emnet

#41 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 023 Innlegg:

Skrevet 16 april 2008 - 21:22

Jeg studerer på Nki og der er studiet normert til 50%. Kan jeg melde meg opp til et annet studie samtidig slik a jeg får opp prosenten eller er det for sent? har termin i august.

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 16 april 2008 - 21:53

Valval: Da vi fikk vår siste var vi også begge fulltidsstudenter. Det var imidlertid en forskjell. Jeg hadde en 7% stilling som lørdagspostbud. Dette gjorde at jeg hadde en inntekt i 6 av de 10 siste månedene. Så da fikk jeg foreldrepenger. Foreldrepengene fikk jeg beregner utifra inntekten for hele året (altså inkludert sommerferien). På den måten fikk jeg ca 4-5000 ekstra i måneden. Dette i tillegg til det du beskriver. Siden dere ikke har noen inntekt oppfyller dere ikke kravet om 6 av de 10 siste månedene. Det er likevel muligens et smutthull for dere også... Kravet om å være yrkesaktiv 6 av de 10 siste månedene for fars vedkommende er knyttet til månedene før han tar sin permisjon. Fars permisjon må være avviklet før barnet fyller tre år. Dette betyr at om han får en veldig liten delitdsjobb nå, dvs at han arbeider en vakt eller to i måneden, pluss sommerferien, så vil han når det har gått 6 måneder kunne ta foreldrepermisjon fra denne jobben. Regnestykket vil da se slik ut: Han tjener 1500,- i 4 måneder (6000,-) Han tjener 35000 i løpet av to måneder på sommeren. Dette gir et grunnlag på 41000 på 6 måneder. Dette gir en årsinntekt på 82000. Dette gir han rett på en ekstra utbetaling fra NAV på ca 45730,- fordelt på 29 uker. Så det eneste jeg kan komme på er dette. Denne løsningen vil minne om den løsningen vi hadde. Fordelen er at om det ikke går at han jobber slik i år, så kan han kanskje gjøre det neste år? Det kan jo forskyves, slik at han tar det ut senere (men det må påbegynnes før barnet fyller 2,5 om han skal rekke å ta ut alt. Dette kommer da selvfølgelig i tillegg til engangsstønaden og fødselsstipendet. Det var ikke så mye, men håper det hjalp litt... :)

#43 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 16 april 2008 - 22:07

Beatk: Det er jeg som burde beklage for lange innlegg... :) Jeg har desverre ikke et klart svar til deg på dette. En venninne studerer også i Sverige og fikk barn. De har hatt masse tull med barnetrygd, men mener det gikk greit i forhold til lånekassen og nav. Utgangspunktet er at for å få støtte fra NAV (altså engangsstønad) må du være medlem i folketrygden. Medlemsskap får en når en er bosatt (folkeregisterregistrert) Norge. Utgangspunktet er at når en flytter til utlandet så må en melde flytting. Mener likevel det er unntak for studenter. Dette gjør at du i forhold til den norske folketrygden vil ha fulle rettigheter som student i utlandet. Jeg er likevel ikke helt sikker på dette, så jeg foreslår at du sender et brev til NAV i den kommunen du er folkeregistrert i. I dette brevet må du stille veldig konkrete spørsmål. Etter forvaltningslovens § 11 så har de en veiledningsplikt. Siden du da er i Sverige, og derfor ikke kan møte opp, og det er dyrt å ringe, så er det rimelig at de veileder deg på post. I forhold til mannen din, så er det fint mulig å ta gradert uttak (om han får avtale med arbeidsgiver). Praktisk legges dette opp ved at han dropper en tur ut i blant. Dvs at han feks er 6 uker hjemme og 3 uker borte.

#44 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 16 april 2008 - 22:10

Det går helt fint om far er tilkallingsvikar. Det er et krav om at han må arbeide 6 av de 10 siste månedene. For at NAV ikke skla regne det som ulike arbeidsforhold, så må det ikke være mer enn 14 dager mellom vaktene. Om det er mer enn 14 dager mellom vaktene, så regnes det som en periode uten arbeid. Om det blir mange slike perioder i løpet av de 10 månedene, så kan det oppstå et problem. Likevel vil jeg tro at det i praksis er nok med en lønnsslipp hver måned for at vilkåret er oppfyllt.

#45 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 16 april 2008 - 22:13

Tidspunktet for når du må være meldt opp er det tidspunktet far skal begynne sin permisjon. Det betyr at om du feks i vår semesteret oppfyller 75% kravet, så kan far ta sin permisjon fra januar. I ditt tilfelle vil det være nok om du finner et fag som du får meldt deg opp i på restetorget som jeg tror åpner 20. juli. Så jeg nekter å tro at det er for sent for denne høsten.

#46 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 023 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 15:14

kan jeg spørre om hvorfor du tromsøstudent vet så mye om dette?

#47 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 023 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 16:11

Kjære tromsøstudent:) Eg ser at du får mange spm her no, og tenkte at eg skulle plage deg med eit eg og... Håpar det går greit! Det du skriv er jo heilt genialt!! Eg er berre ikkje heilt sikker på om eg forstår det rett... *desverre* -er litt treig i pappen;p Er det slik at far MÅ jobbe litt for at dinne ordninga skal gå i orden? For her er ikkje det mulig, siden eg stortsett ikkje veit kva dag det kan passe at han jobbar meir enn veke for veke... -altså han kan ikkje ha ein fast dag i veka han jobbar, sidan eg plutselig har ei forelesning eller noko den dagen... Slik skal vi gjere det; Eg har termin 5.desember, og då er juleferien i gong. Heldig for meg byrjar eit nytt fag i midten av oktober, og varer ut januar. Dette faget skal eg ha permisjon frå, men ikkje noko meir. Då tar eg ut dei seks vekene etter fødsel, som far ikkje kan ta. Etter det skal far gå heime til skulestart i august igjen, og vi har tenkt han skal vere heime kvar dag. Mistar vi då moglegheita til ditte smuttholet? -og viss ikkje... Korleis går vi fram? Kva skjema/søknadar skal fyllast ut? Kvar får vi dei? Korleis veit vi at vi har klart å grabba til oss alt vi kan? Uff, håpar eg ikkje slit deg ut med maset mitt... Anynoym-student med bebi i magen:)

#48 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 16:21

Tre grunner til at jeg vet mye om dette: 1. Jeg har to barn, og har gjennom dette funnet ut hvordan regelverket fungerer generellt. 2. Jeg har anket en sak til trygderetten om fedrekvote for studenter (venter avgjørelse i løpet av sommeren). 3. Jeg studerer juss, og har lært å slå opp i regelverkene og har tilgang til kildene. Samtidig så må jeg få lov til å understreke at mine råd og tips bare forblir råd og tips. Det er NAV og lånekassen som avgjør hva du har krav på. Om noen få år når jeg arbeider som advokat, så kan jeg gi råd (og ta betalt for det). Da vil jeg ha et ansvar i forhold til å gi dårlige råd. Til den tid prøver jeg å lære meg å gi gode råd. SÅ for meg er dette veldig lærerikt... :)

#49 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 16:31

For at du skal få fødselsstipend, og ikke vanlig studielån må far arbeide litt. Hvor lite han kan arbeide er jeg usikker på. Jeg har tidligere antydet en grense på 10% som et minimum, men er usikker på denne grensen. Dersom han ikke kan arbeide litt, så blir konsekvensen to ting: 1. Du får vanlig lån og stipend og ikke fødselsstipend, altså høyere lån. 2. Dersom du ikke produserer studiepoeng, vil du kunne få etterslep. Om en henger 60 studiepoeng etter, så får en ikke nytt lån før en har tatt igjen. Når det gjelder arbeidsavtalen, så kan den i stor grad tilpasses de individuelle forhold. Han kan feks inngå en avtale med arbeidsgiver at han i løpet av 4 uker skal arbeide 4 dager. Det kan godt hende at det går an å inngå en avtale om at det skal gå opp over lengre tid. Likevel tror jeg at det må gå opp hver måned. Arbeidsgiver vil da være forpliktet til å gi han disse vaktene i løpet av denne perioden, men han kan da ikke arbeide mer enn det som er avtalt. Dersom det viser seg at arbeidsgivers behov er større eller mindre enn det som er avtalt så kan avtalen endres på etterhvert. Ordningen er bevisst lagt opp til at den skal være mest mulig fleksibel, samtidig så skal det ikke være mulig å få utbetalt for mer enn en 100% stilling.

#50 cowboylaila

cowboylaila

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 20:54

Kjære tromsøstudent! Jeg ville være evig takknemmelig hvis du kan svare meg på dette. Jeg er fulltidsstudent med termin i september. Far er i full jobb. Jeg skal søke permisjon fra høsten av. Vi har begge veldig lyst til at far skal være hjemme i 29 uker med foreldrepenger, men er usikker om det er mulig for hos. For det første må hans arbeidsgiver gå med på at han jobber i redusert stilling. (F.eks. 50 % ?) For det andre er mitt studie lagt opp med veldig mye praksis og krav om bestått praksis for å ta eksamen. Det er helt umulig for meg å gå i praksis til høsten med en nyfødt hjemme. Det vil si at jeg sikkert ikke kan melde meg opp til eksamen engang når jeg ikke er tilstede ved obligatorisk praksis....Man må melde seg opp til eksamen uten nødvendigvis å stå for å benytte seg av smutthullet, har jeg forstått det riktig? Kunne jeg ha søkt et annet studie samtidig som jeg har fødselsperm. fra mitt nåværende? (Har ikke lyst til å risikere å miste studieplassen min!)Huff, søknadsfristen gikk ut for få dager siden.. :( Det må i så fall bli på restetorget... Hvis det skulle være sånn at det likevel er muligheter for oss, kan jeg jobbe noe mens far er hjemme de 29 ukene? Tusen takk om du kan svare meg! :)
superdupertroopermamma

#51 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 21:24

Det første først. Det er riktig at hans arbeidsgiver må gå med på at han arbeider gradert stilling. Hvilken størrelse stillingen er på må han avtale med arbeidsgiver. Det kan nok uten problem variere fra 20% til 80%, så arbeidsgiver og dere kan nok finne en løsning som kan fungere for dere. Tipset for å lykkes i en slik forhandling er å finne ut hvilke behov/hvilke interesser arbeidsgiver har. Om det er fleksibilitet, så forsøker dere med det, om det er mye arbeid så tilby 80% arbeid, om det er lite arbeid så tilby 20% arbeid. Jeg har tidligere hørt om frykten for å miste studieplass om en tar permisjon og så melder seg opp i noe annet ved siden av. Jeg har fortsatt ikke funnet ut hvorfor dette fryktes... Dersom dette er et reelt problem så må en informere skolen om at en tar permisjon fordi en skal få et barn, og at en gjerne vil bruke permisjonstiden til å øke ens kompetanse i noe annet. Skolen må forstå at en ikke kan følge opp den obligatoriske undervisningen med et spedbarn, og må føye seg etter dette. Den praktiske løsningen er da restetorget. Pass på at du sjekker de obligatoriske kravene for alle fagene, slik at du ikke tar noe du ikke får lov til å møte til eksamen i (selv om det er greit at du stryker). Lånekassen har ingen hindringer mot at en arbeider mens en mottar fødselsstipend. NAV har heller ikke noe imot at en arbeider når en mottar engangsstønad. Derfor er det ikke noe problem at du arbeider også (om du har overskudd til det da... :)   )

#52 1222

1222

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 21:27

Tromsøstudent: Så akkurat på profilen din, og fikk bekreftet min mistanke (grunnet på måten du skriver på) om at du er jusstudent. :-) Du er flink til å fremstille reglene på en lettfattet måte, bra! Jeg lurer litt på hva som egentlig menes med "etter fødselen eller omsorgsovertakelsen" i ftrl. § 14-13. Betyr det 6 uker etter fødselen, eller betyr det når som helst etter fødselen innenfor det totale antall uker av stønadsperioden? Er vilkåret for at far skal kunne ta ut selvstendig opptjente foreldrepenger at mor går ut i studier 6 uker etter fødsel, eller kan mor være hjemme en periode med fødselsstipend fra lånekassen (eksempelvis 20 uker), for så at far tar ut restrerende (eksempelvis 9 eller 19 uker med henholdsvis full eller redusert sats) i det mor går ut i studier?   Skjønte du hva jeg mente?

#53 cowboylaila

cowboylaila

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 22:20

Tusen takk for svar! Har du noen tips til hvilke utdanninger som pleier å ligge på restetorget som går ann å søke på? Kanskje psykologi grunnfag, men det pleier vel ikke ligge på restetorget? (Vet at dette blir litt utenom, men :) ) Det er vel ikke så sannsynlig at skolen finner ut at jeg søker på et annet studium via samordna opptak likevel... Og blir det spørsmål kan jeg jo også si at jeg var usikker på om jeg ville fortsette mitt nåværende studium etter permisjonen og ville forsøke noe annet i tilegg.
superdupertroopermamma

#54 tiger82

tiger82

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 17 april 2008 - 23:21

De 6 første ukene etter fødselen er forbeholdt mor, det stemmer. Men så kan dere: ha en pause i foreldrepengeutbetalingen. Det vil si. Du som student har tatt ut engangstønad. Dere ser at det passer best at far begynner på permisjon etter jul. Da kan han ta 29 uker fra 1.januar om han vil. Så lenge dere informerer Nav om at det skal vær en pause i foreldrepengeutbetaling fra juli til desember. Sånn har jeg skjønt reglene: "Med fleksibelt uttak menes utsettelse av perioden eller gradert uttak av foreldrepenger i en lengre periode. Du kan utsette perioden ved å arbeide i en 100 % stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager. I tillegg må stønadsperioden som hovedregel ha vært tatt sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet" (klippet fra Nav.no) Tar jeg helt feil nå, så må dere si fra!!

#55 Tromsøstudent

Tromsøstudent

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 18 april 2008 - 19:10

Jeg så først i dag bestemmelsen om utsatt uttak. Jeg har forsøkt å sett på den, men er litt usikker på hvordan dette praktiseres i praksis. Regelen om dette står i § 14-10 og 14 -11. Lovteksten sier at faren ikke kan påbegynne uttak før 6 uker etter fødselen. Bestemmelsen sier ikke noe om når han kan påbegynne uttaket. Så i § 14-11 står det at uttaket kan utsettes dersom en er i feks fulltidsarbeid eller ferie. Av lovteksten så synes det som om den løsningen som tiger82 skriver, og som jeg tidligere har framholdt er den riktige. Dvs at far kan velge å påbegynne uttaket av foreldrepengene til feks etter jul. Når jeg har lest i rundskrivet er jeg blitt litt i tvil. Det er ting i rundskrivet som tyder på at foreldrepengene for far starter etter 6 uker etter fødselen og det er ting som tyder på at den kan utsettes så lenge en ønsker. Så jeg er rett og slett ikke sikker.

#56 1222

1222

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 20 april 2008 - 11:03

Hei! En saksbehandler fra NAV sa at for det tilfelle at kun far har opptjent rett til foreldrepenger vil fars stønadsperiode starte -12 uker- etter fødselen, og at dersom han ikke starter å motta foreldrepenger på dette tidspunkt vil hans stønadsperiode bli redusert tilsvarende. Videre at han må ta ut sin stønadsperiode innenfor ordinær stønadstid ( 51 uker (med redusert sats)). ?

#57 tiger82

tiger82

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 20 april 2008 - 11:22

"Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes. Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon." Klipper fra nav.no jeg. Etter hva som står her vil jeg påstå at 1222 har fått gale opplysninger fra saksbehandleren ved NAV.

#58 1222

1222

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 20 april 2008 - 12:45

Er det rart jeg er fullt forvirret. Jeg skal personlig oppsøke nav, ta med meg lovboken og kreve å få snakke med en saksbehandler som er jurist. Loven er tydeligvis for vanskelig å praktisere.

#59 Bilba og gutta :)

Bilba og gutta :)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Skrevet 26 april 2008 - 21:02

Jeg er også en av de som må ha det inn med t-skje, Tromsøstudent. Er så redd for å gjøre noe feil, så hvis du kan svare meg på følgende vil jeg bli veldig glad: (Er glad for all hjelpen du har gitt oss uansett) 1. Jeg er fulltidsstudent og far er i full jobb. Vi planlegger å få barn nr 2 i februar/mars/april 09. Jeg er ferdig med studiene i mai 09, da jeg skal levere min 60 poengs masteroppgave. Kan jeg søke om permisjon fra masteroppgaven, melde meg opp til et annet årsstudium uten obl. oppmøte/oppgaver, møte opp til eksamen og gjøre så godt jeg kan, evt levere blankt, og på denne måten gi far 29 uker med 100% lønn (evt 39 uker med 80% lønn)? Dvs lønn for de dagene han er på jobb og at NAV dekker resten - det har jeg skjønt :) Har jeg forstått det riktig? 2.Har du noen formening om hvor mye far kan få utbetalt i disse 29 ukene? Skjønner at du må ha noen tall her. La oss si at han har en bruttolønn på 6000 i uka og skal ha permisjon 2 dager i uka i 40 uker. (Regner med at vi taper litt på å gjøre dette i forhold til om han jobber fullt, men det er jo verdt det hvis ikke tapet er for stort) På forhånd tusen takk :-)

#60 nurket<3

nurket<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2008 - 15:22

Hei! Noe jeg ikke skjønner helt her. hva om både mor og far er studenter, og far ikke vil avbryte utdannelsen sin? får han da allikevel foreldrepenger? eller er det da bare engangsstønad og  fødselsstipend. også lurte jeg på om fødselsstipend er iberegnet, et alternativ eller noe som kommer i tillegg til barnetrygd/forsørgerstøtte, osv... helt ny her, og skjønner ikke hvordan dette skal kunne funke:(