Skrevet 16 april 2008 - 21:53
Valval:
Da vi fikk vår siste var vi også begge fulltidsstudenter. Det var imidlertid en forskjell. Jeg hadde en 7% stilling som lørdagspostbud. Dette gjorde at jeg hadde en inntekt i 6 av de 10 siste månedene. Så da fikk jeg foreldrepenger.
Foreldrepengene fikk jeg beregner utifra inntekten for hele året (altså inkludert sommerferien). På den måten fikk jeg ca 4-5000 ekstra i måneden.
Dette i tillegg til det du beskriver.
Siden dere ikke har noen inntekt oppfyller dere ikke kravet om 6 av de 10 siste månedene.
Det er likevel muligens et smutthull for dere også...
Kravet om å være yrkesaktiv 6 av de 10 siste månedene for fars vedkommende er knyttet til månedene før han tar sin permisjon. Fars permisjon må være avviklet før barnet fyller tre år.
Dette betyr at om han får en veldig liten delitdsjobb nå, dvs at han arbeider en vakt eller to i måneden, pluss sommerferien, så vil han når det har gått 6 måneder kunne ta foreldrepermisjon fra denne jobben. Regnestykket vil da se slik ut: Han tjener 1500,- i 4 måneder (6000,-) Han tjener 35000 i løpet av to måneder på sommeren. Dette gir et grunnlag på 41000 på 6 måneder. Dette gir en årsinntekt på 82000.
Dette gir han rett på en ekstra utbetaling fra NAV på ca 45730,- fordelt på 29 uker. Så det eneste jeg kan komme på er dette.
Denne løsningen vil minne om den løsningen vi hadde. Fordelen er at om det ikke går at han jobber slik i år, så kan han kanskje gjøre det neste år? Det kan jo forskyves, slik at han tar det ut senere (men det må påbegynnes før barnet fyller 2,5 om han skal rekke å ta ut alt. Dette kommer da selvfølgelig i tillegg til engangsstønaden og fødselsstipendet. Det var ikke så mye, men håper det hjalp litt... :)