Gå til innhold

metformin


Mamma for 3<3

Anbefalte innlegg

Hei!

Legen min har aldri sagt noe om metformin, men jeg har lest at mange av dere har veldig positiv effekt av det! Må jeg få resept av gynekologen på rikshospitalet? Eller kan jeg spørre fastlegen min om det? Han har jo ikke så ille peiling på hva jeg går igjennom ang barneønske og vet vel ikke altfor mye om PCO.. Kan jeg evt bestille pillene over nett og bare begynne å ta de på egenhånd? De kan vel ikke gjøre ting verre?? Eller må jeg gjøre det i samråd med lege?? Har dere der ute noen meninger??

 

Håper dere tar dere tid til å svare!!

 

God påske! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror nok det er lurt snakke med lege å samråde med han/hun! jeg fikk det a min gynekolog ved sykehuset og hun har sagt at jeg skal fortsette ta disse - blodprøveverdiene mine er blitt helt fine etter at jeg har gått på de i 1,5år (testosteron o.l)

 

Men jeg måtte begynne svakt å trappe opp til max dose pga at det kan være litt ubehag i begynnelsen.. men det gikk over etter noen mnd. og i dag er jeg glad jeg pinte meg igjennom kvalmen...

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C_line; du sier blodprøveverdiene dine er bitt helt fine. Har metforminen noen innvirkning på symptomene på PCOS, som f. eks uønsket hårvekst og kviser? Er/ har du vært overvektig? Prøver du å få barn? Har du barn? Har du ved hjelp av metformin fått eggløsning? Hmmmm.... mange spørsmål.... som vel egentlig er under feil innlegg... men men.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Alt det der lurer jeg på oxo:) Er det enklere å gå ned i vekt når man tar metformin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var lettere å gå ned iv ekt med metformin enn uten.

men metformin er jo ikke noe slanke middel.

 

kvisene mine ble jeg tilnærmet lik kvitt og de savnes ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! har akkurat kommet opp på full dose metformin, uten spesielle bivirkninger. metformin må fåes på resept og det tok nesten et år før jeg fikk dem utskrevet. fastlegen min ville ikke skrive dem ut siden de ikke er laget for for oss med pcos. da jeg var til gyn (med peiling) ble jeg henvist til endokrinolog (en hormonekspert). han kunne heller ikke skrive ut metformin pga pcos, men ville ta noen blodprøver og sjekke insulinet. på grunnlag av at insulinet var litt for høyt, altå fare for diabetes, fikk jeg metformin på resept. endelig.

 

som nevnt tidligere er ikke metformin en slankepille, men den gjør slik at insulinet virker mer som det skal.

problemet pcos er at det gjør slik at inslinet ikke fungerer optimalt, derfor produserer kroppen mer for kompensere. det er funnet ut at jo mer insulin kroppen produserer, jo mer mannlige kjønnshormoner produseres, jo flere kviser og mer hår.

kroppen må også produsere mer insilin om man er overvektig.

 

metformin er derfor gunstig fordi det forebygger ringvirkningen "overproduksjon" av insulin forårsaker.

 

ble visst et veldig langt innlegg, men vet at mange leger rundt om kring har veldig lite informasjon å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar:) Jeg er ikke spesielt mye overvektig,men har jo alle de andre plagene PCO medfører.Men kan det være noe farlig å ta metformin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en såkalt slank pcos`er og har vært med i met-ar studie. da får halvparten metformin mens de andre får placebo. dette for å finne ut av om metformin har noen effekt direkte på pcos`en når overvekt ikke er et tema. fikk tilbud om denne studien i ventetiden frem til ivf. jeg ble dårlig av tablettene, så jeg måtte avbryte, men det er ikke farlig å ta de uten overvekt. var bare gjennom en ganske omfattende blodprøve på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei anonym;)

Ja blodprøvene er helt fine.. og gyn sa det kom a at jeg hadde tatt metformin.

Jeg har ikke vært veldig plaget med kviser - så det kan jeg ikke si så mye om - jeg hadde noe på ryggen før men de er borte nå.

njææ.. det hjelper ikke slik at du blir kvitt uønsket hårvekst - men jeg har i allefall ikke fått mer... dette med den uønskede hårveksten plager meg - men må vel bare godta det...

Jeg har vært prøver i 2,5 år - så nå er det IVF neste - står på venting på det...6mnd ventetid...

har ikke barn fra før -og bynner nærme meg 30 (27 snart) så håper det kommer snart,...

Metformin har hjulpet meg til å få stabile sykluser - det hadde jeg ikke før - nå har jeg en syklus mellom 28 - 35 dager.. å mens hver mnd. er ikke alle mnd jeg har naturlig eggløsning - det er ikke noe gjøre med det...

Jeg er ikke mye overvektig, kanskje 6-7kg, men metformin har ikke gjort så jeg har gått ned i vekt - men heller ikke opp. så det er vel med på å stabilisere vekta mi...

 

Håper det ble litt svar til deg... hva med deg? prøvd lenge du da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen C_line! ;o)

Fra jeg fikk mensen da jeg var 13 og til jeg var 15 hadde jeg veldig uregelmessig mens.

Jeg gikk på p-piller fra jeg var 15 til jeg var 27 (5 år siden). Da tok jeg en pause, og gikk over et halvt år og ventet på mens.... Jeg gikk derfor til gynekolog, som ved hjelp av UL og blodprøver kunne konstatere PCOS. Jeg hadde den gang ikke noe barneønske. Jeg begynte derfor på pillen igjen. Da jeg så ønsket barn for snart to år siden sluttet jeg igjen på pillen. Jeg forventet at jeg nå måtte gå lenge og vente på mens, men jammen kom den én måned etter p-pilleslutt. Og en måned etter det var jeg på vei.... ;o) Fødte en gutt i mai i fjor. Jeg fullammet han i nesten 6 mnd. etter det fikk jeg én mens, og måneden etter var jeg på vei igjen.... ;o) Vi hadde bestemt at vi bare skulle ta ting som de kom..... Jeg mistet imidlertid dette lille nurket i 9. uke.... :o( Gynekologen på sykehuset mente det ikke hadde noen sammenheng med min PCOS, men jeg vet jo at vi med denne tilstanden har økt sjans for abort. men at metformin kan se ut til å ha en forebyggende effekt.

 

Jeg er som du skjønner blitt gravid to ganger uten noe form for medisin. Jeg er heller ikke veldig plaget av min PCOS; ikke overvektig, lite uønsket hårvekst; ingenting i ansiktet. Har vært veldig plaget av kviser, men dette er bedre. Jeg forsøker å holde meg til et kosthold uten for mye karbohydrater, og forsøker å trimme litt.... ;o) I tillegg tar jeg kosttillskudd i form av sink. Vet ikke om dette virker, men jeg har fått det for meg..... ;o) Tilskuddet heter "Natures sunshine - sink" og kjøpes i helsekostbutikk.

 

Håper du lykkes med prøvingen snart!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...