Gå til innhold

noen som har fått hemorider under svangerskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvordan merket dere at dere hadde fått hemorider?

sa dere fra til legen? eller behandlet dere hemoridene selv me salve eller stikkpiller?

dere som brukte salve, hvor lang tid tar det før hemoridene forsvinner?

har fått en liten utvendig hemoride :(( kjenner ikke noe til det, merket det når jeg dusjet..

jeg har helst ikke lyst å si det til legen, synes det er flaut å vil ikke at han skal begynne å fikle der nede. 3 uker til termin håper det forsvinner før jeg skal føde.

 

håper noen kan hjelpe med svar.. TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg behandler min med salve, men min vil ikke forsvinne..hatt den lenge..har bare 5 dager til termin..men bryr meg lite om min hermoride egentlig, for jeg har så mange andre vondter..

krem får du kjøpt på apoteket, de hjelper deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes... jeg fikk også hemoroider. Greit å si fra til legen, for da får du resept på en stikkpille og en salve (Sheriproct, tror jeg det heter), også blir du bra igjen fort. Min var så vond at den blødde når jeg gikk på do (unnskyld, too much info, I know...). Men hvis den ikke er så von, så kan du prøve å la den gå over av seg selv. Jeg har prøvd det også, og det gikk - det var bare mer smertefullt.

 

Husk bare at det er umulig å gjøre en lege flau fordi du har en sykdom - de har sett alt før 1000 ganger, og det er jo ikke din feil at du fikk hemoroide, det er utrolig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten og en litt større :) Smører med alcos anal (fra apoteket), men det ser ikke ut til å hjelpe. De gjør ikke vondt eller noe, de bare henger der. Hihi :-)

Håper virkelig de går vekk etter graviditeten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym som svarte først.

Ville bare si at jeg ikke har sagt i fra til legen og kommer nok ikke å gjøre det heller.

Scaaaary.... Vil ikke at noen skal se "der bak"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har kjøpt krem på apoteket "alcos anal" håper den fungerer.

har du fortalt det til lege? jeg har manlig lege så er litt nervøs.

smører du kremen bare utenpå? eller litt innfor også?

 

bare 5 dager igjen på deg :) LYKKE TIL!!!

å takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ville bare si at min lege ikke trengte se min hemoroide, jeg bare beskrev smerten for ham. Så fikk jeg resepten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken smerte hadde du? har den forsvunnet?

jeg legger ikke merke til at min er der, annet en når jeg tøker meg eller dusjer. det er vel forskjellig fra hemoride til hemoride.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå faktisk på om det er hermoride jeg har jeg da.... Er det liksom en "hudfold" som er kommet ut av rompa?? (sorry detaljer, men jeg lurer....håper dere kan svare meg.....) Men det gjør ikke noe vondt.......... hvordan er det med dere som har smerter da? Når dere tørker dere og sånt???

 

*undrende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre hemoroider er synlige som små kuler i eller like utenfor endetarmsåpningen. Indre hemoroider kan av og til komme ut av endetarmsåpningen ved avføring, men mange som har hemoroider har ikke symptomer i det hele tatt. OBS! Små hudfolder (marisker) som befinner seg utenfor endetarmsåpningen blir ofte feilaktig tatt for å være hemoroider.

Det kan være vanskelig å føle hemoroider på innsiden, da det jo er myke blodårer som lett presses sammen. Tromboserte hemoroider kan derimot lettere føles som en liten kul.

 

Kan det være noe annet enn hemoroider?

Dersom du føler noe på utsiden av endetarmsåpningen trenger det ikke nødvendigvis å være hemoroider.

 

Marisker er hudfolder som mange har, og som kan være en rest av en gammel hemoroide. Marisker trenger ingen behandling dersom de ikke plager deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får hemorider av press på underlivet eller hard avføring, sier de.. Veldig mange får d også etter fødselen! Noen får innvendig, slik at de merker d pga blødninger fra endetarmen ved avføring! D er blodårer fra endetarmen som blir trykket ut!! (Herlig....). MEN: Jeg gidder ikke gjøre noe med min før etter fødselen.. Er redd at den bare kommer tilbake når jeg trykker ham ut likevel! Dessuten er den ikke spesielt plagsom.. Gjør vondt av og til når jeg tørker meg, men som regel merker jeg ikke noe til den! Og nå er d bare ei uke igjen (håper jeg!!):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra på helsekost og kjøp propoliskrem, ev piller som du moser opp med vann.. er helt naturlig og funker kjempe bra. eventuelt noe som heter aeskulus something... der er det utvinnet noe fra hestekastanje trær som skal funke. bare dra på helsekost og si at du trenger noe mot hemorider.. de har gode råd.

 

alcos anal funket ikke i heletatt på meg, bare bortkastet penger..

kan også prøve å duppe rompa i ei bøtte med varmt vann og grønnsåpe.. en billig variant. jeg har ikke prøvd det, for jeg har sikkert ikke kommet meg opp igjen, men mange som sier det funker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym som skriver om marisker, og MissiCippi, takk for utfyllende svar...Men for å kunne skille utvendige hermorider fra marisker, har jeg forstått det rett slik: - Uvendige herorider er uttrykte blodårer og marisker er utvendige hudfolder??????

 

Hilsen

-Undrende-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning

Har i flere år fra tid til annen vært plaget av hemorroider, men de har pleid å forsvinne av seg selv etter ei tid. Under svangerskapet har de imidlertid vært så store og vonde at jeg ble nødt til å ty til alle tilgjengelige råd. De reseptfrie salvene man får kjøpt på apotek, ga liten effekt, heller ikke nystrøkne kålblader! Redningen ble honning! Smurte på honning morgen og kveld (bruk et tynt bind/truseinnlegg, så unngår du søl) i fire-fem dager. Først forsvant ømheten og smertene, deretter skrumpet hele "stasen" ganske enkelt inn og forsvant. Ekstra renslighet hjelper forresten også - vask deg litt oftere enn du pleier (med rent vann og evnt. intimsåpe).

 

fant nettopp dette rådet, tenkte jeg skulle prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hemorider under første svangeskap og trykket under fødsel førte til at de ble kjempe vonde! De har ikke forsvunnet (må operere, men vil ikke starte den prosessen før nr 2 blir født). Denne gangen er jeg derimot forberedt før fødsel med en behandling før fødsel, og resept klar fra legen til etter fødsel. Jeg vil ha alt tilgjengelig om jeg får gigant hemorider etter fødsel denne gangen også, slik at jeg kan starte behandling umiddelbart. Det er ikke moro å sitte med en nyfødt på fanget og vondt der bak!!!

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

 

For å kunne skille utvendige hermorider fra marisker, har jeg forstått det rett slik: - Uvendige herorider er uttrykte blodårer og marisker er utvendige hudfolder??????

 

-Undrende-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært redd for å snakke om legen om det.

Legene er proffe og har taushetsplikt.

Tenk om ikke så lenge ligger vi og spriker på fødeavdelingen, med "alt" på utstilling - og da kan det komme en mannlig lege eller mannlig jordmor for den slags skyld.

Tror ingen tenker på å være flau da.

 

Hemmorider er vanlig i svangerskapet og ingenting å skamme seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... :)

 

Hater Herr.Hemoride!! :)

Selv med krem går han ikke bort... Blæ!! :(

Det klør og svir litt også kjennes det ut som en liten glatt utvekst...

Krem får du reseptfritt på apoteket, de er veldig hjelpsomme der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg og prøve honning:) det hjalp da eg fekk en vond hemoride der sola aldri skinner:p smør på ca to ganger om dagen og bruk truseinnlegg slik at det ikkje verte søl:) behandlingen holder du på med så lenge du har bruk for det! prøv og å sitte med rumpa i en balje med grønnsåpevann ca eit kvarter hver dag, kan hjelpe det:) det hjalp vennina mi i hvert fall:) lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hemorider ganske tidlig i mitt forrige svangerskap, fikk også sheriproct eller noe slikt av legen, men hjalp ikke i det hele tatt, for har det fortsatt. Heldigvis ikke noe vondt da, bare ubehagelig liksom....men leste her inne at man kunne prøve å smøre seg med honning, så d skal jeg prøve, men vet ikke om jeg venter til etter fødselen, nå som jeg har knappe 2 uker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...