Å stå opp tidlig for å rekke skolen er en stor utfordring for de fleste tenåringer, og mange er trøtte og uopplagte til langt utpå skoledagen. Det har en videregående skole i Surrey, England, nå tatt konsekvensen av.

Elevene får begynne skoledagen klokka 13.30 og er ferdige klokka 19.

- Et offentlig helseproblem

- Skolen har mange problemstillinger å forholde seg til, og vi må ta psykisk helse på alvor. Det er et offentlig helseproblem at vi har en nasjon av tenåringer som går på skolen med kronisk søvnunderskudd, sier rektor Guy Holloway ved Hampton Court House til BBC.

Både elever og foreldre forteller om økt søvnkvalitet, mer opplagte elever og bedre utbytte av undervisningen.

- Med en gamle timeplanen var jeg ganske gretten om morgenen, og så gikk det over etter hvert, men nå føler jeg meg bra hele tiden, for jeg har sovet godt og god søvnkvalitet, sier en av elevene til BBC.

Annen biologisk klokke

Rektor Holloway håper mange andre skoler vil følge etter og begynne å tilpasse seg at tenåringer faktisk har en annen biologisk klokke enn voksne.

Naturfagselevene ved skolen forklarer til BBC at det å stå opp klokka 7 for en tenåringer er som å stå opp klokka 04.30 for en voksen.

Børge Sivertsen hos Folkehelseinstituttet mener 14.30 er noe ekstremt, men at det kan være en god idé for skoler å endre når skoledagen begynner.

- Det er et spennende eksperiment, men det trengs mer forskning. Derfor er det interessant at dette belyses nærmere i et britisk forsøk, sier Sivertsen til NRK.no.

Han forteller til nettsiden at flere amerikanske skoler også har eksperimentert med å forskyve skoletida med et par timer, med positiv effekt på både eksamensresultater, psykisk helse og livskvalitet.

Sivertsen tror det er mest realistisk å innføre én times utsatt skolestart.

- Ved å begrense endringen til én time vil ungdommene også lære seg å tilpasse seg det forestående arbeidslivet, sier søvnforskeren til nrk.no.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!