Designvesker også på ungdomsskolen

- Designvesker bør ikke være en del av 13-14-åringers garderober

Det er ikke bare videregående-elever som har designvesker til flere tusen kroner.

GJØR SOM JESSICA ALBA: Unge jenter helt ned i fjorten-femtenårsalderen gjør som kjendisene, og kjøper dyre designvesker.
GJØR SOM JESSICA ALBA: Unge jenter helt ned i fjorten-femtenårsalderen gjør som kjendisene, og kjøper dyre designvesker. Foto: BULLS
Sist oppdatert
BØR BRUKES SOM GAVE: Moteredaktør Signy Fardal mener rådyre vesker ikke bør være en del av unge tenåringers garderobe, men at de kan være en flott gave.
BØR BRUKES SOM GAVE: Moteredaktør Signy Fardal mener rådyre vesker ikke bør være en del av unge tenåringers garderobe, men at de kan være en flott gave.
DYRT ER POPULÆRT: Skolevesker til flerfoldige tusen forekommer også på ungdomsskolen.
DYRT ER POPULÆRT: Skolevesker til flerfoldige tusen forekommer også på ungdomsskolen. Foto: Stella Pictures

Forrige uke fortalte NRK om ungdom i Sandefjord som går rundt med designvesker til en verdi av opptil 9000 kroner. Fenomenet finnes flere steder i landet. Etter dette har debatten rast på sosiale medier og nettfora, og folk er sjokkerte over ungjentenes pengebruk.

Men det er ikke bare elever på videregående som kjøper disse veskene. Jenter helt ned i 13-15-årsalderen har med seg designveske på skolen. Foreldre.no har fått bekreftet fra flere skoler på Østlandet at elevene har dyre designvesker, og også andre steder i landet er veskene observert.

- Jeg syns ikke designervesker til 10.000 kroner  bør være en del av 13-14-åringers garderober, og det er iallfall råflott å bruke slike vesker som skolevesker, sier sjefsredaktør i motemagasinet Elle, Signy Fardal.

Hun mener debatten først og fremst viser det enorme kjøpe- og merkepresset som de unge utsettes for.

Skal man følge moten er det ingen tvil om at det kan bli fryktelig dyrt å ha barn.

- Om jeg hadde hatt en datter i den alderen ville jeg ikke gitt henne en så dyr skoleveske. Men som en varig og verdifull gave – for eksempel til konfirmasjon – så er etter min mening en Chanel-veske like fint å gi og få som en diamantring – dersom det er alternativet . Men både Chanel veske og diamanter er muligens litt i overkant dyre gaver å gi selv i slike anledninger, sier Fardal.

Stille fra merkegiganten

Ingen av skolenes ansatte ønsker imidlertid å gå ut i media og snakke om dette, fordi de ikke anser det som et problem.  De vil heller ikke si hva de tenker om at jenter tidlig i tenårene bruker flerfoldige tusen kroner på designvesker eller at foreldrene sørger for at barna har mulighet til dette forbruket.

Etter at mediene eksploderte med historier om høyt forbruk er det lite interesse å hente for å uttale seg om saken.

Heller ikke Louis Vuitton, som er blant designgigantene som selger de dyre veskene, ønsker å uttale seg om at unge jenter bruker flerfoldige tusen på designveskene deres.

Lærer om forbrukslån

Ved Holt ungdomsskole i Kongsvinger merker de lite til designveskepresset, men medgir at det foregår et generelt merkepress.

- I utgangspunktet er det litt trist at ikke ungdommene kan være mer rasjonelle og økonomiske i tankegangen. Merkepress er jo for så vidt ikke noe nytt, men prisene har økt kraftig, og foreldre gir etter, noe som gir grobunn for markedet, sier rektor Jørgen Bo Gundersen.

Skolen har inngått et samarbeid med en lokal bank og NAV. Sammen lærer de ungdomsskoleelevene om hva et stort forbruk kan gjøre med økonomien.

- I Glåmdalsdistriktet er det visstnok mange unge mellom 18-25 år som tar opp forbrukslån og får høy gjeld i tidlig alder. Prosjektet fokuserer på å opplyse ungdomsskoleelevene om konsekvensene den type forbruk kan få, slik at de er klar over det når de blir gamle nok til å ta opp lån selv. Da kommer man litt i forkant, sier rektoren.

Foreldre har ansvaret

Foreldrene har en stor rolle i å sørge for at ungdommene har råd til denne type forbruk, mener forsker Mari Rysst i Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO).

- Det er ikke usannsynlig at foreldre med barn som har dyre vesker selv har et høyt forbruk, og at mamma eller pappa også har dyr veske. Ungdomsskoleelever speiler gjerne sine foreldre, sier hun.

Mange ungdommer sparer selv, eller de får penger til bursdag, jul og konfirmasjon som de sparer opp for å få råd til veskene.

- På videregående skaffer de seg gjerne deltidsjobb for å ha penger til det forbruket de føler de må ha. De jobber for det. Jeg kan ikke tenke meg at det er utbredt at de får penger direkte til produktet, sier Rysst.

Alltid eksistert

Hun tror at fenomenet om at ungdom alltid vil ha det siste og dyreste bestandig har eksistert i en eller annen form. Det er bare typen produkt som endrer seg og prisene som stiger.

- Det er også viktig å understreke at dette ikke foregår overalt. Det er store variasjoner, og det kommer an på hvor i landet man bor og hvilken skole man går på.

Dette skjer gjerne i veldig ressurssterke familier der forbruket allerede er høyt, sier Rysst.

Hun mener at dyre produkter alltid vil være en del av ungdomskulturen, akkurat som det er en del av kulturen generelt.

- Det gjelder dyre jakker, dyre sko, dyre mobiltelefoner eller dyre solbriller. Det er viktig for mange ungdommer å ha det samme, det som er populært, for å føle en form for tilhørighet.

Denne saken ble første gang publisert 10/02 2015, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også