Håndarbeid og gjenbruk er i vinden - ikke minst på nettet.

Til tross for et hektisk småbarnsliv, er det stadig flere unge mødre som starter egne håndarbeidsblogger.

Der deler de håndarbeidsideer og -oppskrifter med andre og viser bilder av selvstrikkede plagg og redesignet barneklær, laget av tekstiler som er funnet på loftet til bestemor eller på loppemarked.

Noen blander nytt og gammelt, og henter materiale fra vintage duker, sengetøy, gardiner og lignende, i god, gammeldags 70-tallsstil.

Strikkeglade reklamedamer

Heidi Grønvold (33) og Anna Enge (32), begge småbarnsmødre og Art Directors i reklamebyrået McCann i Oslo, er to som sprer inspirasjon på nettet. De startet bloggen pickles.no etter at facebookgruppa deres «Vi har dritlyst på en strikkeblogg, men tør ikke» fikk en del medlemmer.

- Vi startet litt i smug, mest for å inspirere hverandre, men fikk plutselig mye besøk, forteller Grønvold til Klikk.no.

Bloggen har nå 3000 besøkende daglig, fra hele 116 land.

Les også: Slår smittealarm om hodelus

Da vi var små, var det gjerne litt flaut å gå i noe hjemmesydd eller hjemmestrikka. Nå er det omvendt.

Her finner håndarbeidsinteresserte oppskrifter på barneklær, votter, luer, jakker, topper og tepper, strikkede kjøkkenkluter og kaffevarmere, heklede lampeskjermer, filledukker, filtdyr og filt-flekkdekkere.

Grønvold og Enge står selv bak alle oppskriftene som legges ut på bloggen.

- Vi er litt late begge to, så vi jobber mye med å gjøre ting enkelt, men samtidig dekorativt. Vi synes ikke ting trenger å være komplisert for å være fint, forteller Grønvold.

Inspirasjonen henter de fra gamle strikketeknikker og håndarbeidsblader fra 70- og 80-tallet.

- I utrygge tider er det det nære og tradisjonsrike som blir trendsettende. Siden verden er så kompleks og stadig mer teknologisk, tilbyr håndarbeid noe svært konkret og kreativt.

Les også: - Ikke slank deg som kjendisene

Håndarbeid blir håndfaste beviser på at man skaper og lever, samtidig som det er litt nostalgisk.

- Da vi var små, var det gjerne litt flaut å gå i noe hjemmesydd eller hjemmestrikka. Nå er det omvendt. Det egenproduserte blir unikt i kontrast til alt det masseproduserte, sier Grønvold.

Nylig åpnet Picklesjentene garnbutikk på http://shop.pickles.no. Her vil de selge sine favoritter fra hele verden, i tillegg til sitt eget merke, Pickles.

Nye stoff, gamle detaljer

En annen ung mor som har startet nettbutikk, er Christine Storm Lager (28). For halvannet år siden startet hun Raggel.no, som selger klær for barn i alderen 0-3 år.

28-åringen forteller at hun kombinerer nye stoffer med gamle detaljer for å gi klærne særpreg.

- Jeg syr opp små kolleksjoner på forhånd for så å legge ut for salg, siden jeg syr alle klærne selv blir det ikke så mange av hvert produkt, forteller hun til Klikk.no.

Designer ullklær

Nettbutikken Hjerteravull.no ble startet i januar 2008. De tilbyr klær laget av ull i spreke farger.

- Ullklær kan være kult og gøy og trenger ikke være traust og kjedelig, konstaterer Toril Hovland (28), som eier og driver nettbutikken.

Ullklær trenger ikke være traust og kjedelig.

Hun mener at dagens småbarnsforeldre i større grad er opptatt av miljøet, og av den grunn velger klær av naturlige materialer, i stedet for å handle billig tøy av kunstige materialer i store kjedebutikker.

Les også: Denne kroppen har født tre barn

Men det er ikke bare unge småbarnsmødre som er opptatt av de gamle strikkemønstrene.

Gutta i Ugly Childrens Clothing, Aleksander Herresthal, André Jåtog og Eivind Platou, lager babybodier basert på gamle norske strikkemønstre.

De har designet babybodier i både mariusmønstre og selbumønster. I høst kommer en helt ny kolleksjon med produkter inspirert av Mariusmønsteret.

I tillegg til de tradisjonelle fargene rødt, hvitt og blått, så kommer lusekoftebodiene også i fargene grønn, rosa og brun.

Se bildene fra den nye kolleksjonen i bildegalleriet øverst.

Les hva Klikk Foreldre har skrevet om Ugly Children's Clothing: Slik kler pappa opp barnet

Les mer om trender på Klikk Mote

Les mer på Klikk Foreldre

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!