- Vi har sett det en stund allerede. Før var en chihuahua på armen status, nå er det et trendy barn, sier stipendiat Elisabeth Staksrud ved Institutt for medier og kommunikasjon, på Universitetet i Oslo til Foreldre & Barn.

Hun mener at babytrenden er et fenomen som kan observeres fra kjendismekka Hollywood, og som Norge etter hvert har adoptert.

Barn er status

Det er blitt voldsomt moderne å bruke barn som statussymbol, ikke bare i Norge. For virkelig å vise verden sin kjærlighet til barna, har mange begynt å blogge.

- Blogging har blitt en del av hverdagen til mange. Det er et forum hvor du kan iscenesette seg selv, og fortelle andre mennesker mye om barna dine, sier Staksrud.

Hun påpeker at dette i utgangspunktet ikke er noe rart , men at det kan bli problematisk senere fordi barn har krav på personvern. Opplysninger som havner ute på den store weben har gjerne en tendens til å bli der for alltid.

Ikke et tilbehør

- Som foreldre må du huske at barn er egne personer og ikke et tilbehør. Det er viktig å tenke på hva slags informasjon om barnet du deler med omverden. Når du sitter hjemme bak låst dør kan det føles veldig privat, noe som kan være en pedagogisk utfordring. For når det er publisert på nettet er det offentlig, sier Staksrud.

I tillegg mener hun at det å skryte av barna sine er mye lettere på nettet. Janteloven herjer nemlig ikke på samme måte på weben.

Forsiktig med hva som blir lagt ut

Pia Skjelstad er mor til hele fire barn og skriver lette og morsomme innlegg om hverdagslivet i sin mammablogg,

- Jeg begynte å blogge fordi jeg ville lære meg mer om begrepet blogging. For å ha noe å skrive om, begynte jeg å skrive om familien, forteller hun.

Skjelstad ønsker ikke å utlevere seg og sine for mye i bloggen og er påpasselig med hva hun legger ut.

- Jeg unngår dagboksjangeren, og velger heller ut episoder fra vår hverdag, eller jeg tar opp mer generelle temaer, sier hun.

Supermamma

Mange synes nok at det er et stort press på dagens mødre om å både være trendy OG supermamma. Det er flere blogger der ute hvor gråtende barn, gulp på klær eller lite søvn er høyst fraværende.

- Noe av det jeg prøver å få fram i bloggen min, er dette med at du umulig kan rekke alt. Mødre må senke skuldrene og innse at de ikke rekker absolutt alt, sier hun og legger til:

- Jeg er ikke trendy, og jeg er ingen supermamma. Men jeg er en ganske god mamma, og det duger, sier blogger Pia Skjelstad.

- Vi er det nye moderne mennesket, og det nye moderne mennesket er på nett, forteller trendforsker og sosialantropolog, Gunn Helen Øye.

Hun sier vi viser frem hvem vi ønsker å være mye mer enn den vi faktisk er, noe rosabloggene er et godt eksempel på.

Familie har høy verdi

- Kvinner presenterer et lykkebilde av seg selv på bloggene. Spesielt i den norske konteksten har den totale familiepakken ekstrem høy verdi, mener Øye.

Med det mener trendforskeren mann, hund, stasjonsvogn, hus og ikke minst barn.

- Barn skal være redskaper for deg så du kan vise at du får det til. Den norske middelklassefamilien har stort sett god nok økonomi til å vise denne idyllen gjennom utstyr og klær som de kjøper til barna, sier Øye.

- Problemet oppstår når familier bruker mer enn de egentlig evner, fordi de ønsker å være en del av det glansbilde. I det skjulte må de kanskje ta opp forbrukslån for å opprettholde fasaden, sier hun.

Opptatt av kvalitet

På CC-vest ved Lysaker i Oslo finner vi den trendy barnebutikken Tante Pose. Med merker som Abercrombie & Fitch, Armani og Burberry følger de nøye med på de nyeste trendene, og har merket seg at de store motehusene har tatt grepet om barnekolleksjoner den siste tiden.

- Kundene våre har alltid vært opptatt av kvalitet og trender. Generelt har folk generelt blitt mer observante på hva barna går med, forteller daglig leder i Tante Pose, Klaus Boye Ørnlund.

I butikken møter han kunder i alle aldre, og mener at de fremfor alt søker kvalitet.

- Tror du det er et stort motepress blant dagens foreldre?

- Både og. Mitt inntrykk er at foreldre ønsker at barna først og fremst skal ha klær som ser bra ut og som de kan leke i, enn at det må være av et spesielt merke, sier Ørnlund.

Flokkdyr

Trendforsker og sosialantropolog Øye påpeker at det er viktig ikke å dra alle over en kam. Det er mange som har råd til å kjøpe alt de ønsker, men når alle skal gjøre det samme oppstår det problemer.

Som forsker og antropolog er hun sikker i sin sak. Ingen er individualister, alle er flokkdyr.

- All respekt for de som føler ekte lykke når de kjøper en liten Dior kjole til barnet sitt, men mange i middelklassen kan måtte forsake viktige ting ved å kjøpe den nye Burberry sparkebuksen, og da blir det helt feil, sier Øye.

Øye tror at trenden etter hvert vil snu. De som tar ansvaret for det er det hun kaller for den alvorlige generasjonen.

- Vi traff dem blant annet etter Utøya. De er solide, jordnære og fornuftige. De snakker i vi og de form, ikke bare meg. Vi får se om en ti års tid, når de selv blir mødre, tror Øye.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!