=

Om testen

Fiskepinnene og de panerte fiskeproduktene er vurdert ut i fra andel fisk, innhold av salt, energi, fett og protein.

Mye fisk og protein har trukket opp, mens høyt innhold av salt, fett og energi har trukket ned.

Andel fisk er tillagt størst vekt i vurderingen.

Produktene er testet ut fra innholdsdeklarasjonen - smak er ikke et kriterium i testen.

Foreldre & Barns ekspert klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen ved Bjørknes Høyskole har utført testen.

Ukjente fiskeslag

Flere av fiskepinnene i testen inneholder fiskearter som ikke alltid er like velkjente i dagligtalen for oss nordmenn.

Alaska Pollock: Fiskeart i torskefamilien som lever i Stillehavet. Til sammenligning med torsk er den noe magrere og mildere i smak.

Hoki-fisk: Torskelignende fisk som finnes i havområdene rundt Australia og New Zealand.

Som Foreldre & Barn tidligere har skrevet, er det svært varierende innhold av fisk i panerte fiskeprodukter. Andelen fisk i de 18 produktene som er med i testen varierer fra snaut halvparten til tre fjerdedeler.

Klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen ved Bjørknes Høyskole har utført testen for Foreldre & Barn. Hun har kåret Findus-produktet Lettpanert torsk til testvinner med terningkast 6. Lettpanert rødspette får også en 6-er - begge disse produktene inneholder 75 prosent fisk.

- Gode valg hvis du skal ha panert fisk til middag, mener hun.

Mari Mohn Paulsen har tidligere testet blant annet knekkebrød, smør og frossenpizza for Foreldre & Barn.

Velg de med mest fisk

Mange barn er glad i fiskepinner, og det er raskt og lettvint å tilberede i en travel hverdag. Men hvor sunt er det egentlig? Ernæringsfysiologen mener det er helt ok å spise fiskepinner til middag en gang i blant, selv om det selvfølgelig er enda sunnere å spise rene fiskefileter.

Synes du det er greit å spise fiskepinner til middag? Sjekk hva leserne mener i vårt forum.

Fiskepinner og annen panert fisk består av fisk og panering i form av mel, kavring etc. Andelen fisk i fiskepinnene som er med i testen varierer fra 52 til 75 prosent. De resterende 48-25 prosentene utgjøres av panering. Det er dermed ikke gitt at du får i deg veldig mye fisk ved å spise et fiskepinne-måltid.

- Velg gjerne de typene som inneholder høyest andel fisk. Og så er det fint å servere for eksempel fullkornsmakaroni eller poteter, og grønnsaker til, anbefaler Mohn Paulsen.

Stek i stekeovnen

Det er også et poeng å begrense fettmengden: De fleste typer panert fisk er stekt eller fritert i olje på forhånd.

- Paneringen fungerer som en svamp og vil trekke til seg ekstra fett i stekepanna. Stek derfor gjerne fiskepinner i stekeovnen, på bakepapir, sier Mohn Paulsen.

Hvis du steker i panne er det også lurt å velge for eksempel rapsolje til å steke i. Noen av produktene er også laget slik at du skal kunne steke dem i panne uten fett.

Når vi har testet fiskeproduktene har vi i tillegg sett på saltmengden. Da vi testet skinkepålegg, hadde alle produktene for mye salt til å kunne få toppscore.

Barn under to år bør ikke spise mer enn 2 gram salt daglig. For voksne og barn i skolealder anbefales det maks å innta 5 gram salt om dagen. I ferdigretter er det ofte mye tilsatt salt, og dette gjør at den totale saltmengden kan bli høy dersom du spiser mye ferdigmat i hverdagen. Også fiskeprodukter som panert fisk kan bli en stor saltkilde for barn dersom dette serveres ofte.

Omega 3

Med unntak av ett produkt (Fiks laksenuggets fra Lerøy) er samtlige av de panerte fiskeproduktene i testen laget av hvit fisk. Hvit fisk inneholder mindre omega 3 enn fet fisk som laks, sild og makrell.

Forskningsdirektør Livar Frøyland i Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) har tidligere sagt til Foreldre & Barn at han mener det har vært litt for mye fokus på omega 3, på bekostning av de andre positive virkningene av å spise mye fisk.

- I Norge har vi ikke noen mål for hva en dagsdose marint omega 3 bør være. Men i EU har de det: Der har de satt at man for å forebygge hjerte- og karsykdommer hos frisk bør få i seg 250 mg marint omega 3 (EPA og DHA) pr dag. Spiser du 150 gram laks, altså en middagsporsjon er dette nok omega 3 for en uke. 150 gram hvit fisk er nok til 2 dager, sier Frøyland.

Engelsk oppskrift

Testens tapere ble de to Fish & Crisp-produktene fra Findus. Markedsdirektør Malin Valdal Corneliussen forklarer at disse er laget på en tradisjonell engelsk oppskrift i England (fish and chips sitt hjemland), og består av hele fiskefileter med panering.

- For denne serien er paneringen en stor del av smaksopplevelsen. Produktene konkurrerer inn mot hamburger og annen «kosemat», og er da et sunnere alternativ enn disse, sier Corneliussen.

Fish & Crisp inneholder også palmeolje, og dette forklarer Findus' markedsfirektør med at er nødvendig med den produksjonsmetoden de bruker i dag. De har redusert innholdet av palmeolje fra 100 % til 21 %, og jobber videre med å finne andre alternativer.

Les også:

Denne sjokolademelken er sunnest.

Smøret som er sunnest på brødskiva.

Stor test av søtpålegg

Grillpølsene som er best i test

TESTET: 18 ulike typer fiskepinner og panerte fiskeprodukter. © Foto: Tore Fjeld

LETTVINT MIDDAG: Fiskepinner klarer alle å lage, demonstrerer Emma (3). © Foto: Tore Fjeld

FISKERKOMPISER: Emma og Preben. © Foto: Tore Fjeld

GAP OPP: Spiser du fisk, så holder du deg frisk! © Foto: Tore Fjeld

FISHFINGERS: Var det sånn du mente, lurer Preben på. © Foto: Tore Fjeld

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!