Om testen:

Vurderingen av de 13 frokostblandingene er utført av ernæringsfysiolog Iren Vagstad Ellingsen. Hun har en bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber nå som ernæringsfysiolog ved Heiaklinikken i Lier, samt at hun har eget firma der hun gir kostholdsråd til grupper, for eksempel skoler, barnehager og idrettslag.

Produktutvalget i testen representerer de fleste typene frokostblanding som er til salgs i dagligvarekjedene. Produktene som er testet denne gangen er frokostblandinger som i utforming og innhold appellerer til barn.

Produktene er vurdert i forhold til hverandre, slik at samme produkt ikke nødvendigvis vil få samme terningkast i en annen test.

Testen er gjort ut fra innholdsdeklarasjonen, smak er ikke et kriterium i testen.

Produktene er kjøpt inn i uke 40, prisen som er oppgitt er det produktene kostet i den butikken de ble kjøpt (Meny).

Utvalget av frokostblandinger i fargerike kartonger prydet med morsomme figurer blir stadig større. Og har du en morragretten og litt matlei unge, kan det være fristende å ty til ferdigkjøpt frokostblanding for å sikre at poden i det hele tatt får i seg noe mat før skolen eller barnehagen.

Men det er absolutt ikke alle frokostblandingene som egner seg til frokost, mener ernæringsfysiolog Iren Vagstad Ellingsen, som har testet 13 ulike frokostblandinger for Klikk.no.

Hun har tidligere testet blant annet potetsalat og fiskegrateng for Klikk.no

Søtere enn kjeks 

Innholdet av tilsatt sukker er det viktigste du skal se etter når du velger frokostblanding. Det er nemlig fort gjort at et barn får i seg for mye sukker, med fare for at det fortrenger andre viktige næringsstoffer.

- Noen av frokostblandingene inneholder så mye sukker at de ikke er sunnere enn kjeks, eller godteri for den del. Og selv de som kommer best ut i denne testen, inneholder så mye sukker at du uansett ikke bør tilsette ekstra sukker eller syltetøy, sier Vagstad Ellingsen.

Det er 3 produkter som skiller seg ut i positiv retning, og som alle får terningkast 5. Dette er Jippi Havreputer, Quaker Minifras og Jippi Frokosttall. Men selv disse bør spises ”bart”, altså uten ekstra tilsetning av sukker. Synes du det blir litt ”traust”, kan du eventuelt bruke frisk frukt eller bær som tilbehør, tipser ernæringsfysiologen.

- Problemet med å spise en veldig sukkerrik frokost, er at du da vil få en rask blodsukkerstigning, og så et tilsvarende raskt fall i blodsukkernivået kort tid etter, slik at du blir sulten igjen ganske fort. For et barn som skal konsentrere seg på skolen er det uheldig, sier Vagstad Ellingsen.

Er du blant de som ”våkner” best av en søt frokost, kan et tips være å blande frokostblanding med havregryn eller 4-korn. Da får du en ganske sunn og næringsrik frokost som samtidig smaker søtt og godt. Skjønt det aller sunneste er å holde seg til havregrøten, da.

Det går også an å lage egen frokostblanding, det vil i de fleste tilfeller være sunnere enn ferdigkjøpt.

Velg havre

Mange frokostblandinger ”skryter” på pakningen av at de inneholder fullkorn. Det er bra, men det spørs jo hvor stor andelen fullkorn er, og hva slags fullkorn det er snakk om. Vagstad Ellingsen sier at det er lurt å velge frokostblandingene med mest fullkorn, jo nærmere 100 prosent, desto bedre. Da får du mest vitaminer og mineraler.

Velg gjerne fullkorn fra havre, som er et sunnere kornslag enn hvete. Se også etter frokostblandinger med maks 10 % sukkerarter.

Sukker er ikke bare det som står oppgitt som sukker på pakningen, men også tilsetninger som dekstrose, maltodekstrin, druesukker, sirup, fruktose, etc. Veldig bearbeidet stivelse fra korn vil også lettere tas opp i kroppen som sukker, slik som hvetemel, rismel og maismel.

- Ikke la barna velge fritt blant alle, for det er stor forskjell på innholdet i de ulike typene frokostblanding, sier hun.

Saltkilde

I det siste har det vært mye fokus på inntaket av salt, siden de fleste nordmenn får i seg mye mer salt enn de 5 gram pr dag som helsemyndighetene anbefaler. Det mange ikke tenker på er at også mat som ikke smaker salt kan være en stor saltkilde.

Dette gjelder for eksempel brød, og frokostblandinger.

– Det er ikke så mye salt pr 100 gram, men dette er jo ting du spiser en ganske stor mengde av. Det blir fort noen gram i løpet av dagen, sier ernæringsfysiologen.

Les også: 

Stor smakstest av knekkebrød

Den sunneste servelaten smaker forferdelig

De beste vinterskoene 2014 - stor test!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!