CAND. FISK: Klinisk ernæringsfysiolog Helen Engelstad Kvalem har doktorgrad på miljøgifter i fisk. © Thomas Xavier Floyd

MSC-merking

* Marine Stewardship Council (MSC) er en global, uavhengig organisasjon som ble dannet for å finne en løsning på overfiske.

* Det blå merket er en garanti for at fisket har foregått på en forsvarlig måte slik at det ikke skader hverken miljøet eller bestanden.

* MSC-merkingen omfatter kun fisk som lever vilt i havet, ikke oppdrettsfisk.

* Noen produsenter merker sine produkter med egne merker, for eksempel "Fish for life". Dette er ikke det samme som MSC-merke.

Saltinnhold

Høyt saltinnhold: Over 0,5 g natrium (1,25 g salt) per 100 g vare.

Middels saltinnhold: 0,1 - 0,5 g natrium (0,25-1,25 g salt) per 100 g vare.

Lavt saltinnhold Under 0,1 g natrium (0,25 g salt) per 100 g vare.

Ferdiglaget fiskegrateng du kjøper i butikken inneholder generelt ikke så mye fisk, men er helt grei middag en gang i blant, mener Helen Engelstad Kvalem som er klinisk ernæringsfysiolog og har doktorgrad på miljøgifter i fisk. Til daglig foreleser hun i ernæring ved Bjørknes Høyskole i Oslo, i tillegg til at hun er forsker.

Fisk, salt og olje

Kvalem har vurdert næringsinnholdet i 10 ulike typer fiskegrateng du finner i frysedisken i dagligvarebutikken. I testen har hun sett på innhold av fisk, hvilken type olje eller fett som er brukt, samt saltinnhold. Det siste er spesielt viktig i produkter som små barn skal spise, da barn tåler en vesentlig mindre mengde salt enn voksne. Ernæringsfysiologen har også sett på om produktene har miljømerket MSC. Dette har ikke noen betydning for produktets sunnhet, men MSC-merket innebærer at fisken er fanget på en måte som er bærekraftig for naturen.

- Når du kjøper fiskegrateng eller andre ferdige fiskeprodukter, har du faktisk mulighet til å velge det som er bra for miljøet. Det har du ikke når du kjøper fersk fisk i fiskedisken, for eksempel, den er jo ikke merket, forklarer Kvalem.

Mest fisk i testvinneren

Testvinneren fra Coop inneholder overraskende mye fisk sammenlignet med de fleste andre produktene i testen. Den har 38 prosent fisk, og i tillegg 7 prosent bacon, slik at du her får i deg mye proteiner gjennom måltidet. Dette er også den eneste gratengen som inneholder MSC-merket fisk.

Testens taper, Lerøy fiskegrateng med makaroni, kunne like gjerne hett "Makaronigrateng med fisk". Her er det faktisk mer makaroni enn fisk.

- Fiskegrateng er ikke det jeg vil kalle en spesielt sunn middag, men det spørs hva alternativet er. Noen ganger vil man ha noe lettvint det bare er å putte i stekeovnen. Da er fiskegrateng et bedre valg enn ferdigpizza, mener Kvalem.

Forskningsdirektør Livar Frøyland i Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) synes heller ikke foreldre skal ha dårlig samvittighet om de velger ferdiglaget fiskegrateng i stedet for rene fiskefileter.

- Noen barn er ikke så glade i ren fisk, men synes kanskje at fiskegrateng er greit. Har du mulighet til å velge, er det selvfølgelig best om du tar det produktet med mest fisk. Men uansett vil jo barnet få i seg litt fisk, og det er bedre enn å spise pølser, mener Frøyland.

Trenger ikke poteter

Helen Engelstad Kvalem oppfordrer til å supplere fiskegrateng med sunt og godt tilbehør. Siden fiskegrateng allerede inneholder masse karbohydrater i form av makaroni, trenger du ikke poteter i tillegg. Bruk heller mer grønnsaker. Kvalem er selv tobarnsmor, og har et lite triks for å få barna sine til å spise mer grønnsaker.

- Jeg pleier å si at maten er ferdig litt før den egentlig er det. På bordet står det forskjellige oppskårne grønnsaker, for eksempel gulrøtter. Da er de sultne og spiser fort ganske mye grønnsaker mens de venter på middagen, sier hun.

Fisk som pålegg

I myndighetenes kostholdsråd som kom i 2011, anbefales det at man spiser fisk to til tre ganger i uken, og en ukentlig mengde ren fisk som er 300-450 gram. Av dette bør cirka 200 gram være fet fisk.

Spiser du bearbeidete fiskeprodukter med et forholdsvis lavt innhold av fisk, må du med andre ord spise fisk oftere enn dersom de spiser rene fiskeprodukter.

- Mange foreldre synes det er vanskelig å få barna til å spise nok fisk. Men det må jo ikke være fisk til middag. Fisk som pålegg er også kjempefint, for eksempel makrell i tomat, sier Livar Frøyland.

Kommentar fra testens taper

- Lerøy Fiskegrateng 430g med makaroni har vært på markedet i mange år. Det er Norges tredje største produkt og har med kombinasjonen lav pris og akseptabel kvalitet vunnet sin faste kundekrets hos Rema 1000, sier Anne Merete Samnøen som er kategoriansvarlig for fryst sjømat i Hallvard Lerøy AS.

Hun forteller at de faktisk nå er i en produktutviklingsprosess der målet er å ende opp med en grateng som heller inneholder cirka 25% fisk.

Samnøen viser også til at Lerøy har andre produkter som har høyere innhold av fisk: Lerøy Ishavsgrateng 450g med fullkornspasta og 30% torsk som selges hos Coop og Rema 1000 og Lerøy Fisk i Form (selges hos Coop) som også inneholder 30% torsk, inneholder ikke makaroni, men har i stedet brokkoli, gulrot og blomkål.

FISKELYKKE: Emma Christine Myrvold Øverland (7) har vært på fisketur! © Tore Fjeld

LITE FISK: Lerøy fiskegrateng kunne like godt hett makaronigrateng. © Tore Fjeld

HÅVER INN: Emma har håven full av fiskegrateng, med varierende fiskeinnhold. © Tore Fjeld

COOP PÅ KROKEN: Emma har fisket testvinneren. © Tore Fjeld

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!