Utvalget av ferdigmat er blitt stadig større i dagligvarebutikkene de siste årene, noe som trolig skyldes at stadig flere har dårlig tid til å lage mat og mange spiser middagen sin alene.

For nesten uansett hva du har lyst på til middag, finnes det tilgjengelig som ferdiglaget rett, enten i kjøledisken, som hermetikk eller frysevare. De fleste rettene kan kjøpes i en mengde som tilsvarer én porsjon, og det er jo spesielt praktisk til de som ikke har en stor familie å spise middag sammen med.

Og når hele 40 prosent av husholdningene i Norge nå består av 1 person, er dette et stort marked.

Vil du heller lage maten selv, kan du jo prøve en av disse 5 middagene for single.

Vi har plukket ut noen av de mest vanlige ferdigrettene og vurdert næringsinnholdet og ingrediensene i disse. Utvalget spenner fra norsk tradisjonsmat som komler, kjøttkaker og lapskaus, moderne hverdagsretter med pasta og ris, til mer eksotiske retter inspirert av kinesisk og indisk mattradisjon. 

Lite grønnsaker, mye salt

Vårt utgangspunkt for denne testen var: Er ferdigmat like ernæringsmessig bra som å lage middagen selv fra bunnen? Stort sett ikke, er konklusjonen til klinisk ernæringsfysiolog Marte Ottesen, som har utført testen for Klikk.no.

Årsaken er at de fleste rettene inneholder for lite grønnsaker ut fra hva som er anbefalt, og flere av rettene er veldig salte. Dessuten gir de fleste rettene i underkant av den mengden kilokalorier som er anbefalt i et middagsmåltid.

For kalorifattig

- En vanlig middag bør tilføre rundt 600 kcal for en gjennomsnittlig kvinne og opp mot 700 kcal for en mann. En tenker seg da at middagsmåltidet skal dekke cirka 30 prosent av det daglige energiinntaket.

Det er få av de testede ferdigrettene som ligger så høyt på energiinnhold. I utgangspunktet kan man tenke at dette er en positiv ting med tanke på å unngå overvekt.

- Men hvis du blir skikkelig mett av middagen, er det imidlertid mindre sannsynlig at du tyr til småspising og dessert etter middag, mener Marte Ottesen.

For hvis du blir fort sulten igjen etter middag, er veien ofte kort til godteskålen eller potetgullposen litt utpå kvelden.

Pytt i panne fra Findus og Fjordland komler er de eneste blant de testede ferdigrettene som tilfører minst 600 kcal fra det som produsenten har oppgitt som én porsjon. Trondhjems lys lapskaus er den retten med lavest energiinnhold med bare 312 kcal pr porsjon. Det står at en boks inneholder 2-3 porsjoner, men skal du spise kun lapskaus til middag bør du faktisk spise hele boksen alene for å bli mett.

De fleste av ferdigrettene vi har testet inneholder mellom 400 og 600 kcal pr porsjon. Dette er litt i minste laget til de fleste voksne. For å få et fullverdig måltid, kan du derfor fint spise en salat ved siden av, eller lage en sunn dessert i tillegg.

For lite grønnsaker

Det er også gjennomgående for lite grønnsaker i rettene i forhold til det som er anbefalt av helsemyndighetene.

Tallerkenmodellen sier at en normal sunn kost skal 1/3 av tallerkenen fylles med magert kjøtt, fisk eller egg (proteinkilder), 1/3 poteter, pasta, ris eller brød (karbohydratkilder) - velg helst fullkornsvarianter der hvor det er mulig. Den siste tredjedelen bør være grønnsaker, som er rike på fiber, vitaminer, mineralstoffer og antioksidanter, i tillegg til å bidra til økt metthetsfølelse og stabilisere blodsukkeret.

De fleste rettene i testen inneholder langt mindre enn 1/3 grønnsaker, men til gjengjeld mer karbohydrater i form av poteter eller vanlig pasta. Kun en av rettene - Fjordland laksefilet med grønnsaker, fullkornris og urtedressing - inneholder fullkornsris, som er sunnere enn vanlig ris.

- Når det gjelder innhold av karbohydrater i middagsmåltidet er man fra et helseperspektiv ikke så opptatt av mengden, men snarere kildene til karbohydrater. Ved å inkludere en god porsjon grønnsaker eller belgfrukter som tilbehør, samt velge fullkornsvarianter av ris og pasta vil man kunne forbedre sammensetningen av en hvilken som helst middagsrett vesentlig, sier ernæringsfysiolog Marte Ottesen.

Proteininnholdet i en middagsrett avhenger som regel av hvor mye kjøtt- og fisk en middagsrett består av. Mange av rettene i testen har et helt greit proteininnhold.

Kyllingrettene, samt lakseretten fra Fjordland får pluss for å inneholde sunnere proteinkilder enn de øvrige. De rene pastarettene (Fersk pasta carbonara og Spagetti a la Capri) og Trondhjems lys lapskaus har for lite kjøtt eller andre proteinkilder til å være en fullverdig middag. Her bør du derfor enten tilsette kjøtt eller for eksempel servere en porsjon linser ved siden av. 

Mye salt

Veldig mange av oss får i oss for mye salt i løpet av en dag. Inntaket av salt pr dag er bør begrenses til maks 6 gram, men de fleste spiser langt mer enn dette.

Dette kan ha en rekke negative helseeffekter, som økt blodtrykk og risiko for hjerte- og karsykdommer. Ferdigmat har ofte veldig høyt saltinnhold, og det gjelder også noen av rettene i denne testen. Den salteste retten er Fjordland komler/raspeballer med salt kjøtt, vossakorv og kålrotstappe - her får du i deg over 8 gram salt bare på 1 porsjon. Dette er også den mest energirike retten med nesten 1200 kcal pr porsjon, så dette er ikke hverdagsmat.

Er det ett fett?

Det er stor variasjon i næringsinnhold og fettkvalitet blant de testede ferdigrettene. De to rettene fra Fjordland; komler og kjøttkaker, kommer dårligst ut med tanke på totalt fettinnhold og andel av fettet som er mettet.

Laksefilet fra Fjordland og Fersk pasta carbonara fra John & Manfred er også nokså fettrike retter, men det utgjøres hovedsakelig av umettet fett og er derfor ansett som gunstigere.

Les også:

Enkle middager du lager sammen med barna

Slik gikk det da vi testet kyllingmiddager

Denne kokkekniven er den skarpeste

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!