Om testen:

Denne testen er en sunnhets- og ernæringstest av 11 ulike typer is som ikke er tradisjonell fløte- eller saftis. I testen er det med produkter basert på ren fruktjuice, ris, soya, yoghurt, samt lett-iser.

Testen er utført for Klikk.no av klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen ved Bjørknes Høyskole. Verken smak eller pris har vært et kriterium for rangeringen av produktene i denne testen. Produktene er sammenlignet med hverandre og rangert på en skala der den ernæringsmessig beste har fått terningkast 6, mens den minst sunne har fått terningkast 1.

Næringsinnhold er vurdert per 100 gram fordi de ulike istypene i testen selges i ulik størrelse ¿ noen i form av pinneis, mens andre er i form av 1 liters-kartonger.

Innhold av sukker, fett og energi er vurdert. Is som inneholder palmeolje har fått trekk for dette, da denne fettypen er ugunstig ¿ både for helsen og for miljøet.

- Is basert på soya- eller rismelk kan være fine alternativer for mennesker som er allergiske mot melk, eller som av overbevisningsgrunner ikke drikker melk (veganere). Men de er ofte ikke sunnere når det kommer til innhold av sukker, fett og energi, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Mohn Paulsen

Hun har testet 11 typer alternativ is for Klikk.no. Hun har tidligere testet blant annet brunost og påskegodt for Klikk.no.

Is er dessert

De fleste tenker kanskje ikke på om det er sunt eller ikke når de faller for fristelsen til å kjøpe seg en is, men har du som oss lurt på om det er mulig å velge typer som er sunnere enn andre?

De siste årene har det kommet mange varianter på markedet, både de ulike typene soya- og risis, som kanskje først og fremst er ment for de med allergi, men også blant annet yoghurtis og lettis. Det må da være sunnere, eller?

Med unntak av den 100 prosent juicebaserte testvinneren, er ingen av disse produktene å anse som spesielt sunne. Is er et dessert-produkt, og et koseprodukt, og er du opptatt av å begrense inntaket av sukker og mettet fett, begrenser du isspisingen til de store høydepunktene.

For selv om produsentene har gitt isene fiffige navn som ”frozen yoghurt”, er det så godt som alltid langt mer sukker i ”yoghurt-isen” enn i vanlig yoghurt. Det er gjerne sukkeret som gjør at vi synes det smaker godt...

Og apropos smak, i fjor fikk vi noen virkelige is-eksperter på 8 og 9 år til å smaksteste 15 forskjellige iser.

 Unngå lettis til de minste

I istyper som markedsføres med at de inneholder mindre sukker, fett og kalorier, er sukkeret erstattet med noe annet:

– Lettis er kommet i flere varianter de siste årene. Det man bør være oppmerksom på dersom man velger slike istyper er at is tilsatt kunstige søtningsstoffer ikke anbefales for barn under 3 år. Styr dermed unna lettis til de minste barna, råder Mohn Paulsen.

Er du blant dem som ikke tåler melk, bør du være obs på at du velger produkter uten palmeolje. To av istypene basert på soya i denne testen inneholder en liten mengde palmeolje – noe man bør styre unna både av helsemessige og miljømessige årsaker.

Juice-isen er sunnest

Som nevnt er det en av istypene i testen som skiller seg ut i positiv forstand, det er den 100 % juicebaserte pinneisen fra Del Monte. Den er helt fettfri og inneholder heller ikke tilsatt sukker, så denne kan faktisk inngå som en av ”fem om dagen”.

Det går også fint an å lage sin egen is, tipser den kliniske ernæringsfysiologen. For eksempel kan du la barna være med å lage sin egen hjemmelagede favoritt-is.

Lag f.eks. smoothie basert på friske eller frosne bær og frukt og frys ned til ispinner. Resultatet er fargerike, sunne is som er ekstra stas å spise siden man har vært med å lage den selv.

Les også:

Slik gikk det da vi testet kakemikskaker

Stor smakstest av mørk sjokolade

Denne kaffen er best i test

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!