Slik sjekket vi prisene

  • Alle prisene er innhentet 6.november.
  • Utvalget tilsvarer en stor ukehandel for en familie med to-tre barn.
  • Der varen eller en tilsvarende vare er i sortimentet, er snittpris fra øvrige butikker brukt.
  • Det er innhentet priser fra Rema 1000 og Meny også, for referanse, men disse er ikke en del av denne prissammenligningen.

Vi har pristestet sju dagligvarebutikker på nett. Det er tidsklemmevennlig å kunne plotte inn handlelista på nettet og få varene sendt hjem, for eksempel en gang i uka. Men lønnsomt er det ikke. Ennå.

Kolonial.no kommer best ut i vår sammenlikning.

Handlelista, som skal tilsvare en stor ukehandel for en familie med to-tre barn, kommer på 2510 kroner om du handler på kolonial.no.

Det er 260 kroner mindre enn nestemann, 123levert.no (12 prosent). Dyrest er retthjem.no. Handlekurven der koster 3870 kroner - 1360 kroner mer - en prisforskjell på 54 prosent!

Hold markøren over for å se det nøyaktige beløpet i hver butikk.

Klikk her for å se alle prisene i alle butikkene.

Men vi sjekket også mot to av de etablerte kjedebutikkene. På Rema 1000 kostet vår handleliste 2146 kroner, 17 prosent mindre enn på Kolonial.no. På Meny måtte vi betalt 2374 kroner for de samme matvarene.

Karl Munthe-Kaas, adm.dir. i Kolonial.no, ser det som en selvfølge at hans nettbutikk er billigst, men måler helst sin butikk mot kjedene:

- Vi skal ligge mellom Rema 1000 og supermarkedene i pris. Klikks pristest viser at vi ikke har vært raske nok med å skru ned prisene, spesielt på noen produkter som vanligvis er billigere i julesesongen. Dette har vi umiddelbart gjort noe med. Vi jobber kontinuerlig med å følge prisene til dagligvarene tett, sier han.

Priser på levering

Detaljert info om leveringstider etc. på nettsidene:

Kolonial.no

Oslo og Akershus. Hjemkjøring kr. 79. Henting gratis fra 21 hentesteder.

123levert.no

Oslo og østlandsområdet, til Kongsberg. Varene levert på døra kr 79. Gratis ved bestilling over 1000 kr.

Dagligvareexpressen (dex.no)

Oslo, Akershus og Drammen. Min. beløp kr. 600. Varene levert på døra kr. 99..

Dagligvarerdirekte.no

Oslo. Levering med en times margin, kr. 100. Gratis kjøp fra kr. 700.

Matenhjem.no

Oslo og nærliggende områder, kr. 79.

Matnet.no

Oslo og Sandefjord, Tønsberg.  Kr. 89.

Retthjem.no

Oslo og nærliggende. Levering fra 45 til 111 kr. for private, fra 36 til 109 kr. for bedrifter.

Satser økologisk

123Levert.no, som kommer nest best ut i testen, har en markant satsing på økologiske varer. I motsetning til testvinneren har de også gratis frakt når kassalappen overstiger 1000 kr.

- Vi er ok fornøyd, spesielt med at vi er billigst på de varene som betyr mest for kundene, poengterer daglig leder Robert Lied.

Dagligvarerdirekte.no havnet midt på treet i prisundersøkelsen:

- Vi er fornøyd med plasseringen, men mener det er viktig å se på sluttsummen på kassalappen. Kostnader som frakt, pant, moms og fakturagebyr kan hos noen aktører totalt beløpe seg til 20% av handlesummen. Vi er blant de aller billigste på markedet når alt regnes inn, sier markedssjef Jack Bauer Hos Dagligvarer Direkte.

Ved kjøp for minst 700 kroner er levering er gratis fra Daglivaredirekte.no.

Venter høy vekst

- Flere faktorer bidrar til at omsetning av dagligvarer på nett ikke har slått mer an. Kostnadene er store når man skal distribuere til et langstrakt land. I tillegg er butikk-tettheten i Norge stor, understreker Johanne Kjuus, fagsjef Handel i Virke.

- Det er høyst sannsynlig at en overetablering av nærbutikker i Norge bidrar til å hindre vekst for nettbutikkene, istemmer Andreas Juell, daglig leder i Famba Holding AS, som eier Rett Hjem og Daglivareexpressen. 

Likevel venter bransjeekspertene høy vekst. Ifølge Virke vil 0,5 prosent av daglivare-omsetningen på om lag 160 milliarder kroner i år vi være fra netthandel. Det tilsvarer 800 millioner kroner.

De neste årene spås veksten til 50 prosent i året. Men det er matkasser som akkurat nå vokser mest:

- Folk vil ha ferdige måltider, ferdige middagspakker og ferdige matkasser, for å komme seg ut av tidsklemmen, sier Kjuus.

Denne tabellen viser butikkenes priser per kategori. Hold markøren på stolpene for å se prisene.

- Ikke sammenlignbart

Det er irrelevant å sammenlikne prisene fra retthjem.no med de andre, fordi nettbutikken selger mest til bedriftsmarkedet, mener Andreas Juelll i holdingselskapet FamBa, som eier Rett Hjem.

- En nettbutikk har et helt annet kostnadsbilde. Vi trenger eget callsenter, egne plukkere, egne kjølebiler, nettside som hele tiden må fornyes, egne selgere. Vi skal tjene penger "hele veien " i motsetning til sammenlignbare konkurrenter.

Det er lett å holde lave priser når man taper penger, hevder Juell. som leverer dette lille stikket:

- Hadde det ikke vært for velvillige investorer, hadde vi nok fortsatt vært ganske alene i dette markedet, sier Juell.

For øvrig leverer de fleste nettbutikkene i undersøkelsen også til bedrifter.

Færre impulskjøp

Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no forventer nær 100 millioner i omsetning i år og kan fortelle om rask vekst akkurat nå.

- Vårt mål er å lage en matbutikk på nett med lave priser, fantastisk utvalg, og funksjonalitet som gjør handelen inspirerende og effektiv. En knallsterk og konkurransedyktig tjeneste skal rekruttere flere kunder, sier han.

I likhet med flere av aktørene, peker Munthe-Kaas på spart tid, mindre kasting av mat, bedre planlegging og færre impulskjøp som gode incentiver til å handle hjemmefra.

- De unødvendige impulskjøpene forsvinner. Penger spart. Vi ser ingen hinder for vekst i netthandel innen dagligvarer, bare muligheter, sier Robert Lied i 123levert, som har som mål å bli størst på økologiske dagligvarer i  Norge. Antatt omsetning er rundt 10 milllioner i 2015.

- Som å ta bussen

Jack Bauer i Daglivarerdirekte.no mener det også er et viktig miljøaspekt ved netthandel av mat:

- Vi trenger færre biler ute på veiene - ikke flere. Å handle dagligvarer på nett kan sammenlignes med å ta bussen til jobb: fremfor at 1000 mennesker skal kjøre til og fra butikken kan man spare mange kilometer på å benytte seg av en profesjonell aktør til å gjøre hjemleveringen.

Johanne Kjus i Virke tror også at ny teknologi og smarte logistikkløsninger vil presse prisene ned, men ikke før større aktører går inn i markedet for fullt.

Det gjør de snart. Meny har annonsert planer om egen netthandel. Det har også nettgiganten Komplett.no. Det kan gjøre det enda tøffere å vinne kampen om sofakundene.

Matenhjem.no og matnet.no har ikke besvart Klikk.nos henvendelser i forbindelse med prisundersøkelsen.

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!