Om testen:

Foreldre & Barn har testet åtte ulike barnegrøter, alle kjøpt i dagligvare- og helsekostbutikker i Akershus i desember 2014.

Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog og phD-stipendiat ved NIH har gjennomført testen for oss. Hun har vurdert barnegrøtene utfra næringsinnhold pr. porsjon (ikke pr. 100 gram) ettersom næringsinnholdet endrer seg betraktelig ut fra om man lager grøten som anbefalt med vann eller med morsmelk.

Grøtene er vurdert ut fra innhold av jern, fett, vitamin-D, salt, sukker, proteiner og karbohydrater. Alle produsentene anbefaler 30 gram pulver pr. porsjon.

Grøtene i testen er anbefalt fra seks eller åtte måneder. Pris er ikke med i vurderingen.

Grøt er et godt alternativ når barnet skal over til fast føde. Fra seks måneders alder er ikke morsmelken lenger nok, barnet trenger ekstra tilførsel av jern,energi og andre vitaminer og mineraler. Helsemyndighetene anbefaler at grøt introduseres gradvis fra tidligst fire måneder, helst mens mor ammer. Men hvilken grøt skal vi velge?

God miks

En grøt bør bestå av en god porsjon fett (hovedsakelig umettet), moderat med proteiner og karbohydrater, samt inneholde lite salt, sukker og eventuelt herdet fett, sier Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog og phd-stipendiat ved Norges idrettshøgskole.

Hun har vurdert et utvalg av barnegrøtene på det norske markedet.

Ifølge ernæringsfysiologen kan man fint lage grøt til barnet selv, men det er lett at jerninnholdet blir for lavt.

– Man kan lage en fullverdig grøt til barnet selv ved å bruke fullkornprodukter. Smaksett med frukt og bær, unngå tilsetning av bordsukker ellermaltodekstrin, eller for mye salt. Bland dette ut med morsmelk eller erstatning. Sistnevnte gjerne med tilsatt marine omega-3-fettsyrer, forklarer Mathisen.

Det viktige jernet

Grøt som er beregnet for barn fra seks måneders alder, bør være tilsatt jern. Det medfødte jernlageret til spedbarn er vanligvis lavt når barnet runder et halvt år. Fram til ca. to år er det høy risiko for å få jernmangel, som kan gi svekket mental og motorisk utvikling for barnet. I verste fall kan det føre til permanent skade på nervesystemet.

– Faren for jernmangel er noe av årsaken til at man ønsker utvidelse av matrepertoaret fra rundt seks måneder, sier Mathisen.

Korn og mel har et naturlig jerninnhold, men mengden varierer. Det er mest jern i hirse, sammalt hvete, spelt, havre, rug og bygg. Jernet sitter i de ytterste delene av kornet, og det er derfor viktig å bruke mel som er laget av hele korn (sammalt). Det finnes ulike typer jernforbindelser,noen tas lettere opp i kroppen enn andre. Jernfumarat og jernsulfat er begge effektive for å forebygge jernmangel.

– Grøtvariantene fra Hipp er tilsatt jernsulfat, dessverre i en litt lav konsentrasjon. De andre leverandørene har enten ikke spesifisert hvilken jernform, eller har ingen tilsetning, sier Mathisen.

Nestlé har desidert mest tilsatt jern. Kjemisk forbindelse er ikke deklarert, men Nestlé opplyser til Foreldre & Barn at det er av typen jernfumarat.

Fett nok?

Behovet for energi til vekst og utvikling hos de minste barna er stort. Derfor er det anbefalt at barn opp til to år har en høyere fettandel i kosten enn andre.

– Fettmengden i grøtene varierer fra tre til seks gram pr. porsjon. Grøtene fra Semper/Småfolk og Holle er best på fett og totalt energiinnhold. Holle baserer seg på bruk av morsmelk eller erstatning, og har derfor ekstra mye fett. Nestlé har minst fett .Fettsammensetningen er bra i de fleste grøtene, med begrenset andel mettet fett.

For søtt

Tilsatt sukker gir tomme kalorier. Samtlige grøter i testen er merket «ikke tilsatt sukker», og det er små forskjeller i sukkerinnholdet. På ingredienslisten står likevel maisstivelse og maltodekstrin, som begge kan sammenlignes med tilsatt sukker.

– Totalinnholdet av sukker er noe høyt, fire sukkerbiter, i snitt 23 prosentav energiinnholdet. Men dette sukkeret finnes naturlig i kornet og frukten, og ernoe du uansett ville fått i deg hvis du spiste naturlig, sunn frukt og helkorn, sier Therese Mathisen.

Litt gluten

Helsemyndighetene anbefaler at barn introduseres for litt gluten allerede fra de begynner å spise fast føde. Studier viser at dette kan forebygge cøliaki. Mengden gluten må ikke være for stor, og skaløkes sakte og gradvis. Hvete og spelt er de kornslagene som inneholder mest gluten. Havre inneholder ikke gluten.

– Trekornsgrøten fra Holle er glutenfri, og er derfor mindre bra som eneste grøtalternativ.

Ekstra vitamin D

Fra spedbarnet er rundt fire uker er det anbefalt med tilskudd av tran eller vitamin D-dråper. Tilskuddet bør i stor grad fortsette utover et halvt års alder, ettersom nivået i både barnegrøt, morsmelk og annen barnemat er lavt. Det er anbefalt at barnet får 10 mcg vitamin D pr. dag. Hipp gir mest D-vitamin, men én grøtporsjon gir likevel bare 2,7 mcg.

Ganske like

Nestlé og Semper/Småfolk kommer best ut i vår vurdering.

– Det er vanskelig å trekke ut en soleklar vinner blant de åtte grøtene. De er ganske like i næringssammensetningen, og har alle vært varsomme med sukker, mettet fett og salt. Nestlé og Semper/Småfolk er likevel de to beste valgene. Viktigst er det at de har en god dose tilsatt jern. Semper/Småfolk har også ethøyt fettinnhold, noe som teller positivt i evalueringen av næringsbehovet for spedbarn, sier ernæringsfysiologen. Semper/Småfolk har dessuten kuttet palmeolje i sine grøter og erstattet den omstridte oljen med fløte. 

Farlig palmeolje?

Bruk av palmeolje i barnegrøt har vært kritisert på grunn av oljens høye innhold av fettsyren palmitinsyre. Palmitinsyre er én av flere mettede fettsyrer.

– Det er interessant at noen kan lage grøt uten palmeolje, mens andre ser seg nødt til å bruke denne. Den er ikke riktig å velge, verken med hensyn til helse, miljø eller etikk. Jeg har ikke lagt vekt på palmeolje i min vurdering, fordi mengden mettet fett fra palmeolje er liten i samtlige grøter, forklarer ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet mener foreldre trygt kan gi barna ferdiglaget barnegrøt, selv om de fleste typene på markedet inneholder palmeolje.

– Det er ingen helsemessige betenkeligheter ved det. I de små mengdene det her er snakk om, er jeg ikke bekymret for bruken, sier Øien.

Barnematprodusentene er underlagt svært strenge krav, som gjør at foreldre skal kunne føle seg trygge på at de gir barna en god og fullverdig ernæring. De miljømessige sidene ved bruk av palmeolje er ikke tatt med i Helsedirektoratets vurdering av palmeolje i barnemat.

Best med økologisk?

Det finnes ingen gode studier som viser helseeffekter av å spise økologisk mat. Det man vet, er at økologisk barnemat ofte inneholder mindre karbohydrater, proteiner og fett enn annen barnemat. Dessuten er den ikke tilsatt jern.

– Det mest utfordrende med økologiske grøter er at det ikke kan tilsettes viktige mineraler. Valget av økologisk handler mest om et globalt, bærekraftig hensyn, fremfor helse for den enkelte, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

Når du velger økologisk:

• Velg grøt med hirse og sammalt hvete, spelt, havre, rug og bygg, helst bløtlagt før koking.

• Tilsett C-vitamin i form av nypeekstrakt, appelsinjuice, kiwi, paprika, kålrot, blomkål eller brokkoli.

• Bruk morsmelk eller morsmelkerstatning i grøten. Morsmelkerstatning er en god jernkilde.

• Server samtidig variert middagsmat med kjøtt og grønnsaker. Kjøtt er en god jernkilde.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!