Råd for god søvn

Prøv dette:

  • Soverommet bør være mørkt, rolig og ha passe sovetemperatur. 18 grader er fint for de fleste.
  • Tren regelmessig og hold et nivå som er bra for deg.
  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helger. Særlig viktig hos dem som har døgnrytmeforstyrrelser.
  • Lag deg dine egne leggerutiner og følg dem hver kveld.
  • Lær deg en avspenningsteknikk og bruk denne hvis du har innsovningsproblemer.

Unngå dette:

  • Hard trening de siste timene før sengetid.
  • Å sove på dagtid. Unntaket er en "powernap", der du sover 15 minutter for å bygge opp formen igjen i løpet av dagen.
  • Sterkt lys hvis du må opp om natten.
  • Kaffe, te, cola og andre koffeinholdige drikker etter klokka 17
  • Tobakksrøyk
  • Å være sulten eller å innta et tungt måltid ved sengetid
  • Å ta med deg bekymringer og problemer til sengs. Blir du liggende og gruble, kan det hjelpe å skrive ned stikkord om hva som opptar deg, slik at hjernen kan få fri.
  • Alkohol selv om det kan lette innsovning. Alkohol gir urolig søvn med mange oppvåkninger og dårlig søvnkvalitet.
  • Å bli liggende i sengen hvis du ikke får sove i løpet av 30 minutter.
  • Å følge med på klokken hvis du våkner om natten.
  • Arbeid på soverommet. Soverommet er for søvn og sex.

Kilde: Søvnspesialisten

Dårlig nattesøvn er ikke alltid babyens skyld.

Selv lenge etter at barnet har begynt å sove sammenhengende om natten, kan foreldrene oppleve at de blir liggende søvnløse eller våkner ofte om natten.

Prøver du å få babyen til å sove hele natta, får du tipsene du trenger her.

Del

Ekstra overskudd i starten

Mange nybakte foreldre føler at de fra naturens side er utstyrt med noe ekstra overskudd de første ukene etter fødselen, hvor babyen ennå ikke har innarbeidet noen fast søvnrytme.

Og i perioder vil alle babyer avbryte natteroen og skape midlertidig søvnløshet hos foreldrene.

Normalt trenger de fleste mennesker syv til åtte timers nattesøvn for å fungere optimalt. Som småbarnsforelder er dette gjerne noe du i lange perioder bare kan drømme om.

Men det er stor forskjell på hvor mye en baby sover i løpet av et døgn - og dermed hvor mye foreldrene får sovet.

Kan skape søvnproblemer på sikt

Noen foreldre kompenserer for de urolige nettene med en middagslur, men ikke alle klarer å sove midt på dagen, selv om de er trette.

Er du et typisk A-menneske, vil du bli slått ut av en baby som viser seg å være en ordentlig natteravn. Og liker du å sove lenge om morgenene, kan det bli tøft om du har fått en morgenfugl.

Problemene blir desto større om den avbrutte og dårlige søvnen på sikt blir et mareritt for din egen evne til å sovne.

Det finnes mange myter om hvordan du får barna til å sove hele natta. De fleste virker mot sin hensikt, ifølge søvnterapeut Karin Naphaug.

"Lærer" feil søvnrytme

Hos noen kommer søvnrytmen helt ute av balanse etter lange perioder med nattevåk.

De opplever at de sover dårlig, våkner tidlig eller mange ganger i løpet av natten - selv etter at babyen har lært seg å sove sammenhengende natten gjennom.

- Den naturlige døgnrytmen forsvinner ikke, men man kan tillæres måter å sove på, som gjør at man lærer å sove oppstykket. Man våkner lett og sovner igjen vanskeligere. Til sammen gir dette en utilfredsstillende søvnkvalitet og søvnmengde, sier overlege og søvnekspert Olav Skatvedt ved Søvnspesialisten til dinbaby.com.

Lurer du på hva du trenger til den lille? Se disse debattene:

* Barnevogndebatten

* Bæredebatten

* Kjøpeguide 1. trimester

* Kjøpeguide 2. trimester

* Kjøpeguide 3. trimester

Skatvedt tror at den psykiske belastningen ved å frykte for natteroen holder mange våkne.

Det er mange engstelige småbarnsmødre som ligger på vakt og lytter etter om babyen gråter.

- Bekymring over barnets ve og vel, oftest ubegrunnet, kan ødelegge mange foreldres naturlige søvn. Men barn har det best hvis foreldrene har sovet godt og er uthvilte. Da først har de overskuddet som kreves for å være gode foreldre, påpeker Skatvedt.

Ifølge en undersøkelse fra Stavanger Universitetessykehus sover mødre med flere barn bedre enn førstegangmødre.

Konsekvenser for helsen

Trøtthet gjør at kroppen mistrives. Lange perioder med søvnløshet har en rekke konsekvenser for helsa.

I tillegg til at du føler deg trøtt, kan lite søvn føre til humørsvingninger og redusere yteevnen.

- Dårlig søvn gjør at du ikke føler deg opplagt, og har nedsatt konsentrasjon og toleranseterskel. Du kan også utvikle grader av depresjon samt være mer utsatt for flere ulykker, ulykker som kunne vært unngått hvis du hadde vært uthvilt, sier Olav Skatvedt.

Redusert immunforsvar

På lang sikt kan søvnunderskuddet også svekke immunforsvaret, slik at du fortere blir syk.

- Underskudd på søvn påvirker allmenntilstanden og immunforsvaret. Får du for lite søvn over lengre tid, blir du mindre motstandsdyktig, har spesialist i mikrobiologi Miklos Degre tidligere uttalt til DIn kropp.

Søvnrytmen kan reddes

Heldigvis kan man med enkle metoder få bukt med de søvnløse nettene. Det er aldri for sent å redde søvnrytmen.

Det er som regel alltid "sinnets makt" som gjør at du ikke får til å sove, ifølge søvneksperten.

- Tvangstanker som man gjerne får når man ligger søvnløs, kan ofte temmes hvis du noterer dem ned når de kommer. Si til deg selv at dette kan jeg ta tak i når morgenen kommer. Forbausende ofte viser det seg at det du lå og grublet på bare var bagateller, som er lett å fikse når dagen er der, sier Olav Skatvedt.

Tenk gode tanker

- Forsøk å få tankene over på det gode du har, ikke minst et barn som sover. La tankene få slippe fri, råder han.

Visste du at sovestillingen til deg og din kjære kan si noe om kvaliteten på forholdet?

Er barnet mye våkent om natten, skift på å ta nattevakten med barnet om dere er to foreldre.

Sliter du svært mye med å få sove, og er i parforhold, kan partneren i en periode ta helt over om natten. Da får du konsentrert deg om å gjenopprette søvnen.

Finnes god behandling

Heldigvis er det sjelden at søvnproblemene blir så alvorlige at man trenger behandling.

- Om livet fortsetter å gå på tverke på grunn av søvnvanskene, kan behandling være nødvendig. Våkner man ikke uthvilt etter en normal natts søvn, kan det tyde på at man har en søvnsykdom, sier Skatvedt.

- Det er viktig å påpeke at det er de aller færreste søvnsykdommene som er farlige. De som ikke er gunstige for helsen, finnes det god behandling for, understreker han.

Les også:

Alt om barn og søvn

Mor og far krangler om hvem som er trøttest

Elementære søvntips

6 magiske leggetriks

NYTT I NORGE: Foreldre & Barn 3til7 - trygge og morsomme dataspill

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!