Gode søvnråd

  • Gjør soverommet mørkt ved hjelp av blendingsgardiner eller persienner.
  • Bruk av sovemaske kan være nyttig for noen.
  • For mye søvn på dagtid vil gå ut over nattesøvnen.
  • Utsett kroppen for dagslys like etter at du har stått opp..
  • Det er vanskelig å sove i høy temperatur. Dropp pysjamas om det er veldig varmt.
  • Løp, lek og vær i aktivitet i løpet av dagen - det bygger opp søvnbehovet.
  • Reduser aktivitetsnivået én time før leggetid. Det kan være greit å oppholde seg innendørs en stund før leggetid.
  • Barnet får nok søvn hvis det er velfungerende og opplagt på dagtid.

Kilde: Sovekarin.no

Lange, lyse sommerkvelder frister til sosialt samvær ute, mens barna leker i hagen. Og både du og barna føler dere kanskje mindre trette enn dere pleier, selv om klokken har passert sengetid for lengst.

Skal du holde fast på leggerutinene selv om det er sommer, eller er det greit å la barna gå til sengs med solen?

Det viktigste er at den totale søvnmengden er den samme.

- Å snu døgnet et par timer slik at barna legger seg senere og står opp senere, er ikke nødvendigvis et problem, sier Jelena Mrdalj, rådgiver ved Nasjonalt senter for søvnforskning ved Haukeland Sykehus.

Problemet oppstår først hvis barna fortsetter å våkne til normal tid, til tross for at de legger seg senere enn vanlig.

- Mest sannsynlig vil barnet ta igjen søvnen neste natt, men det blir en stor påkjenning på kroppen hvis det skjer mange dager på rad, påpeker Mrdalj.

Steng lyset ute

Både små og store kan kjenne seg igjen i at energinivået endrer seg med årstidene. Du føler deg gjerne mer våken på sommeren når det er lyst store deler av døgnet. At barn legger seg senere kan komme av flere årsaker i tillegg til lyset.

 -Lys virker aktiverende på hjernen, og gjør at du føler deg mer våken og opplagt enn når det er mørkt. Om sommeren er det mange grunner til at du ønsker å være våken lenge. De fleste vil likevel ikke ha problemer med å sovne til normal tid, bare fordi det er lysere ute, påpeker Mrdalj.

Karin Naphaug er barnesykepleier og helsesøster, og har mye erfaring med barn og søvnproblematikk.

Hun forklarer hvordan kroppen skiller ut melatonin, også kjent som søvnhormon, når det er mørkt. Når det er sommer og lyst hele døgnet, kanskje særlig nord i landet hvor de har midnattsol, mener Karin at vi bør styre utskillelsen ved å stenge lyset ute.

-Når det er lyst ved leggetid og lyst midt på natten, så må du prøve å få soverommet til å bli så mørkt som mulig. Mørke gardiner er helt nødvendig for å stenge lyset ute, sier hun.

- Går ut over samspill, appetitt og humør

Som en hovedregel mener Naphaug at ingen barn under 2,5 år bør legges senere enn vanlig som sommeren, men ingen regel uten unntak. Det er store individuelle forskjeller i søvnmønster hos barn. Noen takler en forskyvning av døgnrytmen helt fint, mens andre får problemer med søvnmangel. Hun forklarer at mange foreldre er uvitende om at barn som legger seg senere, ofte våkner enda tidligere enn normalt.

-Da må jo foreldrene ta den støyten som kommer med uopplagte barn, som ofte medfører sutring og klenging. Barna trenger kanskje en ekstra lur i løpet av dagen. Skjer det mange netter på rad, vil det gå ut over samspill, appetitt og humør, påpeker hun.

Mrdalj er enig med Naphaug om at det ikke bare er søvnmønsteret som påvirkes når leggerutiner endres. Hun ber foreldre være obs på at store forskyvninger av leggetiden kan påvirke rutinene ellers i hverdagen.

- Sover du lenger, starter man dagen senere. Sene måltider og fysisk aktivitet sent på kvelden kan være uheldig for søvnkvaliteten, sier hun.

Sjekk om barnet ditt sover for lite - her er oversikten fra 0 - 16 år.

Begynn en uke før skolestart

Hvis leggerutinene er i ferd med å skli ut nå i ferien, er det ingen grunn til å få panikk. Å skeie ut med sene kvelder i sommerferien er altså verken uvanlig eller farlig, så lenge den totale søvnmengden ikke reduseres. Er barnet opplagt og velfungerende på dagtid, får det sannsynligvis nok søvn. En ting å være bevisst på er likevel behovet for gradvis tilbakevenning til rutinene når ferien nærmer seg slutten.

-En brå overgang er ikke så heldig. Det kan være lurt å begynne i god tid, helst en uke før skolestart, med å starte leggerutinene litt tidligere hver dag, forklarer Mrdalj.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!