- De fleste skeier ut med rutinene i ferien, men den siste uka kan det være lurt å trappe ned igjen. Det er også lurt å være hjemme de siste fire-fem dagene før barnehage-og skolestart. Det tar tid å ta igjen tapt søvn. Er barnet over tre til fire år, er det lurt å trappe ned for å komme inn i vanlig rutine. Det kan også være lurt å snakke med barna om dette, sier søvnterapeut og forfatter Karin Naphaug.

- Vekk barnet om morgenen. Det er viktig for å komme inn i gode søvnrutiner igjen. Ikke la barnet få ta igjen tapt søvn om morgenen, selv om det er fristende! Vekk barnet til en fast tid om morgenen, gjerne det tidspunktet det må stå opp når hverdagen kommer, sier Naphaug. Har barnet for eksempel sovet fra klokka 22 til 8 om morgenen i ferien, er det lurt å heller legge barnet klokka 20 og vekke det klokka 7.

For å trappe ned etter sommerferien, anbefaler hun også å trappe ned tidspunktet for legging.

Et kvarter tidligere hver kveld

- Legg gjerne barnet et kvarter tidligere hver kveld. Vær sammen med barnet til det sovner hvis det trenger det. Ikke forlat et gråtende barn. Da vil det ta en kort uke å komme inn i rutinene igjen, sier barn- og søvnterapeut Caroline Lorentzen Teige.

- Det kan være lurt å være hjemme de siste dagene før barnehage- og skolestart, men har man planer frem til den siste helgen får man ta en rolig søndag, sier søvnterapeuten. Det viktigste er at rutinene ikke sklir helt ut, og at sommeren nytes.

Ond sirkel

- Alle barn trenger nok søvn selv om det er ferie. Det gjør ikke noe at et barn på 4-5 år er oppe lenger innimellom, men det er lurt at det ikke skjer hver kveld. Da vil det gå utover humør og appetitt, og bli en ond sirkel.

Det er lurt med faste rutiner, også i sommerferien. Barna har først fullt utbytte av ferien når de får nok søvn. Ifølge Naphaug er det ofte slik at barn våkner til en fast tid uansett når de har lagt seg.

- At barna er lenge oppe om kvelden i ferien, er som regel de voksnes behov.

Er barnet trøtt og grinete etter en kort natt, er det viktig ikke å gi barnet masse negative tilbakemeldinger.

- Ikke stress med søvn

- Vi voksne kan jo si fra at i dag er jeg sur fordi jeg har sovet lite, mens barn har ikke den evnen. Derfor blir det urettferdig å kjefte på barnet. La heller barnet hvile litt på dagen, sier Naphaug.

- Det er ikke så farlig å bryte rutiner i ny og ne, som at barnet sitter på fanget til det sovner en lys sommerkveld. En koselig og avslappet holdning vil smitte over på barnet. Blir det for mye stress rundt dette med søvn, kan dette smitte over på barnet og skape stress i seg selv, sier barn- og søvnterapeut Caroline Lorentzen Teigen.

søvn

SØVN: Det kan være lurt å trappe gradvis ned etter en sommerferie med lange kvelder. © Istock photo

For hekisk sommerprogram

Karin Naphaug mener at mange småbarnsfamilier har for hektisk program i sommerferien, og at dette kan gjøre barna overtrøtte og urolige. Hun har også lagt merke til at mange velger å feriere sammen med andre familier, og mener dette ikke nødvendigvis er det beste for barna.

- Mange barn er helt utslitt etter ferien hvis programmet er for hektisk. Det barna ofte ønsker er at mamma, pappa og søsken som skal være sammen i sommerferien, og at det skal være rolig. Det trenger ikke koste så mye.

Planlegger man å endre dårlige søvnvaner i ferien, er det lurt å bli hjemme eller oppholde seg på kun ett sted, råder søvnspesialisten.

Les mer:

Tips til gode leggerutiner

Barn dopes i søvn

Få barnet til å sove

DATASPILL FOR BARN: Foreldre & Barn 3til7 - trygg moro for de minste

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!