Reglene for markedsføring rettet mot barn blir strengere i regjeringens forslag til ny markedsføringslov. Forslaget styrker også forbrukerbeskyttelsen generelt.

- Det skal bli vanskeligere for useriøse næringsdrivende å oppnå kortsiktig vinning ved å bryte loven, skriver regjeringen i en pressemelding.

Når barn er i målgruppen, skal regelverket tolkes strengere og ha særlige regler.

Økt press

- Barn og unge opplever økt markedsføringspress i stadig flere medier, og det er viktig å øke bevisstheten rundt behovet for å beskytte dem på dette området, sier barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt.

En meningsmåling utført på nettstedet barnevakten.no viser at det kommersielle trykket mot barn er langt større enn foreldrene ønsker.

3 av 4 foreldre ønsker strengere regulering av reklame rettet mot barn, og 2 av 4 foreldre mener reklame rettet mot barn burde forbys.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!