Drømmeforeldrene

  • Respekterer åpningstiden.
  • Betaler alltid regningen, turer og andre aktiviteter i tide.
  • Sørger for at barnet har klær og utstyr det trenger for å ha det bra i hverdagen, som sandaler, solkrem og solhatt om sommeren, sekk på turdagen, langstøvler i regnvær og fleecedress, eller ulltøy om høsten.
  • Merker barnas klær og ting godt, som hjelper til at utstyr ikke blir borte.
  • Smører sunn matpakke
  • Holder syke barn hjemme
  • Tør å si ifra og tar opp spørsmål de lurer på, eller saker de ikke er så fornøyd med.
  • Kommer med konstruktiv kritikk. Er de misfornøyde med ansattes jobb på avdelingen, tar de det opp med styreren/daglig leder.
  • Er ærlig og direkte, og tar opp problemer med ansatte, i stedet for å klage til andre foreldre.
  • Gir positive tilbakemeldinger på ting som blir gjort i barnehagehverdagen.
  • Stiller opp på foreldremøter og dugnad.
  • Deltar for å få et godt samarbeid med barnehagen; som en god dialog.
  • Er interessert i barnas hverdag i barnehagen, ved å spørre hva barna har gjort, se på bilder og dokumentasjon fra ulike aktiviteter som er hengt opp.
  • Er ikke overhysteriske, og livredde for at barna kommer hjem med skrubbsår.
  • Skylder aldri på barnehageansatte, hver gang en sokk forsvinner med fraser som: Alt blir borte i barnehagen, nå må dere passe på barnas klær og ting!
  • Blander seg ikke bort i ansattes personligheter, men kommer med konkrete eksempler på hva de ikke synes fungerer. Det er ikke nok å si at du ikke stoler på assistenten, bare fordi hun er 19 år. Du må også forklare hvorfor.
  • Leser alle beskjeder til foreldre som barnehagen henger opp på avdelingen.
  • Viser barnet at de er trygge på ansatte, for da blir også barna trygge i barnehagen.
  • Er ikke redde for å stille dumme spørsmål.

Barnehagestarten er i full gang over hele landet. Et nytt barnehageår er en gyllen mulighet for foreldre til å utvikle et nært og godt samarbeid med barnehagen.

Påfyll av skift, merking av tøy og sunn matpakke er blant de nødvendige ingrediensene i samarbeidet.

- Men enda viktigere er det at foreldre er tydelige i sine forventninger til barnehagen, mener rådgiver i Private Barnehagers Landsforbund (PBL), Elna Wik.

Si hva du mener

- Når vi snakker om "flinke foreldre" er vi ofte opptatt av det praktiske, men vi må ikke glemme det mest betydningsfulle; en fruktbar dialog mellom foreldre og barnehageansatte, påminner Wik.

Med bortimot full barnehagedekning over hele landet, tilbringer nesten alle norske smårollinger hverdagen i barnehagen. Det er derfor viktigere enn noen gang at barns interesser ivaretas på en optimal måte.

- I Norge er barnehagen både en tilsynsordning og et pedagogisk tilbud. Det gjelder å finne en god balansegang mellom disse oppgavene. Noen foreldre er mest opptatt av at barna skal ha et trygt sted å være, mens andre har veldig klare tanker rundt det pedagogiske opplegget. Uansett forventninger, bør foreldrene være ærlige ovenfor de ansatte om hva de ønsker seg for barna sine, oppfordrer rådgiveren.

Fortell om barnets natt

Også pedagogisk leder i Lopperud Barnehage på Bogerud i Oslo, Toril Røthe, er opptatt av dialogen mellom ansatte og foreldre. Selv oppfordrer hun alltid til en liten prat ved bringing og henting av barna.

- Vi vil for eksempel gjerne høre hvordan barnets natt har vært. Det gjør det lettere for oss å gjøre en god jobb i løpet av dagen, sier hun.

- Kommunikasjonen går begge veier. Barnehageansatte bør også være flinke til å fortelle foreldrene om barnas dag ved henting, legger hun til.

TENK PRAKTISK: Ansatte i barnehagen setter stor pris på foreldre som overholder barnehagens åpningstider, smører sunn matpakke og leser beskjeder. Foto: iStockPhoto

Unngå dårlig stemning

Foreldre må ha respekt for at barnehagen har innholdsmessige og økonomiske rammer å forholde seg til, og at barna deres er del av en større gruppe. Ikke alle ønsker kan innfris. Likevel mener Wik barnehagen er avhengig av foreldrenes tilbakemeldinger for å utvikle seg.

- Det er positivt og utfordrende for barnehagen at foreldrene ytrer ønsker på vegne av barna sine. Jeg tror alle barnehager ønsker seg det. Gjennom gode samtaler med foreldrene kan barnehagen bli enda bedre, sier hun.

Det er mange måter å gi tilbakemeldinger på. Wik råder foreldre til å tenke før de snakker.

- Det handler om mer enn å påpeke feil. Spør heller de ansatte hvorfor og hvordan de gjør ting. Det er viktig at tilbakemeldingene er konstruktive, slk at de ikke blir grobunn for konflikt og dårlig stemning.

Hold syke barn hjemme

Røthe har jobbet i barnehage i nesten 20 år. I tillegg til god kommunikasjon, setter hun pris på å slippe å mase på foreldre om praktiske ting.

- Vi ønsker at foreldre holder syke barn hjemme fra barnehagen. Noen foreldre sender halvsyke barn i barnehagen, og det er ikke bra for barna. Vi har dessuten ikke tid til å bære rundt på et barn hele dagen. Foreldre bør også følge med på beskjeder. Trenger barnet mer bleier, solkrem eller rent tøy? Det er foreldrenes ansvar å fylle på når noe mangler, sier hun.

Pedagogen forteller at mange foreldre er flinke til å følge med, mens andre trenger flere påminnelser før de husker en beskjed.

- Vi har forståelse for at mange er stresset, men det sparer oss for mye tid hvis foreldrene selvgående, forklarer hun.

Les også:

Se om barnet er for sykt for barnehagen

Slik klager du til barnehagen

Slik blir barnet trygt i barnehagen

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!