SOMMERKVELD

LYSE SOMMERKVELDER: Hvem vil vel gå og legge seg når solen fortsatt skinner, og det er hyggelig å være sammen ute? Det er helt greit å la barna være oppe litt lenger av og til, mener terapeut. © Illustrasjonsfoto: iStockphoto

Det er hyggelig å sitte lenge oppe om sommeren.

De lange, lyse kveldene frister til sosialt samvær ute, mens barna leker i hagen. Og både du og barna føler dere kanskje mindre trette enn dere pleier, selv om klokken har passert sengetid for lengst .

Men hva er egentlig det beste for barnet?

Skal du holde fast på hverdagens leggerutiner, selv om det er sommer, eller er det greit å la barna gå til sengs med solen?

Vil våkne tidlig likevel

Søvnekspert Søren Berg sier til det danske foreldremagasinet Vores Børn at det kommer helt an på alderen til barnet.

- Er barnet ditt mellom seks og åtte år, tåler det godt å få leggetiden forskjøvet, mens et barn mellom null og fem år har best av å passe sengetiden - uansett om det er hverdag, helg eller ferie, slår han fast.

Det er terapeut Caroline Lorentzen Teigen ved Midtimellom i Oslo enig i. Senteret jobber med alle problemstillinger knyttet til barn i alderen 0-6 år.

- Det er ikke spesielt lurt å forskyve leggetiden til de minste barna, de mellom null og fire år. Små barn har en tendens til å våkne til samme tid uansett når de legger seg om kvelden, sier Lorentzen Teigen til Foreldre & Barn.

Legger du ikke toåringen før klokka ti, kan han likevel våkne klokka seks morgenen etter, om det er da han pleier å våkne, ifølge terapeuten.

Det ikke er før barnet er 6-7 år at det klarer å ta igjen tapt søvn om morgenen.

Regelmessighet og rytme

En smårolling i barnehagealder kan fort få trøbbel med søvnrytmen.

- Det skal ikke så mye til før barnet ditt vil få problemer med å sovne, eller begynner å våkne ofte om natten, sier søvnekspert Søren Berg til Vores Børn.

Barnets søvn er fremdeles svært påvirkelig i disse årene.

- Derfor har barnet ditt best av ro, regelmessighet og rytme, uansett om det er sommer eller vinter, lyst eller mørkt, hverdag eller ferie, slår han fast.

Men det betyr ikke at det aldri er lov å gjøre unntak.

- Den norske sommeren er kort, det kan være en fin opplevelse for barnet å sitte på fanget til solen går ned og nyte den vakre kvelden, sier terapeut Caroline Lorentzen Teigen.

Det er heller ikke så farlig i ferietider, når familien uansett ikke har så mye de skal rekke dagen etter.

- Og så er det gjerne forskjell på teori og praksis. Selv om foreldrene ønsker å beholde leggerutinen også i ferien, er det fort gjort at å legge barna en time senere om sommeren, sier terapeuten.

Lov å slappe litt mer av

Terapeuten tror ikke at norske foreldre har vondt av å bryte med rutinene en sjelden gang. Men barn er forskjellige, og det er viktig å ta hensyn til.

- Det kan være fint å leve litt mer avslappet av og til, noe som er enklere nå som det er sommer. Det er dessuten stor forskjell på leggerutiner fra land til land. Norge er vi vanligvis veldig fokusert på at barna skal legge seg tidlig. I sør-Europa er det ikke like viktig for foreldrene når barna sovner, og barna legges mye senere på kvelden, de har dessuten ofte en lang siesta i løpet av dagen, forteller hun.

For seksåringen vil det ikke ha like stor betydning om leggetiden blir klokken ti i stedet for halv åtte om kvelden. Det gjør heller ikke så mye om det blir litt variasjoner fra dag til dag.

- Barn i skolealder er stabile i forhold til hvor lenge de sover. Søvnen blir ikke ødelagt selv om barnet legger seg senere, sier søvnekspert Søren Berg.

Men før skolen begynner igjen, kan det være greit å bruke noen dager på å flytte barnets rytme tilbake til vanlig sengetid, litt etter litt.

Svalt og mørkt

Sommerens lyse kvelder kan også gjøre det vanskeligere å få smårollingen til å forstå at det faktisk er kveld og leggetid.

Har barnet ditt vanskelig for å falle til ro, kan du hjelpe til med å sørge for at det er mørkt i rommet, for eksempel ved å henge opp mørke gardiner hjemme, eller ved å ta et laken foran vinduet om dere er ute og reiser.

- Pass på at det er svalt i rommet, og ikke pakk barnet for mye inn. Er du bekymret for at barnet skal bli kaldt i løpet av natten, kan det sove i en tynn ullbody og evt strømpebukse, og ingenting annet, ull er varmeregulerende, sier Lorentzen Teigen.

Har barnet dårlig søvn over lang tid, kan det alltid være en grunn, ifølge terapeuten, som jobber mye med barn og søvnproblemer.

- Det kan være at barnet har fysiske plager som gjør at det ikke får sove. De kan for eksempel ha vondt i nakken, ryggen, ha mellomørebetennelse, reflux eller problemer med magen. Det kan være lurt å sjekke årsaken til at barnet sover dårlig, om dette er et problem over tid, råder Lorentzen Teigen.

Les også:

20.000 norske barn dopes i søvn

De største søvntabbene til småbarnsforeldre

Les mer om søvn og få flere søvntips i sakene under.

DATASPILL FOR BARN: Foreldre & Barn 3til7 - trygg moro for de minste

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!