«Mamma, kan jeg få en is?» Det blir i så fall dagens tredje is... «Jeg vil ha dessert!» Til lunsj!? «Kan jeg ikke få være våken bare litt til?»

Hmm, hvis jeg sier ja, sover han kanskje ekstra lenge i morgen?

Har du en morgenfugl? Slik får du barnet til å sove lenger om morgenen.

Det er fristende å si ja på ferie. Man skal jo kose seg, ikke sant? Men hvor går grensen?

Er du av typen som holder deg til leggetid klokka 19 presis hele ferien gjennom og kun tillater is og godteri på lørdagene? Eller tar du ferie fra alle regler og rutiner fire uker i strekk?

- Man skal ikke være altfor streng i ferien, men man trenger selvsagt ikke la det skli helt ut, mener helsesøster og forfatter Nina Misvær.

Hun får støtte fra ernæringsfysiolog Oddveig Fossdal Drøpping.

- Det er helt normalt at rutinene sklir ut i ferien, man skal jo kose seg. De fleste voksne synes ferie fra rutinene er helt topp! Men for en del barn er rutiner faktisk ganske viktig.

- Noen barn er mer opptatt av rutiner enn andre. Dersom barnet ditt er veldig opptatt av rutiner, kan det være lurt å holde på dem i ferien også. I hvert fall det som lar seg gjennomføre.

Husk for eksempel å ta med fluortablett dersom det er viktig for barnet, tipser Misvær.

Dette mener helsesøster

0-2 år:

Det kan lønne seg å ta med bagvogn på ferie hvis barna fremdeles sover i den. Da har barnet en soveplass det er vant til og kan sove overalt. 1- og 2-åringene kan sove i reiseseng. Ta med dyne, teppe eller kosedyr de er vant til hjemmefra, så blir ikke overgangen så stor. Små barn kan godt ha tilnærmet sovemønster som hjemme, de får ikke så mye ut av å være lenge våkne uansett. Mange 2-åringer er svært opptatt av rutiner, så for mange kan det lønne seg å følge dem.

3-6 år:

Når barna har fylt 3 år, har de større forståelse for at ting kan være annerledes på ferie enn hjemme. Man kan på forhånd forklare at på ferie kan man gjerne spise en is hver dag, men det kan man ikke når ferien er over. Barna i denne aldersgruppen kan godt være våkne litt lenger uten at det gjør noe. Men pass på at de ikke blir overtrøtte! Da blir det ikke så hyggelig. Husk at søvn avler søvn. Har leggetiden sklidd litt ut, kan det være lurt å trappe ned igjen de siste feriedagene, slik at overgangen til barnehage ikke blir så stor.

Kilde: Helsesøster og forfatter Nina Misvær

Unngå overtrøtte barn

Barn som sover lenge i ferien, høres ut som en drøm!

Kan man ikke bare flytte leggetiden tre timer fram, så sover de tre timer lengre om morgenen? Dessverre er det ikke så lett...

- Det er greit å skyve litt på leggetiden i ferien. Spesielt for litt større barn. Men pass på at de ikke blir overtrøtte. Da blir det bare bråk, sier Misvær.

Masse energi på kveldstid? Sjekk her om barnet ditt sover for lite.

Har den lille imidlertid endelig begynt å legge seg uten at det oppleves som verdens undergang hver kveld? Og dere har omsider fått sengen for dere selv etter måneder med en liten krabat som sparker dere i ansiktet?

Da kan det være lurt ikke å la det skli ut i ferien.

- Alle barn har ulike søvnhistorier. Har du et barn som alltid har sovet greit, er det nok ikke krise om du endrer litt på søvnmønsteret i ferien. Men har du en 2-åring som endelig har begynt å sove natten igjennom etter mye slit, er det dumt å gjøre store endringer og risikere å måtte gå tilbake til start, mener Misvær.

Utfordring på venneferie

Har dere venner med jevngamle barn, er det hyggelig å reise på ferie sammen - men det byr også på ekstra utfordringer.

Hvis Jonas får drikke brus til frokost, lunsj og middag, vil din Pelle også ha brus. Og hvis Linnea på 5 får være våken til klokka ni, er det klart at Sara (som faktisk er en måned eldre) vil være våken minst like lenge.

- Gjør det klart for de du reiser sammen med hvilke regler som gjelder for din familie. Det kan være lurt å snakke sammen på forhånd, spesielt hvis dere har jevngamle barn, tipser Misvær.

Så kanskje dere kan møtes på midten?

Leggetid klokka åtte og brus til kun ett måltid?

Fossdal Drøpping mener det er rom for is i ferien så lenge kostholdet ellers er sunt og regelmessig.

- Generelt synes jeg det er plass til en is om dagen i ferien, men det kommer an på barnets kosthold ellers. Blir det kjeks og godteri i tillegg, blir sukkerinntaket for høyt, mener ernæringsfysiologen.

Trapp ned

Alle vet at det er tungt å begynne på jobb igjen etter ferien. Slik er det for de minste også.

Selvfølgelig er det deilig om barna har sovet til klokken ni i hele ferien, men da kan du ikke forvente at de skal sprette opp klokken halv syv første barnehagedag.

- Det kan være lurt ikke å komme hjem på natten og gå rett i barnehagen neste dag. Bruk gjerne de siste dagene av ferien til å trappe ned og komme inn i vanlig søvnmønster. Da blir overgangen mindre brå, mener Misvær.

Dette mener ernæringsfysiologen

Det er helt normalt at rutinene sklir ut, men sunt kosthold og regelmessige måltider er viktig også i ferien. Lag alternativer til is, for eksempel fruktsmoothie som fryses ned. Kjøp små pinneis (gjerne saftis) istedenfor de største fløteisene. Barn er som regel fornøyd så lenge det finnes is. Husk at kos ikke bare trenger å være mat. Man kan også kose seg med å gjøre hyggelige ting sammen.

Kilde: Ernæringsfysiolog Oddveig Fossdal Drøpping

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!