full barnehagedekning

Hva skal barnehagen være?

Skal barnehagen være en oppbevaringsplass eller et pedagogisk tilbud til barna?

HVA ER EN BARNEHAGE: Er barnehagen et oppbevaringssted for barn eller et sted hvor barn skal lære noe, spør styrer ved Bakkehaugen barnehage, Hege Løberg. Her med treåringen Oskar på fanget.
HVA ER EN BARNEHAGE: Er barnehagen et oppbevaringssted for barn eller et sted hvor barn skal lære noe, spør styrer ved Bakkehaugen barnehage, Hege Løberg. Her med treåringen Oskar på fanget. Foto: Foto: Yvonne Ringnes Nilsen
Sist oppdatert

Etter barnehagereformen vil 40.000 norske barn oppleve et barnehagetilbud som ikke er godt nok.

På Bakkehaugen barnehage på Tåsen i Oslo håper både foreldre og bestyreren at norske barnehager vil fortsette med å ha gode tilbud til barna.

- Det tror jeg absolutt. Barn er krevende og alle barn har ulike behov som skal dekkes. De ansatte er ikke supermenn, derfor må det være en jevn fordeling av barn og ansatte, sier Kjell Erik Grønner, far til Sofia på seks år.

Han tror kvaliteten på barnehagene vil bli dårligere dersom det blir flere plasser, uten flere pedagoger.

Tror goder vil forsvinne

Dersom barnehagene fylles opp til randen, uten å tilføre flere pedagoger - hvordan tror du dette vil påvirke tilbudet?

- Jeg tror det vil kunne gå ut over tilbudet i den grad at den enkelte ansatt får mindre tid til å sitte ned sammen med barna og gjøre ting med dem. Når det blir veldig hektisk så forsvinner de godene, som for eksempel at de ansatte er med på leken, og dette er noe barna registrerer. De oppfatter godt at de ansatte er til stede hos dem, sier faren.

Hva skal barnehagen være?

Styreren på Bakkehaugen mener politikerne først må bestemme seg for hva barnehagen skal være for noe, før det opprettes nye barnehageplasser uten å ha pedagogiske ledere tilgjengelig.

- Så lenge man ikke har fagpersoner i barnehagene så må man bestemme seg for hva barnehagen skal være. Skal det være en oppbevaringsplass for barn mens foreldre er på jobb eller skal det være et pedagogisk tilbud til barna, undrer styrer Hege Løberg.

- Det er helt klart at vi har et problem her i landet med å få førskolelærere. Og spørsmålet man må stille seg er: "Hva skal man finne på for å tiltrekke seg førskolelærere?", sier barnehagestyreren.

SIKRE TILBUDET: - Forutsetningen for at man bygger ut nye barnehageplasser må være at man sikrer tilbudet til barna og tar hensyn til kvaliteten på barnehagetilbudet, sier Tone Ripel, mor til Oskar (3)
SIKRE TILBUDET: - Forutsetningen for at man bygger ut nye barnehageplasser må være at man sikrer tilbudet til barna og tar hensyn til kvaliteten på barnehagetilbudet, sier Tone Ripel, mor til Oskar (3) Foto: Foto: Yvonne Ringnes Nilsen

- Gør jobben mer attraktiv

Tone Ripel, mor til Oskar (3) sier hun håper kvaliteten på barnehager ikke vil bli dårligere med flere barn i de enkelte barnehager.

- Jeg håper ikke det, men det avhenger jo av at det blir utdannet nok førskolelærere. På sikt tror jeg at det vil bli nok pedagoger i barnehagene, men jeg tror det er veldig viktig at disse yrkesgruppene følges opp og får gode grunner for å søke jobbene. Det er viktig å gjøre det attraktivt slik at de vil bli i jobben, sier Ripel og legger til:

- Forutsetningen for at man bygger ut nye barnehageplasser må være at man sikrer tilbudet til barna og tar hensyn til kvaliteten på barnehagetilbudet.

Les også:

Reduserer barnehageprisen

Barnehageplass skal lovfestes

Tilbake til Klikk Foreldre

IKKE SUPERMENN: - De ansatte er ikke supermenn, understreker Kjell Erik Grønner, far til Sofia på seks år som går på Bakkehaugen barnehage på Tåsen i Oslo.
IKKE SUPERMENN: - De ansatte er ikke supermenn, understreker Kjell Erik Grønner, far til Sofia på seks år som går på Bakkehaugen barnehage på Tåsen i Oslo. Foto: Foto: Yvonne Ringnes Nilsen

Denne saken ble første gang publisert 18/04 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også