Fototips: Barnefotografering

Slik tar du bedre bilder av barna

Det kan være krevende å ta gode bilder av barn. Her har du noen tips til hvordan du kan ta bedre barnebilder.

MILJØ: Når man tar helfigurbilder, er også bakgrunnen historieforteller. Her står modellens antrekk godt til den slitne murveggen. En annen, spennende variant kunne vi fått dersom det var kontrast mellom bakgrunnen og motivet. Hadde gutten hatt finstasen på, hadde vi sett noe helt annet. En vellykket posering avhenger også av en viss dynamikk i posituren, her gitt ved en lett henslengt stilling.

MILJØ: Når man tar helfigurbilder, er også bakgrunnen historieforteller. Her står modellens antrekk godt til den slitne murveggen. En annen, spennende variant kunne vi fått dersom det var kontrast mellom bakgrunnen og motivet. Hadde gutten hatt finstasen på, hadde vi sett noe helt annet. En vellykket posering avhenger også av en viss dynamikk i posituren, her gitt ved en lett henslengt stilling. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Publisert Oppdatert

Barn er ikke som andre modeller.

Barn er glade, sinte, jublende, morsomme og triste.

Les også: Slik tar du bedre bilder

Ikke tar de instruksjoner som forventet, de beveger seg gjerne ut av søkerbildet før du har rukket å fokusere og de skaper generelt oppstyr.

Samtidig har de en spontanitet og et følelsesregister som åpner for de mest fantastiske uttrykk.

Så hva bør du gjøre for å fange disse øyeblikkene?

Det første og beste du bør tenke på er å spille med på barnas premisser.

Les også: Ta bedre svarthvittbilder

(Saken fortsetter under bildet)

Teknikk

I ØYEHØYDE: Kameraet i samme høyde som barnet gir god kontakt. De frydefulle ansiktsuttrykkene lar ikke vente på seg!

I ØYEHØYDE: Kameraet i samme høyde som barnet gir god kontakt. De frydefulle ansiktsuttrykkene lar ikke vente på seg! Foto: FOTO: Cecilie Bech

DET RETTE ØYEBLIKKET: Tålmodighet er helt klart en dyd når man fotograferer barn. Det gjelder å være klar med kameraet når øyeblikket med perfekt samspill dukker opp.

DET RETTE ØYEBLIKKET: Tålmodighet er helt klart en dyd når man fotograferer barn. Det gjelder å være klar med kameraet når øyeblikket med perfekt samspill dukker opp. Foto: FOTO: Cecilie Bech

BEVEGELSE: Lek med vann frister en varm sommerdag. Kort lukkertid er et must for å fange bevegelsen før barna er ute av bilderuten.

BEVEGELSE: Lek med vann frister en varm sommerdag. Kort lukkertid er et must for å fange bevegelsen før barna er ute av bilderuten. Foto: FOTO: Cecilie Bech

En vanlig feil når man fotograferer barn, er at fotografen tar bilder fra sin egen høyde.

Dermed blir bildene nærmest slik at man ser ned på barna.

Å fotografere på barnas nivå er derfor et viktig poeng når man skal ta bilder av barn.

I praksis betyr det stort sett at fotografens øyne skal være på høyde med barnets, med mindre man er ute etter spesielle effekter.

Å bøye seg ned er vesentlig av flere grunner.

For det første avhenger riktige proporsjoner av et kamera i parallell med motivet.

Hvis du fotograferer fra din vanlige høyde, vil barnet lett se sammentrykt ut. For det andre er det lettere å holde blikkontakt med en som er på din egen høyde. Videre er riktig avstand viktig for korrekt eksponering.

Spesielt ved blitsbruk ser man at det skal ikke rare avstandsforskjellen til før bildet blir adskillig mørkere.

Står du over barnet og fotograferer nedover, kan du dermed risikere at ansiktet blir overeksponert og utbrent, mens kroppen ligger mer i mørket.

Glem stativ og oppstilte bilder.

Barn beveger seg lynraskt, og det er ikke langt fra gråt til latter.

Håndholdt kamera, korte lukkertider og høy ISO-verdi er som regel naturlige valg når man skal fotografere barn.

Mange kameraer har et action-program, gjerne markert med et symbol av en mann som løper.

Dette vil være et godt valg, siden programmet velger korte lukkertider og seriebilder med kontinuerlig fokus.

Du kan da konsentrere deg om å følge barnas bevegelser gjennom søkeren, og ta mengdevis av bilder. Jo flere bilder, jo større sjanse for å få et blinkskudd eller to.

Du har også muligheten til å få en bildeserie som forteller en historie.

For å forsterke bevegelse, kan du prøve å panorere.

Det vil si å følge motivets bevegelse med kameraet, for eksempel når barnet sykler eller løper.

Dette er en teknikk som krever litt øvelse, men når du får det til, vil du få bilder som gjengir fart på en særegen måte, med et skarpt objekt og bakgrunn mer som fartsstriper.

Effekten kan være slik du ser landskapet fare forbi når du sitter og ser ut av et togvindu!

Det er også nyttig å kunne bruke fokuslåsen, siden hovedmotivet ikke alltid er midt i bildet.

Fokuslåsen virker ved at du holder utløserknappen halvveis nede slik at du får hovedmotivet i fokus, for så å bevege kameraet til ønsket bildeutsnitt - uten å slippe opp utløseren.

Babyer

Det kan være vanskelig å få et godt bilde av en nyfødt baby, selv om nybakte foreldre selvfølgelig gjerne vil dokumentere det siste tilskuddet til arverekka.

BLID BABY: Halvtåringer er lette å glede, og smilet er ikke langt unna. Når man bruker det eksisterende lyset i rommet fremfor blitsen, beholdes de naturlige hudtonene og kontrastene blir mindre. Samtidig blir ikke den lille forstyrret av det kraftige blitslyset.

BLID BABY: Halvtåringer er lette å glede, og smilet er ikke langt unna. Når man bruker det eksisterende lyset i rommet fremfor blitsen, beholdes de naturlige hudtonene og kontrastene blir mindre. Samtidig blir ikke den lille forstyrret av det kraftige blitslyset. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Spedbarn har lite kontrollert motorikk, og det tar gjerne noen uker før det første ordentlige smilet kommer.

Samtidig er de svært vare for skarpt lys. Det er derfor en fordel å kunne bruke det eksisterende lyset fremfor å fyre av blitsen.

Naturlig, mykt lys inne fremhever også det sarte og nyfødte preget.

Ofte er de beste spedbarnsbildene tatt når barnets sover.

Da er babyen avslappet i kropp og ansikt, og man kan bruke lange nok lukkertider til å utnytte det eksisterende lyset.

Når babyen nærmer seg halvåret, blir det straks mer spennende å fotografere.

Latteren er lett å lokke fram, og barna har stor glede av enkle leker og sine egne hender og føtter.

Samtidig er de rettere i kroppen, og kan gjerne sitte- hvert fall med litt støtte. Ha det godt og varmt i rommet, så går det fint å kle av barnet.

Et mykt teppe eller et saueskinn er fint for barnet å ligge på.

Røde øyne er generelt et problem når man fotograferer med kameraets innebygde blits.

De røde øynene kommer av at lyset reflekteres av netthinnen. Barn har store pupiller, og får oftere røde øyne enn voksne.

Med en ekstern blits blir avstanden mellom blitsen og øynene større, og problemet kan unngås.

Røde øyne kan også reduseres ved å sette på ekstra lys i rommet, da pupillene som regel vil trekke seg mer sammen.

Mange kameraer har en såkalt «anti røde-øyne» funksjon, noe som gjerne er flere blink eller en ekstra blitsutløsning i forkant av fotograferingen.

Dette gir tidsforsinkelse før bildet tas, og det er lett for å miste de spontane ansiktsuttrykkene.

Det kan da heller være gunstigere å redigere bort de røde øynene i ettertid. Dette gjøres enkelt med egne knapper i så å si alle bildebehandlingsprogrammer.

Større barn

Barna blir flinkere til å posere når de blir litt eldre.

Les også: Alle våre kameratester

UTELEK: Frilek i naturen gir mange muligheter for gode motiver. Klatretreet gir en nokså stram komposisjon.

UTELEK: Frilek i naturen gir mange muligheter for gode motiver. Klatretreet gir en nokså stram komposisjon. Foto: FOTO: Cecilie Bech

MILJØ: Når man tar helfigurbilder, er også bakgrunnen historieforteller. Her står modellens antrekk godt til den slitne murveggen. En annen, spennende variant kunne vi fått dersom det var kontrast mellom bakgrunnen og motivet. Hadde gutten hatt finstasen på, hadde vi sett noe helt annet. En vellykket posering avhenger også av en viss dynamikk i posituren, her gitt ved en lett henslengt stilling.

MILJØ: Når man tar helfigurbilder, er også bakgrunnen historieforteller. Her står modellens antrekk godt til den slitne murveggen. En annen, spennende variant kunne vi fått dersom det var kontrast mellom bakgrunnen og motivet. Hadde gutten hatt finstasen på, hadde vi sett noe helt annet. En vellykket posering avhenger også av en viss dynamikk i posituren, her gitt ved en lett henslengt stilling. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Gunstigst lys for tradisjonelle portretter er gjerne mykt utelys, det vil si lett overskyet vær.

Til et nært portrett bør du velge en liten tele og relativt stor blenderåpning.

Da vil hovedmotivet stå klart fram mot en utydelig bakgrunn.

Denne bakgrunnen kan gjerne være en grønn hekk, en plankevegg eller en annen relativt ensartet flate.

Ønsker du et helfigurportrett bør du se deg om etter bakgrunner som skaper mer miljø.

Et menneske som står rett opp og ned foran en kjedelig bakgrunn blir et veldig lite spennende bilde.

Oppstilte barneportretter ofte blir stive og formelle.

Det bør ikke være vanskelig å be barnet lene seg mot noe, sitte eller legge seg ned.

Dynamikken i bildet blir mye bedre, og ansiktsuttrykk og kroppsholdning blir mer spennende. Barn er ikke små voksne!

Les også: Trådløst og lekkert mikroanlegg

Planlegging

Selv spontane bilder blir best og lettest å få til om man forbereder seg litt på forhånd.

Alfa og omega for småbarn er at de er uthvilte, opplagte og mette.

Legg derfor fotoøkten til et gunstig tidspunkt på dagen!

IKKE BARE BLONDER: Jenter trenger ikke være små prinsesser. Rene farger med litt tekstur gir ramme til ansiktet, uten at barnet fremstår som en klesmodell.

IKKE BARE BLONDER: Jenter trenger ikke være små prinsesser. Rene farger med litt tekstur gir ramme til ansiktet, uten at barnet fremstår som en klesmodell. Foto: FOTO: Cecilie Bech

PERSONLIGHET: Med hverdagsklær blir stilen mer avslappet og det er lettere å få hentet fram de særegne uttrykkene.

PERSONLIGHET: Med hverdagsklær blir stilen mer avslappet og det er lettere å få hentet fram de særegne uttrykkene. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Videre er det greit å ha litt rekvisitter på lur.

Alt man kan gjøre klart på forhånd er et gode!

Enkle, fargesterke leker gjør seg godt på bilder, og kan få fram ubetalelige uttrykk hos ungene.

Lekene kan gjerne være av litt størrelse.

Eksempler er gyngehest, teddybjørn, store biler, dukker, byggeklosser eller badeender.

For de minste barna kan man på forhånd sikre seg favorittleken.

Prøv å få noen andre til å rekke barnet leken, og vær klar med kameraet når overrekkelsen finner sted!

Videre må man være forberedt på at man må ty til bestikkelser.

Hva med en is i sommervarmen?

Vips så har du en strålende mulighet for et morsomt motiv.

Det kan være gunstig å planlegge barnas bekledning også.

Her er det ingen spesielle regler som gjelder så lenge klærne er tilpasset temperaturen.

Det beste er likevel ofte å ha myke, komfortable klær som barnets føler seg vel med og kan bevege seg fritt i.

Spesielt for småbarn gjør det seg godt med litt bar hud - så la for eksempel barnet være barføtt og med oppbrettede ermer og buksebein.

Sats gjerne på litt enkle klær og pass på så klærne kompletterer personligheten, ikke stjeler oppmerksomhet fra den.

Du kan godt velge tidløst og uten for mye mønster. Jeans og en kul t-skjorte kan fungere vel så bra som penskjorte eller blondekjole!

Vær leken

De fleste barn syns det er gøy å bli tatt bilde av, og posere gjerne villig for fotografen.

Utfordringen er ofte at de like fort går lei, så det gjelder å ha noen triks i lomma.

Å la barna få se på bildene av seg selv på lcd-skjermen underveis i fotograferingen pleier å være en sikker vinner.

Selv om barna er nysgjerrige av natur, er oppmerksomheten vanligvis av begrenset varighet. Vær rolig og avslappet, og leken vil snart utfolde seg på naturlig vis.

MOTORSYKLIST: Favorittleken gir barnet noe å holde på med, og gir liv i bildet med sine sterke farger.

MOTORSYKLIST: Favorittleken gir barnet noe å holde på med, og gir liv i bildet med sine sterke farger. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Tålmodighet og evnen til å slappe av og leke med barna gir opphav til et vell av muligheter for blinkskudd.

Barn har fra tidlig alder velutviklet sans for humor, selv om den nødvendigvis er på et litt annet nivå enn voksnes.

Fortell gjerne vitser - og la barnet fortelle deg vitser til deg (da skjønner du kjapt hvilket nivå du skal legge deg på).

Å skjære grimaser til hverandre skaper en munter stemning og festlige uttrykk. Man kan også få mye ut av et par morsomme hatter og rare solbriller.

Ha det gøy!

Med et normalzoom-objektiv er du ganske godt dekket for barnefotograferingen.

I nært samspill med barnet kan du velge relativt kort brennvidde.

Bildene vil da bli av typen hvor barnet reagerer og virker sammen med deg og kameraet.

Når barnet (snart!) går lei av de tøysete hattene, er det på tide å følge leken fra avstand.

Da er forhåpentligvis nysgjerrigheten på kameraet stillet, og du kan følge leken fra betrakterens ståsted.

KONSENTRASJON: Ved å holde seg litt på avstand, forstyrrer man ikke den konsentrerte leken. Zoomobjektiv gir likevel nærhet.

KONSENTRASJON: Ved å holde seg litt på avstand, forstyrrer man ikke den konsentrerte leken. Zoomobjektiv gir likevel nærhet. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Velg gjerne da litt mer tele (zoom, red.anm.); dette lar deg komme nærmere innpå uten at du forstyrrer leken og konsentrasjonen.

Da vil bildene dreie seg om hvordan barnet oppfører seg uavhengig av fotografen.

Pass likevel på å ikke bli for distansert.

Som alltid gjelder regelen:

Gå nærmere! Konsentrer deg om hovedmotivet!

Svært mange bilder kan bli flere hakk bedre om fotografen bare velger et tettere utsnitt. S

iden små barn lett kan «forsvinne» i omgivelsene, gjelder dette ikke minst ved barnefotografering.

Ikke bare smil

Smil og latter er gjerne det vi forbinder med barnebilder, og dette er også essensielt for de gode bildene.

Samtidig kan uttrykkene skifte fort. For helhetens skyld kan du også ta bilder av de triste, sinte eller tankefulle øyeblikkene.

Barna trenger slett ikke være nyskrubbete og friserte - et tannløst glis i et gjørmeflekket ansikt kan være vel så morsomt.

Hvis du tar utgangspunkt i å se verden med barnas øyne, å følge spontaniteten, farten og følelsesutbruddene, ligger det meste til rette for å bevare de mange uforglemmelige øyeblikkene for ettertiden.

Les også:

Test av Sony Ericsson C510

IKKE BARE GLEDE: Den store variasjonen i det følelsesmessige registeret gir spennende alternativer til smilebilder.

IKKE BARE GLEDE: Den store variasjonen i det følelsesmessige registeret gir spennende alternativer til smilebilder. Foto: FOTO: Cecilie Bech

NÆRT: Når ansiktet fyller nesten hele bilderuten, oppleves ansiktsuttrykket som spesielt sterkt. Øynene er i fokus, og bruk av stor blender gir omgivelsene et uklart og drømmeaktig preg.

NÆRT: Når ansiktet fyller nesten hele bilderuten, oppleves ansiktsuttrykket som spesielt sterkt. Øynene er i fokus, og bruk av stor blender gir omgivelsene et uklart og drømmeaktig preg. Foto: FOTO: Cecilie Bech

Test av Samsung X360

Tester av bærbare PC-er

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning