SETT DEN FØR? En klassisk

SETT DEN FØR? En klassisk "hodefoting", slik svært mange barn tegner den: Med fine ansiktstrekk og hår, men uten kropp og armer. © Foto: Thinkstock

- Funnene våre er interessante, men de betyr ikke at foreldre trenger å bli bekymret dersom barnet deres tegner dårlig, sier psykolog Rosalind Arend, som har ledet studien, i en pressemelding sendt ut i forbindelse med offentliggjøring av studien i høst.

Det er psykologer ved King's College i London som gjennomførte forskningsprosjektet. Studien omfattet over 7 752 tvillingpar, både eneggede og toeggede, altså til sammen 15 504 barn. Studien er publisert i psykologitidsskriftet Psychological Science.

Da barna var fire år gamle, ble de bedt om å tegne et barn. Psykologene analyserte barnas tegninger, og ga tegningene poeng på en skala fra 0 til 12 etter hvor mange korrekte kroppsdeler og detaljer tegningen inneholdt.

For eksempel ville en tegning med to bein, to armer, en kropp og et hode, men ingen ansiktstrekk som øyne, nese og munn, få 4 poeng.

Barna tok i tillegg en rekke verbale og ikke-verbale intelligenstester. Først da de var fire år gamle, og så ti år senere, da de var blitt 14.

Overrasket

Funnene fra studien viser at barn med høy poengsum på tegningene sine, også scoret høyere på intelligenstestene.

Ikke bare da de var fire år, men også og da de var 14. Det overrasket forskerne.

Funnene er moderate, og selv om forskerne bak studien anser resultatet som interessant, understreker de samtidig at det er mange faktorer som spiller inn for barns intelligens.

Foreldre bør derfor ikke fortvile dersom fireåringen ikke er spesielt flinke til å tegne. Det trenger nemlig ikke ha noe å si.

- Evnen til å tegne bestemmer ikke intelligens. Det er uendelig mange faktorer, både genetiske og miljømessige, som påvirker intelligens senere i livet, sier Rosalind Arend i pressemeldingen.

Lyst til å ta vare på barnas tegninger på en morsom måte? Her er syv geniale tips!

Skeptisk

- Intelligenstesting av barn er jeg generelt veldig skeptisk til, sier Nina Scott Frisch, førsteamanuensis ved seksjon for kunst og håndverk ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning.

Hun mener det kan settes altfor mange spørsmålstegn ved slike intelligenstester til at forskerne kan konkludere når det gjelder barns utvikling.

- Det er ikke så enkelt. Men det nyere forskning har vist er at det vi før trodde bare var rabling og kruseduller, ofte er en intensjonell tegneprosess. Barnets rabling er, mye tidligere enn vi har antatt, et forsøk på å fremstille noe bestemt, på å fortelle noe. Det er bare vi som ikke ser det, sier hun.

IKKE BARE RABLING: Barnets kruseduller kan være et forsøk på å fremstille noe bestemt, på et langt tidligere tidspunkt enn man tidligere har trodd.

IKKE BARE RABLING: Barnets kruseduller kan være et forsøk på å fremstille noe bestemt, på et langt tidligere tidspunkt enn man tidligere har trodd. © Foto: Colourbox

Lærer av hverandre

Tegneprosessen kan ofte være en måte å fortelle historier eller formidle mening på, mener Nina Scott Frisch.

- Mange barn synger, forteller og tegner samtidig. Ofte sitter de sammen og tegner, og nyere forskning viser at de lærer å tegne av hverandre, sier hun.

- Har tegning en verdi utover sin egenverdi?

- Ja, helt klart. Tegning kan være en visualisering av det du tenker, og en prosess du kan se på etter at du er ferdig. Barnet kan se sine egne visuelle tankespor, sier hun.

Tegning en inngangsport til å skrive

De siste årene har flere forskere sett på sammenhengen mellom tegning og det å lære seg å lese og skrive. Ikke bare kan tegning ses på som en inngangsport til å lære seg bokstaver, men mye tyder på at det å tegne oppøver en sans for detaljer.

Resultatet fra enkelte mindre studier kan tyde på at barn som tegner en historie før de skal skrive den, skriver lengre og mer detaljerte fortellinger med bedre setningsoppbygging enn når de ikke tegner først.

- Dette er et veldig spennende område med overganger som er relevante å fokusere på, sier Scott Frisch.

Les også:

Kjennetegn på særlig begavede barn

Barnas lek er viktigere enn du tror

Pedagogiske leker: Slik leker du barnet smart

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!