Tormod Halleraker og Julie Gjørven

Rekordtidlig mobildebut

På ett år har andel 6-9-åringer med mobil økt fra 25 til 40 prosent.

Er du en av dem som stadig får telefoner på jobben fra barn som lurer på hvor treningsbagen er, hvordan de skal greie å holde lillebror unna Playstation, om det er noe mat i huset? Listen er uendelig.

- Foreldre skal passe seg for å gjøre barn en bjørnetjeneste gjennom å alltid være tilgjengelig på telefonen og svare på deres spørsmål. Visse ting bør de faktisk klare å løse selv, sier den svenske barnepsykologen Marie Carlsson til det svenske nettstedet alltombarn.

Hun mener dette kan føre til at barn mister en del av sin selvstendighetsutvikling.

- Dersom de hele tiden får hjelp med hvordan de skal finne ting eller løse situasjoner, sender foreldre ut signaler om at barn ikke kan gjøre noen ting eller ta noen valg før de har spurt foreldrene.

Må ikke alltid svare

Sitter du i et møte eller er opptatt, er du ikke forpliktet til å ta telefonen selv om det er barna som ringer, mener hun.

- Før fantes det ikke mobiler og verden gikk ikke under av den grunn. Barn løste problemene selv isteden.

Men barnepsykologen innser at det er en vanskelig balansegang.

- Noen ganger vil jo barna ha tak i deg for å fortelle deg viktige ting. Men hvis barn bare ringer for at du skal megle i en søskenkonflikt eller "finne " noe for dem, går det an å si ifra at slike telefoner vil man ikke ha, sier hun til alltombarn.

Tar du alltid telefonen når ungene ringer? Si din mening i kommentarfeltet!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!