Dette er tegn du skal se etter som lærer:

  • Blir alle inkludert i samtalen med blikk, direkte henvendelser og lignende?
  • Hvem blir inkludert ? Hvem blir det ikke?
  • Blir noen stadig overhørt når hun/han sier noe?
  • Hvem er det som ignorerer hvem?
  • Forekommer det sukk eller stønn fra klassen når en elev gjør noe?
  • Hvem er det som er mest aktiv i å snakke negativt om en spesiell person?
  • Er dette en person med høy status?
  • Få tak i samspillet mellom elever, hva de sier og gjør i forhold til hverandre.
  • Skriv ned hver episode. Etter hvert vil det ofte danne seg et mønster der det fremkommer hvem som står i spissen for mobbingen.

Kilde: Tove Falck, stipendiat ved Senter for Atferdsforskning

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!