Jeg ønsker ikke bare foreldre som sier ja, eller som aldri gir noen tilbakemelding

Gode råd ved problemer

  • Ta opp alle problemer direkte med personen det gjelder.
  • Synes du det er ubehagelig, ta opp saken gjennom samarbeidsutvalget for foreldre i barnehagen. Der sitter valgte representanter fra foreldre og ansatte.
  • I større saker bør du kontakte daglig leder/styrer direkte.
  • Vær ærlig og direkte.
  • Ta opp problemene med de ansatte, i stedet for å snakke med andre foreldre om dem.
  • Vær ikke redd for å stille dumme spørsmål. Det er bedre, enn å gå rundt å ha vondt i magen på barnas vegne.

Kilder: Advokat Espen Rokkan i Private Barnehagers Landsforbund (PBL), styrer Marit Heesbråten i Skillebekk barnehage i Oslo, styrer Ann Paulsen i Kalfarveien barnehage i Bergen og styrer Kristin Myhren Ødegård i Nesåsen barnehagen i Lørenskog, Akershus.

Vi glemmer barnas votter, eller termosen til turdagen hjemme. Vi vil så gjerne passe på at barnet har alt det trenger og huske alle beskjeder fra barnehagen, men det hender det glipper i en travel hverdag.

Men hva er drømmeforeldrene til de som jobber i barnehagene? Klikk.no har snakket med barnehagestyrere i Oslo, Bergen og Akershus og her er deres foreldrefavoritter.

Drømmeforeldrene

  • Respekterer åpningstiden.
  • Betaler alltid regningen, turer og andre aktiviteter i tide.
  • Sørger for at barnet har klær og utstyr det trenger for å ha det bra i hverdagen, som sandaler, solkrem og solhatt om sommeren, sekk på turdagen, langstøvler i regnvær og fleecedress, eller ulltøy om høsten.
  • Merker barnas klær og ting godt, som hjelper til at utstyr ikke blir borte.
  • Tørr å si ifra og tar opp spørsmål de lurer på, eller saker de ikke er så fornøyd med.
  • Kommer med konstruktiv kritikk. Er de misfornøyde med ansattes jobb på avdelingen, tar de det opp med styreren/daglig leder.
  • Er ærlig og direkte, og tar opp problemer med ansatte, i stedet for å klage til andre foreldre.
  • Gir positive tilbakemeldinger på ting som blir gjort i barnehagehverdag.
  • Stiller opp på foreldremøter og dugnad.
  • Deltar for å få et godt samarbeid med barnehagen; som en god dialog.
  • Er interessert i barnas hverdag i barnehagen, ved å spørre hva barna har gjort, se på bilder og dokumentasjon fra ulike aktiviteter som er hengt opp.
  • Er ikke overhysteriske, og livredde for at barna kommer hjem med skrubbsår.
  • Skylder aldri på barnehageansatte, hver gang en sokk forsvinner med fraser som: Alt blir borte i barnehagen, nå må dere passe på barnas klær og ting!
  • Blander seg ikke bort i ansattes personligheter, men kommer med konkrete eksempler på hva de ikke synes fungerer. Det er ikke nok å si at du ikke stoler på assistenten, bare fordi hun er 19 år. Du må også forklare hvorfor.
  • Leser alle beskjeder til foreldre som barnehagen henger opp på avdelingen.
  • Viser barnet at de er trygge på ansatte, for da blir også barna trygge i barnehagen.
  • Er ikke redde for å stille dumme spørsmål.
Betaler regningen

BETALER: Drømmeforeldrene betaler barnehageplassen i tide, og tar med penger til turer innen fristen. © FOTO: Line Fredheim Storvik

Skal ikke bare si ja

- Jeg ønsker ikke bare foreldre som sier ja, eller som aldri gir noen tilbakemelding. For at vi skal kunne utvikle oss og blir enda bedre, er vi avhengig av tilbakemeldinger både positive og negative. Det er en travel hverdag for alle, men vi ønsker at foreldre innimellom stopper opp og har tid til å se hva som skjer i barnehagen, sier styrer Kristin Myhren Ødegård i Nesåsen Barnehage i Lørenskog i Akershus.

Nok bleier

NOK UTSTYR: Drømmeforeldrene sørger for at barnet alltid har nok bleier, skiftetøy, klær og utstyr det trenger for å ha en fin dag i barnehagen. © FOTO: Line Fredheim Storvik

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!