- Barn har mye mer skjelettplager enn før. For 15 år siden var det ikke vanlig å behandle barn for vond rygg og stive skuldre sier Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi og daglig leder av klinikken Barnas Fysioterapeut.

Mindre naturlig lek

Hun tror grunnen at plagene har økt, er at barna beveger seg mindre enn før. Det er mindre naturlig lek i skogen og på lekeplassen.

- Jeg har selv en lekeplass utenfor huset mitt, og reagerer på at den ofte står tom. Jeg spør meg selv - hvor er barna?

Migrene fra treårsalder

- Skjelett- og muskelplager hos barn har økt de siste årene. Barn helt ned i treårsalder og yngre kommer med hodepine og migrene. Det skal ikke være sånn, sier Kari Bjellånes Gunstad, kiropraktor ved OK klinikken, Majorstuen. Hun jobber mye med barn og opplever at barns sliter med både kjeve, rygg og holdningsrelaterte lidelser. Plagene forplanter seg i kroppen. Hennes eldre kollegaer sier at dette helt klart forekommer hyppigere nå enn før.

Følg debatten: Barn med nakkesmerter

- Folk er jo mer klar over behandlingstilbudene i dag, også for barn, men jeg tror nok ikke dette er forklaringen, sier kiropraktoren til Foreldre & Barn.

skjelettplager barn

VOND RYGG: Barn helt ned i barnehagealder sliter med nakke-og ryggplager. © colourbox.com

Starter når barna er nyfødte

Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi, mener problematikken starter allerede fra barna er nyfødte.

Finn riktige aktiviteter til ditt barn

- Mammaene sitter på kaffebar med babyene i voksipose i vogna. Ellers er de på babykino. Det blir for mye ensidighet for barna, mener fysioterapeuten.

Hun mener barnet har glede av fysisk aktivitet fra de er helt små, men man trenger ikke gå på babygym-eller svømming.

- Det er nok at barnet ligger i ro på rygg eller mage og utforsker kroppen sin.

- Babyer har en medfødt bevegelsesglede, bare se på babyer som ligger på gulvet og utforsker stabiliteten sin. De trener kjernemuskulaturen som har med holdning å gjøre, målet er jo å komme opp og gå, sier Imhof.

Samfunnsutviklingen har ført til en mer stillesittende livsstil

  • Tenåringer sitter i gjennomsnitt 40 timer i uken foran PC, TV eller lekser
  • Bare halvparten av alle barn og unge i Norge går eller sykler til skolen.
  • Gjennomsnittsvekten for niåringer har økt med tre kg i løpet av de siste 25 årene
  • 6-10% av norske barn i alderen 7-10 år har motoriske problemer.

Kilde: Helsedirektoratet

For mye data og tv

Fysioterapeuten mener at mer data og tv-titting gjør at barna sitter altfor mye, og opplever økt pågang av barn som klager over vond rygg og hodepine.

Barnefysioterapeuten råder foreldre til å være oppmerksomme på at barna får variert måten de bruker kroppen på.

- Tenk etter om du tilbyr barna en ball, en saccosekk eller en Ipad. For mye sitting går på bekostning av noe, sier Ute Imhof til Foreldre & Barn.

Det er ingen lov som sikrer barn utetid i barnehagen

Psykisk stress

Kiropraktor Kari Bjellånes Gunstad tror også mye av årsaken kan ligge i mangel på fysisk aktivitet. Den naturlige uteleken er nesten borte i hverdagen. Psykisk stress spiller også inn, og vi opplever at barn også sliter med "voksenplager" som stressrelatert hodepine og dårlig søvn.

- På den annen side er det mange barn som har et altfor høyt tempo, de skal være med på alle slags aktiviteter og dette kan bli for mye. Det er viktig å ta den naturlige leken tilbake, men også roe ned, sier Kari Bjellånes Gunstad.

Hun oppfordrer foreldre til å redusere bruken av data og tv, og heller bruke mer tid på å leke ute.

- Dagens barn sitter for mye på data, og det gir en fremoverlent holdning som igjen fører til nakke- og skulderproblemer, akkurat samme plager som vi ser hos voksne.

Kiropraktoren legger til at mange av disse plagene også kan oppstå hos spedbarn, ofte som et resultat av en tøff fødsel.

- Det kan være lurt å få undersøkt spedbarn tidlig for å forebygge at plagene også følger barna videre, sier hun.

Effekter ved fysisk aktivitet

  • Glede og utfoldelse
  • Styrket selvfølelse og økt mestring
  • Sosialt samvær
  • Bedre helse
  • Sprekere kropp

Alle barn og unge bør være fysisk aktive minst 60 minutter hver dag. Regelmessig fysisk aktivitet er nødvendig for normal vekst og utvikling. Fysisk aktivitet i barne- og ungdomsårene har betydning for helsen senere i livet.

Kilde: Helsedirektoratet

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!