Fotografen JeongMee Yoon ble inspirert av sin seks år gamle datter, som elsket fargen rosa så høyt at hun bare ville gå med rosa klær og leke med rosa leker.

Da hun skjønte at denne fascinasjonen langt fra bare gjaldt hennes egen datter, startet hun The Pink & Blue project , hvor hun fotograferer rosa jenterom og blå gutterom verden over.

(Se bildekarusellen over)

Les også: Ville du kjøpt disse støvlene til sønnen din?

Manipulering

- Prosjektet utforsker hva som er godtatt i forskjellige samfunn, og kjønnsrollemønsteret i samfunnet, sier JeongMee Yoon til Klikk.no.

Hun mener markedsføring er grunnen til at foreldre føler seg tvunget til å kjøpe rosa til jenter og blått til gutter, og tar opp eksempler som både Barbie og Hello Kitty.

Flere av Klikk sine lesere irriterer seg over at det i klesbutikkene kun finnes rosa klær for jenter og kun blått for gutter.

Til og med i valg av smekke til sin baby, får man presentert blå eller rosa, med tilhørende tekstvalg 'Direktør' eller 'Frøken Norge', skriver en oppgitt leser på klikk.no sitt forum.

- De rosa kjolene, smykkene og lekene som fyller jenterommene på bildene viser et manipulert inntrykk av femininitet, sier JeongMee Yoon.

Les også: Voksent pikerom

Rosa betydde maskulinitet

Før var rosa forbundet med maskulinitet.

Det ble forbundet med en lysere variant av rød, og hadde derfor samme kraft som rødt ble assosiert med, forteller kunstneren.

Blått var en passiv farge, altså en ønskelig feminin egenskap.

I 1914 ble amerikanske mødre oppfordret av avisen The Sunday Sentinel til å bruke rosa for guttene og blått til jentene, for å følge konvensjonen, sier JeongMee Yoon.

Den feminine betydningen av rosa som vi kjenner i dag, så sitt lys i USA etter andre verdenskrig.

Det var starten på den moderne samfunnet, og likestilling blant kjønnene stod høyt.

Derfor begynte jentene i protest å gå med rosa for å likestille seg med guttene, og i dag er dette blitt en standard.

En ny endring?

I en avstemning på klikk.no, ble foreldrene spurt om de ville kjøpt rosa støvler til sønnen sin, og blant 400 stemmer fikk vi følgende svar: 38 prosent svarte «Ja, hvis han insisterte», mens kun 15 prosent svarte «Nei, rosa er en jentefarge».

Altså svarer dobbelt så mange at de ville ha kjøpt rosa støvler til gutten sin, i stedet for å nekte.

Forhåpentligvis betyr det at vi vil se flere gutter i rosa regnjakke i barnehagen i tiden fremover, og flere jenter med Batman-støvler.

Se bildene fra JeongMee Yoons prosjekt i bildekarusellen over.

Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet under.

Les også:

Født rosa

Hun bestemmer hva du handler

Pristest på kjøkken

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!