Du våkner av podens hjerteskjærende rop etter mamma eller pappa. Klokka viser halv fem om morgenen - og det er på tide å stå opp, i følge minsten. Men er det det for dere? Neppe. Hvordan skal jeg få barnet mitt til å sove lenger enn til klokka 06? spør foreldre i vårt forum barnimagen. Og for ikke snakke om enda tidligere.

Slik får du morgenfuglen til å sove lenger.

Uthvilt etter ni timer

Caroline Teigen er søvnterapeut og driver firmaet Sovehjelp.no Hun mener at barn kan ha god grunn til å føle seg uthvilt dersom de har sovet i ni timer. Barn trenger mellom ni og 12 timer søvn i døgnet fra de er tre måneder.

- Legges barnet klokka halv åtte og barnet sover sammenhengende i ni timer, er han sannsynligvis våken og klar for dagen halv fem om morgenen. Dette er en ekte morgenfugl, forklarer Teigen.

Hun poengterer at barn kan klare seg fint på mindre søvn enn det vi foreldre kanskje tror.

- Det er også arv med i bildet her, ikke alle trenger like mye søvn. Derfor bør dere først se på døgnsøvnen og legge til rette for at barnet får nok søvn gjennom døgnet.

Men rådene er mange. Kutte dagsøvnen eller redusere sovingen i barnehagen? Det finnes flere søvnråd du ikke skal høre på.

Vær hos barnet

Hun anbefaler foreldre til å gå inn på barnerommet når han eller hun våkner.

- Si: «Det er ikke morgen enda. Jeg skal være her å passe på deg, men vi skal ikke stå opp enda.»

- Barnet kan jo ikke noe for at det våkner, så fortell barnet at det er i orden at han er våken, og be ham om å være rolig slik at du kan slappe av, forklarer søvnterapeuten videre.

- Det bør være lys i rommet, slik at barnet kan se og orientere seg.

barn og søvn

GOD MORGEN: Barn trenger mellom ni og 12 timer søvn i døgnet fra de er tre måneder. Legger du barnet klokka halv åtte og barnet sover sammenhengende i ni timer, er han sannsynligvis våken og klar for dagen halv fem om morgenen. © Foto: Thinkstockphoto

Gode råd for deg med morgenfugler

  1. Gå inn til barnet når det våkner og legg deg på en madrass ved siden av ham.
  2. Ha lyset på - dette bidrar til at barnet føler seg tryggere ved å kunne seg deg og orientere seg i rommet.
  3. Ikke inviter til kos, lek eller prat.
  4. Gi barnet kosebamsen og/ eller smokken.
  5. Si at «det fortsatt er natt og at dere ikke skal stå opp enda».
  6. Prøv å forskyve døgnet med 15 minutter i 4 dager: Legg barnet et kvarter senere hver kveld og ta ham opp et kvarter senere hver morgen.
  7. Prøv og vente i 10-20 minutter om morgenen før du går inn til barnet. Målet er at han skal finne søvnen igjen selv.
  8. Bruk av vekkerklokke kan være kjempelurt for barn fra to-treårsalder.
  9. Gi barnet en bok å titte i eller en leke som det kan ha i senga - men som siste utvei for at barnet skal holde seg i senga.
  10. Pass på at barnet ikke sover for sent på ettermiddagen - dette kan medvirke til tidlig oppvåkning.
  11. Det bør være en rolig stemning inne på rommet. Negativ dynamikk som å legge ned barnet og barnet står opp og man legger det ned igjen er ikke lurt.
  12. La det være morgen når barnet våkner igjen etter å ha sovnet (selv om det fremdeles er tidlig). Da har du oppnådd det du ville og barnet har lært noe.
  13. Hvis barnet ikke sovner, kan man si at morgenen er når barnet har roet seg og akseptert situasjonen.
  14. Ikke avled underveis, snakk bare om situasjonen som den er. Si: «Jeg skjønner at det er kjedelig/ at det er vanskelig å sovne, men det er natt og du skal hvile».

Kilder: Caroline Teigen og Karin Naphaug

Caroline Teigen møter mange foreldre som er frustrerte fordi barnet våkner for tidlig. Og at det å sitte eller ligge på rommet hans med lyset på, ikke akkurat er det man ønsker aller mest.

- Klart det er kjedelig å være våken midt på natta, men det viktigste er at barnet føler seg trygg. Vi voksne må romme at barnet våkner og ikke kan noe for det - han klarer rett og slett ikke å sove lenger, og vi må hjelpe dem til å finne søvnen igjen, forklarer hun.

- Vær rolig selv og vær tålmodig. Barnet sovner til slutt, selv om det kan ta litt tid.

Ikke endre på dagsovingen

- En del foreldre ønsker å begrense dagsøvnen til barnet, for å se om dette kan hjelpe på nattesøvnen Jeg fraråder dette, påpeker Teigen.

- Søvn avler søvn, og det er viktig for barn å få den gode, dype søvnen. Hvis det er lettere for barnet å få det til på dagtid, så får man legge en god plan for å hjelpe barnet til å få det til på natten også. Man må se på kveldsrutiner, mat og samspill mellom barn og foreldre, understreker hun.

Det finne selvsagt mange søvntabber hos småbarnsforeldre.

Dropp morgen-TV i helgene

Noen barn kan være morgenfugler i helgene men ikke i ukedagene. Vi har vel alle undret oss over hvorfor barn våkner klokka seks søndagsmorgen, mens man i ukedagene praktisk talt må dra dem ut av senga klokka halv åtte?

- Noen barn våkner tidligere i helgene, og det skyldes nok to ting. Det ene er at det er mer stas å ha helg, være med foreldrene og kose seg. Det andre er morgen-TV. TV er så stimulerende for noen barn at det virker som vekkeklokke, sier Teigen som anbefaler foreldre til rett og slett å droppe morgen-TV i helgene.

Trenger ofte en time til

Søvnekspert Karin Naphaug jobber i likhet med Caroline Teigen med familier som sliter med søvnproblemer, og kjenner også godt til «morgenfuglene».

- Selv om barnet har sovet i ni til elleve timer er det ikke sikkert at hun er uthvilt, påpeker Naphaug. Barn som er klar for dagen i femtiden om morgenen kan ofte trenge én time til på puten.

Naphaug ber derfor foreldre om å være forsiktig med å ta opp barnet på denne tiden.

- Da vil hun mest sannsynlig fortsette å våkne på samme tid fordi hun tror at det er morgen.

Prøv disse to metodene

Karin Naphaug har selv erfaring med at det kan være vanskelig å roe barnet igjen, og anbefaler foreldre til å prøve disse to metodene:

- Gå inn til barnet med en gang hun begynner å rope, før hun våkner ordentlig, for å si at det fortsatt er natt, eventuelt gi henne smokken eller bamsen og legge henne til rette i sengen. Ikke bruk lang tid, og ikke bruk mange ord.

Videre anbefaler hun at dere også kan vente en god stund (10-20 minutter, avhengig av alder) før du går inn, i håp om at barnet sovner igjen av seg selv.

- Dersom barnet tar pauser, så vent med å gå inn. Eller gå inn når gråten er rolig, og vær vennlig men bestemt.

BARN OG SØVN:

BARN OG SØVN: Vent mellom 10 til 20 minutter før du går inn til barnet når det våkner grytidlig, i håp om at barnet sovner igjen av seg selv. © Foto : Thinkstockphoto

Flere gode tips til hvordan du får barnet til å sove

Greit å forskyve døgnet med 15 minutter

I motsetning til Caroline Teigen som fraråder foreldre til å tukle med dagsovingen, mener Karin Naphaug imidlertid at en god løsning for morgenfugler kan være å forskyve døgnet med 15 minutter.

- For å få barnet til å sove en time lenger på morgenen, kan du legge ham et kvarter senere hver kveld i fire dager, samt at du tar ham opp et kvarter senere hver morgen. Når barnet da våkner til ønsket tid, kan du gradvis legge ham tidligere om kvelden igjen slik at man etter hvert når målet, forklarer søvneksperten.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!