Barnehageansatte forteller

Dette irriterer de ansatte i barnehagen

Foreldre er nedsettende, snikleser private meldinger og jukser med syke barn.

SKJULER SYKDOM: Foreldre som sender syke barn i barnehagen uten å si i fra, er noe av det som irriterer barnehageansatte. Foto: Istockphoto
SKJULER SYKDOM: Foreldre som sender syke barn i barnehagen uten å si i fra, er noe av det som irriterer barnehageansatte. Foto: Istockphoto
Sist oppdatert

10 ting som irriterer barnehageansatte:

  • Foreldre som ikke fyller opp barnets skiftekurv.
  • Foreldre som tror at en ansatt har vært med deres barn hele dagen og observert hver minste bevegelse.
  • Foreldre som aldri ringer når barnet kommer sent eller skal være hjemme.
  • Foreldre som ikke respekterer barnehagens åpningstid.
  • Foreldre som sender syke barn i barnehagen, og foreldre som ikke henter sitt syke barn når man ringer.
  • Foreldre som er mer opptatt av hvilke sokker barnet har på enn hvordan barnehagehverdagen har vært.
  • Foreldre som kommer med barna en halvtime etter frokosten er slutt og forventer at barna skal få frokost i barnehagen.
  • Foreldre som ikke leser skriftlig informasjon om turer etc.
  • Foreldre som blir sinte på personalet for bagateller.
  • Foreldre som ser på barnehageansatte som annenrangs arbeidere.

Følg diskusjonen i forumet på Barnimagen.com.

(Kilde: Barnimagen.com)

Seine, sure og snikende foreldre. Det er ikke alltid så lett å være ansatt i barnehage.

"Det verste jeg opplevde var da et barn kysset meg midt på truten da det skulle si ha det. Jeg sa i en hyggelig tone til barnet at det nok er bedre å kysse på kinnet og fikk regelrett kjeft hos foreldrene for å ha irettesatt barnet..."

Dette er et av flere engasjerte innlegg i debatten om barnehageforeldre på nettsiden Barnimagen.com. Da vi ba ansatte i barnehagen fortelle hva de ser på som mest irriterende med barnas foreldre, var det mange som svarte det samme.

Feil tøy, syke barn i barnehagen, urealistiske forventninger, nedsettende holdninger og dårlig merking av klær, er noen av irritasjonsmomentene som går igjen.

Går utover barna

- Det kan virke som om foreldre er mer opptatt av praktiske bagateller enn hvilket pedagogisk opplegg vi faktisk kan tilby barna deres, mener "Sara" (30).

Hun er pedagogisk leder i en barnehage i Oslo og har lang erfaring i bransjen. Hun påpeker at barnehageforeldre flest er greie å forholde seg til, men nikker bekreftende til at enkelte uvaner går igjen.

- For eksempel hender det vi blir irettesatt av foreldre fordi barnet mangler et plagg eller en matboks. På et mystisk vis ligger tingen på barnets plass dagen etter uten at foreldrene sier noe. Det er heller ikke uvanlig at foreldre glemmer nødvendig tøy eller utstyr. Det er jo forståelig at foreldrene roter litt i en hektisk hverdag, men det er synd når et barn ikke kan være med på tur fordi hun eller han mangler et ytterplagg, sier hun.

Snikleser private beskjeder

Sara opplever spesielt èn uvane som ubehagelig.

- Noen foreldre sniker seg til å lese i vår interne beskjedbok. Dette er beklagelig. Beskjedene, som er av privat karakter, dreier seg om oss ansatte og barna. Vi må faktisk gjemme unna disse bøkene slik at foreldrene ikke står og nileser. Dette vet jeg er et problem i flere barnehager, forteller hun.

Hun synes også det er synd når foreldre sender sitt syke barn i barnehagen.

- Det hender foreldre gir barnet febernedsettende og sender det i barnehagen uten å gi beskjed. Når feberen stiger utpå dagen må vi ringe foreldrene og be dem komme og hente barnet. Dette er ikke bra for barnet, påpeker Sara.

Irritasjon er uproft

Daglig leder i Trollmyra barnehage og nestleder i Private Barnehagers Landsforbund (PBL), Elin Westernes, har forståelse for at enkelte ansatte kan føle fustrasjon, men mener fokuset bør rettes mot dialog og samarbeid.

- Samarbeidet mellom ansatte og foreldre må fungere godt. Dersom ansatte føler at noe er et problem må det tas opp med den det gjelder, sier hun.

- Jeg synes at vi som jobber i barnehagen bør være profesjonelle, og da bør vi ikke bruke tiden vår på å irritere oss over foreldrene, legger hun til.

Westernes er opptatt av at hennes ansatte skal lære seg å forstå foreldreperspektivet.

- De ansatte må forstå at foreldre er forskjellige akkurat som barna er forskjellige. Behandlingen må derfor tilpasses hver enkelt forelder, sier hun.

Foreldre må ta ansvar

Westernes påpeker at også foreldrene har et ansvar for at barnehagehverdagen skal fungere optimalt.

- Det er viktig at foreldre følger opp i barnehagen og tar seg tid til å snakke med de ansatte. At foreldrene har det praktiske på stell har mye å si for de ansattes arbeidshverdag, mener hun.

Sara etterlyser flere engasjerte foreldre i sin barnehage. Hun legger merke til at mange foreldre ikke leser lappene som sendes hjem med barna.

- Enkelte foreldre er mest opptatt av at alt skal være lettvint. Jeg etterlyser flere engasjerte foreldre som bryr seg om det pedagogiske opplegget vårt. Heldigvis er det noen få som engasjerer seg veldig, sier hun.

I Trollmyra barnehage skorter det ikke på engasjerte foreldre, ifølge Westernes.

- Vi opplever at foreldre flest er veldig opptatte av hvordan barna har det i barnehagen. Foreldrene i dag stiller krav til barnehagen. Det er vi glade for, sier hun.

Les også