Ungdom sliter med matte:

- Foreldre må lære seg matte for å hjelpe barna

At du selv var dårlig i matte på skolen, er ingen unnskyldning for at barna dine skal bli det, mener superlærer Hanan Abdelrahman.

LEKSEHJELP: Mattelærer Hanan Abdelrahman brenner for å hjelpe ungdom til å mestre matte. Boka Mattehjelperen kom ut denne uken.
LEKSEHJELP: Mattelærer Hanan Abdelrahman brenner for å hjelpe ungdom til å mestre matte. Boka Mattehjelperen kom ut denne uken.
Sist oppdatert
NY BOK: Boka Mattehjelperen skal gjøre leksene enklere å komme seg gjennom for både elever og foreldre.
NY BOK: Boka Mattehjelperen skal gjøre leksene enklere å komme seg gjennom for både elever og foreldre.

Gode matteråd til foreldre

  • Ha en positiv innstilling til matte. Å fortelle hvor mye du selv hatet matte på skolen, hjelper ikke barnet ditt.
  • Forklar for barnet ditt at for å bli god i matte, som i fotball, trengs det øving.   
  • Oppdater deg selv på de grunnleggende mattereglene hvis du har glemt dem.
  • Kast deg ut i det, og motiver barnet til ikke å gi opp selv om det er vanskelig.
  • Les barnas mattebøker, og regn oppgaver sammen med barnet ditt.

Kilde: Hanan Abdelrahman

- Matte er kjempegøy! Å hjelpe andre til å forstå og mestre matte er noe jeg virkelig brenner for, sier mattelærer Hanan Abdelrahman.

Hanan Abdelrahman kom til Norge fra Egypt som 20-åring. I sitt første hjemland hadde hun drømt om å studere medisin, men endte i stedet opp med språkstudier. I Norge fikk hun jobb på en skole som lærerassistent for elever med arabisk som morsmål som slet med fagene. Det vekket interessen hennes for å utdanne seg til lærer – og for matte som fag.

- Det er mange elever som sliter med matte, og mange har store hull i de helt grunnleggende mattekunnskapene. Det virker som om det er mye som liksom ikke sitter helt riktig, men jeg vet ikke hvor feilen ligger, sier hun.

Kast ball til gangetabellen, er et av rådene superlærer Håvard Tjora tidligere har gitt til foreldre som vil hjelpe barna med matteleksene.

Mattebok for foreldre

Nå har Abdelrahman gitt ut boka Mattehjelperen – leksehjelp for foreldre og elever på ungdomsskolen. Boka går gjennom hele ungdomsskolens mattepensum, og forklarer på en grundig måte hvordan de forskjellige oppgavene løses. Målgruppen er ungdom som vil bli bedre i matte – men like mye foreldrene deres.

For det er ingen enkel oppgave å hjelpe barnet sitt med matteleksene når det er 30 år siden man selv jobbet med det, og kanskje slet mer enn nok den gangen.

Enkelte ønsker seg nok en hverdag der barna ikke får lekser, slik som på leksefrie Digermulen ungdomsskole i Lofoten.

- Mange foreldre synes det er vanskelig å hjelpe ungdommene sine med matte, og mange sier at de selv var dårlig i matte på skolen. Men foreldre må være positive til matte, kaste seg ut i det og oppdatere seg på mattereglene slik at de kan hjelpe barna. Da kan denne boka være til hjelp, sier Abdelrahman.

At foreldrene selv slet med matte da de gikk på skolen, er ingen unnskyldning for å la være å hjelpe barna til å mestre matten, mener hun.

- Da barna mine skulle lære å svømme, meldte jeg meg på svømmekurs fordi jeg aldri hadde lært å svømme selv. Jeg ville lære meg det for å kunne hjelpe barna mine. Selv om jeg er redd for vann, selv om jeg ikke er spesielt sportslig av meg, og selv om det var vanskelig for meg å lære det. Det er en plikt man har som forelder å lære seg ting for å hjelpe barna, sier hun.

Leksehjelp på Facebook

Hanan Abdelrahmans to sønner på 9 og 12 år er som sin mor veldig glad i matte, og hjemme snakkes det ifølge Abdelrahman om matte hele tiden. For mattelæreren legger på ingen måte fra seg matteoppgavene når hun går hjem fra jobb.

Å hjelpe ungdom til å bli bedre i matte er nærmest blitt en livsstil for henne.

- Det hele begynte med at en av elevene mine spurte om de kunne sende meg spørsmål om matteleksene på Facebook, slik at jeg kunne hjelpe dem når de sto fast. Hvorfor ikke, tenkte jeg, og så ble facebooksiden Matematikkhjelperen opprettet, forteller hun.

Det var i 2010. Nå har siden mer enn 3000 likes, og Abdelrahman bruker ofte kveldene sine på å svare på mattespørsmål fra elever fra hele Norge.

De siste årene har hun også gitt privatundervisning til både ungdom og voksne som trenger hjelp til å mestre matte.

- Jeg koser meg med det. Jeg brenner virkelig for å hjelpe barn og unge med matematikk, det er ufattelig gøy. Det kan være slitsomt innimellom, men den effekten det har, når de får en aha-opplevelse eller forbedrer karakterene sine, det er stort og veldig givende, sier hun.

- Flinke har plikt til å hjelpe andre

I tillegg til å jobbe som mattelærer på ungdomsskolen, gi privatundervisning til enkeltelever og grupper, bedrive leksehjelp på Facebook, lage Youtube-videoer med forklaring og fremgangsmetoder for matteoppgaver, studere matematikk fordypning på NTNU og skrive bok om matte, setter Hanan Abdelrahman også av halvannen time hver onsdag ettermiddag til å gi elever i barne- og ungdomsskolen gratis leksehjelp på Lambertseter bibliotek i Oslo. I tillegg har Kunnskapsdepartementet valgt henne ut som en av 22 realfagshelter i en idédugnad for realfagssatsingen i norsk skole

Blir hun aldri lei  av å hjelpe andre med matte?

- Nei. Jeg synes det er veldig morsomt, og jeg håper at jeg kan være med på å skape en trend der de som er flinke i et fag kan hjelpe andre. Vi har dugnad på alle andre ting i Norge, så hvorfor ikke på dette?

- Hvis alle flinke gir bort en time av sin tid, vil det være til stor hjelp for ungdommer som sliter på skolen, sier hun.

BRENNER FOR MATTE: Mattelærer Hanan Abdelrahman hjelper ungdom med matteleksene via Facebook, Youtube, på biblioteket og som privatlærer. Når har hun også gitt ut boka Mattehjelperen.
BRENNER FOR MATTE: Mattelærer Hanan Abdelrahman hjelper ungdom med matteleksene via Facebook, Youtube, på biblioteket og som privatlærer. Når har hun også gitt ut boka Mattehjelperen. Foto: Foto: J.M Stenersen forlag

Så kan man selvsagt innvende at det er skolens oppgave å sørge for at elevene lærer det de skal, og at undervisning ikke skal foregå på dugnad.

- Ja, men hvis man tenker realistisk, så vet vi at det er begrenset hvor mye en lærer klarer å hjelpe 30 elever i en klasse samtidig. Og hvis man kan bidra med noe, så hvorfor ikke? Det er ofte ikke så veldig mye som skal til, sier hun.

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også