Førskolelærerens tips

  • Forbered barna på skolehverdagen ved å for eksempel lese masse bøker.
  • Øv på ferdigheter som å kle av og på seg utetøy og støvler.
  • Lær dem å gå på do alene.
  • Øv på å knytte skolisser.
  • Lær dem å vente på tur.
  • Bli selv med på foreldremøter og engasjer deg i barnets liv. De vil se at de er viktige.
  • Veiled og støtt barnet ditt ved å undre deg sammen med dem i ulike settinger.
  • Vis at respekt er en selvfølge uansett hvem du møter.

Kilde: Førskolelærer Cecilie Elstad Bredesen og leder ved Torshov barnehageenhet, Kari Eriksen.

- Det er store forskjeller i alder og modenhet for barn som er født i januar og de som er født mot slutten av året. Man kan derfor ikke stille presise krav til hva alle skal kunne, sier Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk og forfatter av bokserien «Forstå barnet ditt (0-16)» «Rakkerunger og Englebarn» og «Forstå tenåringen din».

Han er opptatt av å gi foreldre trygghet i rollen, slik at de igjen kan oppdra trygge barn.  Han er også opptatt av å se barnet som et selvstendig individ.

- Det er ikke forventet at barnet skal kunne lese og regne, men mange kan mye av det de skal lære i begynnelsen allerede den første skoledagen. Siden læreren skal tilpasse undervisningen til den enkelte elev, skal det ikke ha noen avgjørende betydning for læringsutbyttet hva elevene kan den første skoledagen, sier Ulvund.

Bruk fagene i hverdagen

- Barn elsker å utfordres uansett alder, sier Hanan Abdelrahman, som er faglærer i matematikk, forfatter og mattehjelper for barn og foreldre. Hun gir foreldre enkle triks til hvordan man kan gi barna et bedre grunnlag i et fag som mange sliter med.

- På mine kurs oppfordrer jeg foreldrene til å spre positivitet om matte ved å trekke det inn i hverdagen, eksempler på dette er hoderegning når man spiller yatzy eller å betale penger i butikken. Et annet godt tips er matlaging. Dette gir både god lesetrening og mattetrening. Barnet kan lære å måle desiliter og lese om ulike ingredienser. Det kan du trygt starte med før skolestart.

Praktiske ferdigheter og omsorg

- Man kan ikke forvente at alle førsteklassinger greier å sitte stille og rolig på pulten sin i lengre perioder. Mange er urolige og ukonsentrerte i begynnelsen, sier Ulvund.

Det professoren derimot er opptatt av, er hvordan foreldrene kan lære barnet praktiske ferdigheter.

- Det er lurt at foreldre trener på praktiske ferdigheter som å kle på seg, knytte skolisser og gå på do. Det sier seg selv at lærere ikke har tid til å gi hjelp til dette.

Når alle barna skal skynde seg ut av klasserommet samtidig, og noen kanskje har satt skoene til tørk ved siden av pulten, er det greit å kunne knyte skolene selv.

Han er også opptatt av at barnet skal lære å ta hensyn til andre.

- Aller viktigst er det at du snakker med barnet ditt om at det er viktig å ta hensyn til andre, og at alle kan være lei seg en gang i blant, sier professoren.

Ikke ta pedagogens rolle

Abdelrahman er opptatt av at foreldrene skal snakke positivt om lærerne og oppfordre til samarbeid. Det foreldrene derimot ikke skal gjøre, er å ta pedagogens rolle.

-Det er ikke forventet at foreldre skal kunne like mye som lærerne, men forsøk likevel å samarbeide godt om elevens faglige utvikling og snakk positivt om lærerne, fagene og skolen. Har du negative erfaringer fra eget liv, så forsøk å ikke overføre dette til barna, råder læreren.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook.

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!