- Den typiske feilen er at du selv ikke er godt nok forberedt på dagen, ikke har sovet nok og ikke klarer å følge med på hva barnet driver med.

Det mener barne- og ungdomspsykolog Elisabeth Gerhardsen. Hun har jobbet med barn og foreldre i over 25 år, og har skrevet en rekke bøker om barneoppdragelse med tips og råd til foreldre.

For alle foreldre har vel kjent følelsen av å måtte sluke frokosten, pakke gymbagen i en fei, eller i verste fall komme på at det er skidag idet du allerede skulle ha levert på skolen.

Forberedelser er alfa omega

- I disse dager når det er oppstart igjen, er det å etablere gode rutiner som varer, veldig viktig. Det vil gjøre at morgenen blir forutsigbar for barnet, og ting går ofte smidigere, anbefaler helsesøster og styremedlem i Landsgruppen av helsesøstre, Mary Line Mikalsen.

Og for å skape en fin morgen med gode rutiner for barnet ditt, bør dere som foreldre, i likhet med barnet, ha fått nok søvn.

- Sørg for å selv være uthvilt ved å sove nok, og kom dere opp i tide, råder Gerhardsen først og fremst.

Hun anbefaler at dere alltid forbereder det som forberedes kan kvelden før for å slippe stress, sure miner og dårlig stemning på morgenkvisten.

- Legg fram klær til neste dag sammen med barnet. Dette er en typisk konflikt på morgenen, da barnet kan oppleve å ikke få bestemme selv dersom dere har dårlig tid og "bare må gå for noe".

Sjekk også om det ligger vått tøy og mugne matbokser i sekken, og hvilke aktiviteter som eventuelt er planlagt i barnehage og på skole dagen etter, slik du kan legge klart det som trengs.

Mikalsen er enig i dette.

- Smør gjerne matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet slik den er klar, tipser hun. Det kan være en stor stressfaktor om morgenen som du da kvitter deg med, sier hun.

Stå opp før barnet

Mikalsen har inntrykk av at flere voksne velger å stå opp før de vekker barna, gjøre klar seg selv, for å så ha fokus på dem når de våkner. Da slipper du å ivareta og skulle gjøre klart til flere samtidig. 

- Stå opp i tide, og ha god tid. Da slipper du unødig mas, som ofte resulterer i at barnet blir sur og ting blir vanskelig.

Du kan gjerne involvere barna i morgenrutinene når de er store nok.

- Det er nok å skulle ha den vanlige rutinen med morgenstell, frokost og påkledning. Involverer du barnet, slipper du å gjøre flere ting som fort kan forårsake stress, råder helsesøsteren.

Hun tror at å begynne å diskutere påkledning, om barnet skal ha skjørt eller bukse, er en av de mest typiske fellene å gå i på morgenkvisten.

- Noen barn ønsker gjerne å bestemme ting selv. Det er ikke noe galt i å ha egen vilje, så da kan du enten legge frem to sett med klær som barnet kan velge mellom, eller barnet kan selv legge frem klær kvelden før, slik det allerede er avklart på morgenen.

Å involvere barna i planleggingen kvelden før, er Mikalsens beste råd.

Følg alltid med

Gerhardsen forklarer at det er viktig at du selv følger med på hva barnet gjør om du gir det en oppgave, som å for eksempel gå og kle på seg selv. Da slipper du å bli tatt på senga ved å finne barnet sittende med lego eller andre ting i stedet for.

- Da er det lett å bli sint, og barnet får kjeft fordi det drømte seg bort i lek, sier hun.

Hun råder deg til å holde et øye med barnet, slik dere slipper å ende opp med å få dårligere tid enn dere kanskje hadde i utgangspunktet.

Barn mister nemlig følelsen av tid når de leker, også dersom du tillater fem minutter med lek før dere skal avgårde. Det kan ende i stress.

- Unngå at barnet setter seg ned og leker noe som er vanskelig å bryte opp dersom dere har et par minutter til overs, selv om barnet kanskje trygler, anbefaler hun.

Da kan det fort bli mye gråt og brøl, for fem minutter er mye kortere enn det barnet klarer å forestille seg at det er.

Belønn med tid

Og har du tatt alle forbeholdene som nevnt over, men fortsatt opplever en stressende morgen, kan du prøve å belønne barnet med tid.

- Det kan være lurt med såkalt tidsbegrenset lokking, tipser Gerhardsen. Si til barnet at om du er rask, så rekker vi 10 minutter med lesing før vi går ut døra.

Da blir det en aktivitet du som forelder selv har kontroll over, og du klarer å avslutte det på en hyggelig måte. Barnepsykologen mener det skal være en positiv og hyggelig ting som dere rekker å gjøre sammen.

- Premier med tid til noe hyggelig, ikke godteri. Og tid spart med påkledning og matpakker gir ekstra tid til kos.

Dropp stearinlys

Og Gerhardsen understreker at du som forelder bør være snill med deg selv, og senke standarden litt.

- Ikke innbill deg at det overalt er dekket bord med stearinlys og hyggelige samtaler over frokostbordet en tirsdag morgen.

Mikalsen legger til at foreldre generelt har høye krav til seg selv hva gjelder prestasjon, også hva gjelder effektivitet om morgenen.

- Stress ned. Da gjør du ting lettere for deg selv, og slipper å føle at du ikke strekker til.

Gerhardsen understreker også at du ikke skal føle deg mislykket selv om morgenen ikke er helt perfekt, og kanskje ikke ble som du først hadde sett for deg.

- Så lenge du sender fra deg et rolig og fornøyd barn, har du gitt både deg selv og barnet en god start på dagen, mener hun.

Og selv om det ofte er lettere sagt enn gjort, er krangling og bråking lurt å styre unna tidlig på dagen.

- Sånt blir du stresset av, og det vil både du og barnet ta med dere resten av dagen. Det er ikke noe hyggelig å gå stresset og irritabel i møte med andre, sier barnepsykologen.

- Får dere en god start på dagen er det nettopp dette utgangspunktet dere har for resten av dagen. Følelsen dere starter med, er følelsen som dras med inn i det neste dere skal gjøre, mener Mikalsen, og legger til:

- Morgenen trenger ikke å være perfekt for at den skal være bra nok.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!