Ny forskning viser at skoleelever som er fysisk aktive i timen i stedet for bare å sitte stille ved pulten, lærer og husker tunge teorifag bedre.

Effekten er særlig stor i matematikk, skriver forskning.no.

En studie utført ved Universitetet i Stavanger undersøkte effekten av å innføre fysisk aktivitet i andre fag enn gym. Konklusjonen viser at elevene som er fysisk aktive i timen blir mer oppmerksomme, husker bedre og blir mer sosiale. Dette gjelder spesielt i matte.

- Det ser ut som fysisk aktivitet endrer forståelsen på en måte som er gunstig for barnas matematikkferdigheter. Når vi er fysisk aktive skjer det ting i hjernen vår som også har betydning for forståelse, blant annet strømmer det mer blod til hjernen og antall nerveceller i hjernen øker. Det blir også flere forbindelser mellom hjernecellene, sier doktorgradsstipendiat Silje Ekanger Kvaløs til forskning.no.

Ni skoler i Stavanger var med på prosjektet hun utførte i forbindelse med doktorgraden sin.

Motvirker angst

Til forskning.no forklarer hun at de nå ser på hvilke årsaker som kan ligge bak de oppsiktsvekkende resultatene.

Professor i idrettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Sindre M. Dyrstad, forteller også at barn som er fysisk aktive utvikler bedre koordinasjon og selvfølelse. De har også lavere risiko for å utvikle angst og depresjoner.

- I tillegg til de pedagogiske sidene ved fysisk fagaktivitet kommer de helsemessige effektene av å øke den totale mengden fysisk aktivitet i skolen, sier han til forskning.no.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!